login leden
nieuws  24-04-2024 

Terugblik Drawn to Drawing

 

 

 


 

 

 

 

Bovenstaande fotografie: Tomas Mutsaers

 

foto: BNI

 

Was je aanwezig op deze dag en wil je alle foto’s zien? Kijk dan HIER

Fotografie avond: Jelle Hettema (CrA) en BNI en gasten

 

Drawn to Drawing in een 1 minuut

 

We hebben getracht deze dag in 1 minuut samen te vatten:

 

video
play-sharp-fill

 

Reacties en verslagen van deze dag:

 

De datum stond al geruime tijd dik omlijnd in de agenda. Dé workshop “schetsen”, bij de BNI. Lekker tekenen in het Nieuwe Instituut, het architectuurhuis van ome Jo, die andere Limburger. “Wat gaan we precies doen?” Die vraag werd vooraf vaak gesteld, maar altijd ontwijkend en onwetend beantwoordt. Het was een fantastische middag (en het avondprogramma was ongeëvenaard!). Veel déjà vu’s, nuttige informatie, openbaringen, vieze handen en vooral heel veel inspiratie! Een soort van mashup van Miles Davis en The Foo Fighters. De start (So What van Miles Davis) was verhelderend, beetje filosofisch, een korte tour door de expositie “Nederland op de tekentafel” en stuurde ons af op de eerste tekenopdracht. In een strak tempo, leunend tegen de Olympische limiet, mochten we objecten aan het papier toe vertrouwen. Tactiliteit, aaibaarheid, hoekig en structuur waren kernbegrippen en de materiaalkeuze (houtskool) bracht mij terug naar de tijd op de academie. Het gaf inzicht in de mogelijkheden om, met enig tempo, een object en de eigenschappen te kunnen tekenen. Het vervolg hierop stuurde ons langs bestaande structuren, stedenbouw, landschap, architectuur en interieur, die als vertrekpunt diende voor nieuwe (teken)inzichten. De workshop vond zijn hoogtepunt in de samensmelting van ruimtelijkheid, inkaderen, materiaalkeuze, beeldgebruik, diepte en persoonlijke inbreng. Dus eigenlijk het feestje van The Foo Fighters met gitaargeweld en het bezoek van Miles om op verfijnde wijze te improviseren, van “The Pretender” naar “My Hero”!

 

Door Jos Hermans – RoosRos

 

 

Dinsdag 26 maart hebben onze architecten deelgenomen aan een creatieve tekenworkshop en boeiende lezingen over het belang van tekenen voor architecten in het Nieuwe Instituut Rotterdam. Tijdens de workshop werden verschillende onderwerpen behandeld, waaronder het snel waarnemen en onthouden, het in een paar pennestreken weergeven van essentiële waarnemingen, out of the box denken, en het gebruik van materialen op onverwachte manieren. De setting was artistiek en vrij denken stond centraal. Helemaal passend bij de RoosRos Academie. Architect John Mol: “Tekenen is niet alleen een vaardigheid, het is een manier van kijken, begrijpen en communiceren. Het vormt de essentie van architectuur en geeft ons de vrijheid om onze ideeën tot leven te brengen.” Het aansluitende symposium bestond uit zes inspirerende lezingen, elk met concrete inzichten over het architectenvak en tekenen. Verschillende sprekers deelden hun expertise en ervaringen, variërend van aquarellen en cartoontekeningen tot artificial intelligence. Een waardevolle sessie die prikkelt om creatief te blijven denken in ons werk als architecten. Bedankt aan alle sprekers en organisatoren!

 

Door RoosRos – het artikel lees je hier online.

 

Heel blij met het verloop van het symposium gisteravond. Voor een volle zaal in het Nieuw Instituut hielden zes sprekers – Liesbeth van der Pol, Bob Custers, Joost Swarte, Nadia Pepels, Stefan Prins en Wouter Veldhuis – boeiende presentaties over het belang van tekenen voor architecten en toonden ze een gevarieerd scala aan tekenstijlen die inzicht gaven in hun proces van interieurontwerp. De presentaties waren complementair en de architecten spraken bevlogen over de meerwaarde, het vakmanschap en hun liefde voor tekenen met de hand. Stefan Prins lichtte een tipje van de sluier op over de toenemende interesse in het ontwerpen van interieurs met behulp van Artifical Intelligence (AI) en de mogelijkheden die dit biedt. Op een vraag uit de zaal of de sprekers bang zijn dat AI het handtekenen gaat vervangen, antwoordden ze als volgt: Nadia Nena: Ik ben er zelf niet zo bang voor. Tekenen gaat over vertragen, inzoomen, stilstaan en wegleggen. AI is heel direct: je voert een prompt in en je hebt meteen resultaat. Ik denk dat er altijd behoefte blijft aan een vertraagd proces.

Joost Swarte: Tekenen is een proces. Met de input die je aan een AI-machine geeft, ben je eigenlijk met een soort uitkomst bezig. Wat ik heel prettig vind, is dat je in het proces van tekenen onderweg problemen tegenkomt en daarover moet nadenken. Het langzaam werken en alles overwegen, dat vind ik het grootste voordeel van het werken met papier en potlood. Bob Custers: Je zou de vraag ook kunnen beantwoorden met een tegenvraag: wat voor steden zouden we krijgen als die door AI zouden worden ontworpen? Kunnen we daar nog van houden? Ik denk dat architectuur uiteindelijk ook over mensen gaat en als we die band niet meer hebben, dan is de vraag of we er überhaupt in zouden kunnen leven. Wouter Veldhuis: Ik geloof niet dat AI het handtekenen gaat vervangen. Het voegt iets toe en het is de grote vraag hoe je dat maximaal kunt benutten. Stefan Prins: de ontwikkelingen in AI gaan razend snel, maar we staan nog aan het begin. Ondanks vooruitgang zijn we nog niet op het niveau waarop AI prachtige aquarellen kan maken zoals Liesbeth of tekeningen zoals Bob. Dit symposium smaakt zeker naar meer…

 

Thierry Somers – hoofdredacteur NOOK  

 

 

Vanavond was ik te gast bij het door de BNI georganiseerde debat ‘Drawn to Drawing’, waar 6 bevlogen ontwerpers spraken over de rol en betekenis van de tekening, of beter: de handschets als middel om te zoeken naar het karakter van het gebouw, introspectie, de klare lijn, de sociale ecologie van de buurt en als middel om samen tot identiteit van een plek te komen. Zelfs in een tijd dat AI al onze beelden in seconden kan maken, zorgen tekeningen ervoor dat je vertraagt, onderzoekt, heroverweegt en dat het verhaal van de plek of het gebouw gestalte krijgt. De tekening onderzoekt de essentie, de kern en krijgt gestalte in aquarellen, praatplaten en schijnbaar eenvoudige schetsen.

Vraag nooit een ontwerper naar een tekeningetje. Het is het middel om te communiceren en samen gestalte te geven aan identiteit! Een tekening is een verhaal! Ik gun alle ontwerpende disciplines meer tekenkracht! Dank Liesbeth van der Pol, Bob Custers, Joost Swarte, Nadia Nena Pepels, Stefan Prins en Wouter Veldhuis voor jullie inspirerende verhalen. En Taco Hylkema, Evaline Kruyssen voor een mooie avond.

 

Eric van der Kooij – Conceptontwikkelaar / Stedebouwkundige bij Bouwfonds Property Development

 

Trots dat we gisteren een volledig uitverkocht symposium hebben georganiseerd rondom de waarde van tekenen voor architecten. De dag puilde uit, met bijna 60 deelnemers aan de middagworkshop en meer dan 200 gasten gedurende de avond in het Nieuwe Instituut Rotterdam. Het symposium ontstond naar aanleiding van de NOOK ‘Drawing’ van de BNI en mijn boek The Joy of Daily Drawing. De relevantie van het handtekenen voor architecten en ontwerpers is benadrukt door 6 gepassioneerde sprekers. Voor mij ook een mooie afsluiting van een intensief boekproces met Renate Boere, Quirine Dob en Eleonoor Jap Sam. Voor de mensen die het boek willen bestellen En nu weer aan het werk aan mijn volgende tekening…

Mogelijk gemaakt door: BNI Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten- College van Rijksadviseurs- Nieuwe Instituut Rotterdam Organisatie: Evaline Kruyssen – Thierry Somers – Bob Custers Moderator: Hedwig van der Linden Sprekers: Liesbeth van der Pol – Bob Custers – JoostSwarte – Nadia Nena Pepels – Stefan Prins – Wouter Veldhuis. Met bijdragen van: VOCUS architecten bna – Dok architecten – Powerhouse Company – Dérive

 

Bob Custers – architect & founder VOCUS 

 

Unieke art print nu te bestellen!

 

Nadia Nena Pepels (architect, TU Delft) onderzoekt, ontwerpt en ontwikkelt ideeën voor de stedelijke transitie opgave uitgaande van wat er al is. In haar projecten maakt ze het onzichtbare zichtbaar.  In haar tekeningen streeft ze ernaar om de gemeenschappelijke belangen van bewoners, bedrijfseigenaren, belanghebbenden en andere betrokken partijen in kaart te brengen, door in gesprek te gaan over hun ervaringen en behoeften voor de plek. In haar presentatie toonde Nadia een tekening die zij op eigen initiatief is begonnen om het verhaal van het Museumpark te vertellen in de context van de veranderingen die het ondergaat: “In de diverse biotopen van het Museumpark onderzoek ik hoe de ruimte het gebruik faciliteert. Voor wie ontwerpen we? Deze tekening maakt de stemmen van het park zichtbaar en bevraagt de rol van het stadspark”.

 

Specificaties:

Art print in genummerde oplage
Alle tekeningen worden afgedrukt op 300gsm museum etching papier
Afmeting: 60cm (b) x 30cm (h)
De prints zijn gesigneerd en genummerd in edities van 90.

Niet ingelijst: 100 euro
Ingelijst: 170 of 200 euro

Ook is er een posterprint van de tekening beschikbaar voor 20 euro.

Bestellen: Studio NADIANENA – www.nadianena.com – studio@nadianena.com

 

Ingelijst 1: clip on lijst met ontspiegeld glas (170 eu)

 

Ingelijst 2: eiken ongelakt (wissellijst) met ontspiegeld glas (200 eu)

 

Lees en bestel!

 

Nog meer inspiratie? Bestel het leesvoer uit het symposium via de links onder de covers.

 

Bob Custers: THE JOY OF DAILY DRAWING

 

Liesbeth van der Pol: Met Karakter!

 

Joost Swarte: En Toen De Stijl

 


Wouter Veldhuis: ONDERWEG NAAR DE RECHTVAARDIGE STAD

 

NOOK 2023 03. Architectural Drawing

-

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid