login leden
nieuws  15-05-2020 

Interieurarchitectuur in kerktransformaties

In onze nieuwsbrief vandaag 2 kerkprojecten. Kerken reageerden vorige week verheugd op het bericht dat de regels voor kerken worden verruimd omdat het verlangen om samen te komen groot is. Er zijn naar schatting 8000 kerken in Nederland waarvan de helft nog voor dit doel wordt ingezet. De verwachting is dat 2.000 gebouwen geheel of gedeeltelijk van functie veranderen. Zo ook voor de voormalige Sacramentskerk in Tilburg en de Josephkerk Alkmaar.  Reden deze twee projecten waaraan leden werken te belichten.

 

Tilburg

 

 

De toren van de voormalige Sacramentskerk te Tilburg ondergaat transformatie: van een statige klokkentoren tot een woning met uiterst persoonlijke sfeer. Deze transformatie maakt deel uit van een compleet project voor 15 nieuwe woningen geïntegreerd binnen het overgebleven deel van de voormalige kerk, aldus een ontwerp van architect Thomas Bedaux. De toren wordt dusdanig een aanzienlijk pronkstuk met liefst 7 woonlagen met adembenemende vergezichten, gerelateerd aan het perspectief van iedere etage met een individuele sfeer, oriëntatie, functie en karakteristiek.

Dergelijke uitdagingen eisen ook veel inzet van de interieurarchitect, te beginnen met het praktisch vormgeven van het verticale wonen, waarbij de woonlagen met eigen afzonderlijke functie op elkaar gestapeld zijn. De functies hebben invloed op elk dienstig detail op zich, bijvoorbeeld: wanneer neem je de trap, wanneer de lift? Hoe beleeft het huisdier deze speciale omgeving? Blijft dat op één etage of volgt hij de eigenaar op de voet? Is de keuken tevens een leef/consumeer-ruimte, of ga je daarvoor toch naar de eetkamer… De verbindingen binnen het geheel beïnvloeden de esthetische zaken, waaronder: wordt het trappenhuis vriendelijk en uitnodigend, zodat men uiteraard de trap benut of wordt het slechts een dienstig element tussen de etages. De royale, volumerijke ruimtes brengen andere vraagstukken met zich mee, zoals het anticiperen van het akoestische gedrag en de beheersing daarvan via de stoffering e.a. speciale hedendaagse vormen/materialen. Tegelijkertijd moet de verlichting en glazen deuren naar de leefruimtes dienen en in een zichtbare relatie staan met wat het object voorheen was: een historisch monument. De leefruimtes variëren in hoogte tussen de 3 en 5 meter en de uitdaging is hier om de menselijke proportie en het aangename comfort te behouden en niet door torenhoog unheimisch gevoel te verstoren.

 

Altezamen 1001 puzzelsteentjes die zeer overwogen hun plek verkrijgen binnen het complete leefmozaïek die ten dienste staat van een plezierig, praktisch en tegelijkertijd uitzonderlijk wonen.

 

Projectinformatie vind je hier.

Architect: Thomas Bedaux
Interieurarchitect: Babs Appels
Aannemer: J.A. van Gisbergen b.v.
Inhoud: 1680 m2
woonoppervlak: 189 m2
7 woonlagen
Foto: Thomas Bedaux
Tekst: Alfred Momotenko

 

Alkmaar

 

 

De Josephkerk krijgt een nieuwe bestemming. In dit rijksmonument zullen 8 royale appartementen worden gerealiseerd. De Vries Urban Architecture en Studio Groen+Schild maakten samen een ontwerp waarin de historische elementen van het monumentale gebouw de hoofdrol spelen; wonen met een groot roosvenster in je keuken, slapen naast kleurrijk glas in lood en een terras tussen de luchtbogen op het dak.  Bekijk hier de film over dit project.

nieuws  08-05-2020 

Terug naar school: concept Tussenruimte

 

 

Naar aanleiding van een vraag een opdrachtgever in het onderwijs heeft Studio Morgen, een collectief van o.a. bni-lid Lonneke Reijalt, ontwerpoplossingen voor het anderhalvemeteronderwijs ontwikkeld.

 

Het concept Tussenruimte maakt gebruik van de restruimte binnen de school om daarmee voldoende leer- en studieplekken in de school te kunnen voorzien, wanneer niet alle 30 leerlingen meer in 1 klaslokaal samen mogen zijn. Het is niet is toegespitst op een bepaald type school of type onderwijs, maar voor iedereen – van basisschool tot universiteit – die te maken maken krijgt met de nieuwe maatregelen.

 

Doel is om het onderwijs te inspireren en op weg te helpen met de herinrichting van scholen, zodat deze weer een veilige plek kunnen zijn voor studenten en leerlingen. Het delen van onderstaand document wordt van harte aangemoedigd zodat schoolleiders, docenten, studenten en leerlingen en onderwijsspecialisten geïnspireerd worden en om hen een hart onder de riem te steken.

Meer lees je hier en genoemde pdf tref je onderstaand.

 

Tussenruimte – Concept voor het andershalvemeteronderwijs – Studio Morgen

 

nieuws  05-05-2020 

Naoorlogse interieurs

 

Social media post bni 5 mei:

 

In 2018 publiceerde @cultureelerfgoed een brochure “Naoorlogse interieurs” over de waardering voor dit recente culturele erfgoed. Aanleiding vormde de dreiging dat deze door sloop en elkaar snel opvolgende modes in rap tempo aan het verdwijnen waren. Deze lees je hier terug.

 

Ook interessant is het boek van Marieke Kuipers; Interieurs van herrijzend Nederland 1940-1965. Binnenruimten van een opkomende welvaartsstaat. Het biedt een overzicht van de monumentale binnenhuiskunst tot de toevallig ontstane interieurs uit de wederopbouwperiode. Het boek bevat beknopte essays over de voornaamste ontwikkelingen, thematische hoofdstukken over kleur, materialen, comfort en techniek en honderden afbeeldingen.

In korte tijd wist Nederland te herstellen van de enorme oorlogsschade. Na een moeilijke start van schaarste kwamen er tussen 1945 en 1965 meer dan 2,5 miljoen nieuwe bouwwerken bij. De bijbehorende binnenruimten waren veelzijdig in vormgeving voor wonen en werken, leren en kerken, winkelen en ontspannen. Dankzij overheidssteun voor standaardisatie en mechanisatie werd snelle en massale productie mogelijk van gebouwen, meubels en materialen voor de aankleding van de interieurs. Goed Wonen werd een begrip.

Intussen wordt het steeds moeilijker om nog volledig originele interieurs uit het midden van de twintigste eeuw te vinden. Deels door slijtage, deels door verandering in smaak en techniek, maar ook door onbekendheid en onderwaardering.
Hier bestel je het boek.

 

nieuws  17-04-2020 

Pointing in many directions

Article: NOOK #1 2020 * Text: Bureau Bax * Images: Egbert de Boer (nhow Amsterdam RAI), NEXT architects (concept)

 

When NEXT architects won the pitch for the interior design for the nhow Amsterdam RAI in early 2016, its architectural design was already in the specifications stage. “Our starting point was to respect OMA’s architecture by exposing the rough concrete and keeping the glass facade transparent. At the same time, we wanted to add something that is in complete contrast. Banksy-like street art somewhere on a wall, for example, which will raise doubts in the mind of the hotel guest: ‘Does this belong here? Or is it vandalism?’ Curious about what had been implemented of the NEXT concept, Nook, together with architect Marijn Schenk, paid a visit to the recently opened hotel. 

 

Three tourists with shiny roller bags gaze upwards at the colossal, triangular building volumes above their head before entering the new nhow hotel.  Inside, they are confronted with an explosion of bright colours and graphic images. From fish on the ceiling to skulls, flowers, sumo wrestlers, geisha and mandalas on the floors and walls. They obviously have to take it all in before going to the reception to the right of the entrance.

 

 

Crossroads of cultures

 

The colourful images in the entrance and lobby are symbols and icons that refer to countries and cultures from all corners of the world. “The underlying idea is Amsterdam as a crossroads of culture, a city where traditionally everything comes together”, explains architect Marijn Schenk of NEXT architects. “That has been translated and implemented much more literally than our concept intended. Our idea was to design entirely new objects and images based on that cultural mix.” At the request of developer COD, NEXT designed the interior: walls, ceilings, floors and fixed elements. All constructional aspects and detailing was designed by the office. At the request of the tenant, NH Group, a concept was also developed for the interior, the FF&E. Schenk involved the concept development architect Claudia Linders in the project and Studio WM for the design of the furniture. Although the interior had progressed to final design stage, the subsequent step – translating it into furniture, materials, graphic images – had for various reasons been outsourced to the Spanish firm GLG (which later became part of the Amsterdam-based architect office MVSA). It was frustrating for Schenk and his team, but as the design process progressed, it became clear that there was insufficient synergy in the collaboration with NH. An escalator leads directly from the entrance, where a mirrored ceiling gives the space more body, to the lobby which is located around the central core with lifts. The lobby is decorated with various colourful seating areas, with furniture, lamps and plants which in turn refer to various countries. There is relaxed background music, people are drinking coffee, working, and some are making photos and selfies. The hotel guests are clearly impressed. Schenk: “Because the space around the central core is very narrow in places, we thought up a circular form on the poured floor which, as it were, accompanies you as you move around the core.” The positioning and form of fixed elements such as bars add to the dynamic: they constantly spark curiosity into what you’ll find next. The counter of the reception and bars had, in the design produced by NEXT, a lenticular effect, with images that change as you walk by. This was also intended to promote circulation.

 

 

A second layer

 

The ceiling that is constructed of felt radials also stimulates that circulation. At the same time, the radials act as a sort of filter which allows the architecture above to be visible. NEXT wanted to expose that roughness of the architectonic design and actually increase it by adding here and there something to set the visitor thinking. The starting point was to add a layer without wrapping it up or painting over it. “The basis of our idea was juxtaposition: we added a second layer that retained the value of the basic layer. That is the contrast we wanted to show and on which we based the concept with which we won the pitch in 2016. To this was then added the concept that the hotel group presented of Amsterdam as the crossroads of cultures. This ultimately resulted in a final concept entitled ‘pointing in many directions’.

 

Recognition is essential

 

The architect rubs his hand over a bronze-coloured wall with lockers. “Yes, this is how we drew it”, says Schenk. “It’s a pity that part of the aluminium panels has been replaced by paint in the same shade. Probably for budgetary reasons.” He then pulls open a red door to a sanitary area and nods in satisfaction. A little farther in the core are the elevators to the floors above. Schenk presses a button. Which of the 7 lifts will open is uncertain. He points to the ceiling: “Because of air ducts and cabling, we had to make use of system ceilings almost everywhere. We made them all black and located the lighting in such a way that you are confronted as little as possible with the ceilings.” In just a few seconds, the lift silently reaches the 8th floor. There are three options for leaving the concrete core and entering a fairly dark corridor with adjoining rooms. Each exit has its own image made up of triangles of two faces that merge into each other. Schenk: “Recognition is essential. Certainly in this building, in which the orientation is different per eight floors. That makes it additionally complex to understand where you are. As hotel guest, you have to know on which floor you belong, which corridor you must take etcetera. Our proposal was to make each construction volume, each triangle, different, for example by choosing different carpeting. That idea was apparently dismissed during the execution.”

 

 

Six cultural styles

 

There are 35 rooms on each floor. It was an enormous puzzle for NEXT to make everything fit. “The rooms in the tip of the triangle have unusual shapes”, Schenk indicates on a floor plan. How do you arrange things in such a room? Where do you put the bed, where should the closet be and the bathroom? The design of the hotel rooms is inspired by the six wind directions to which the corners of the building point: North, East, South, South-west, South-east and North-west. NEXT designed six styles based on cultures from the various wind directions so that the rooms on all sides of the hotel are different. In those areas where everything comes together – the lobby, the breakfast restaurant on the 11th floor and the meeting and congress rooms on the 23rd floor – the various styles are mixed together. “It is all slightly different to what was presented, less refined and less layered, but I recognise much from the original concept”, says Schenk.
Every room was given, for example, a mirror wall, a headboard extending up to the ceiling and a round rug. The bathroom and closet are made precisely as the team drew them. “We presented our design at the head-office of NH Group in Madrid. There was considerable enthusiasm, but as things progressed we were constantly pushed in one direction which we considered forced and too literal. Budget also played a role. In the next stage – for which we had yet to be awarded the assignment – we were unable to get onto the same line as the hotel group.”

 


Fantastic panorama

 

The breakfast restaurant is busy. Guests are enjoying croissants, cornflakes, coffee and tea and planning a day out in Amsterdam in every language imaginable. Schenk: “Wow, this is totally different from what we suggested. In our design you could, just like in the lobby, walk all around the facade so that you had a fantastic panorama everywhere of the city. The kitchen was located in the core, but that was not chosen. A section of the walkway has been enclosed. Capacity was probably the problem. We too were concerned about that. But it’s still a pity. You now miss a number of attractive sightlines and no longer experience the architecture at all.” From the 23rd floor, where the meeting rooms are located and the view is overwhelming, the lift glides down to the 9th floor. Schenk wants to see how they solved the pocket-size gym. Were rooms sacrificed for it or was use made of the widening of the corridor? The corridor option has been chosen. A man with bared torso is working up a sweat in an area behind a glass wall where various pieces of equipment are located. “He’s rather on display”, smiles Schenk, “but this is the best solution. The glass preserves the spaciousness and the concrete material of the core.”

 


Personal commitment

 

NEXT had no direct contact with the client. The firm raised a glass of champagne with the first project manager, but after a month someone else with different orders from the top and a different taste took over, and he too was under enormous time and budget pressure. Two other project managers followed. Schenk flew to Madrid, but was unable to speak to those making the decisions. “In a good project, you work together”, is the architect’s opinion. “You need the commitment of the client. You then grow together to something to which everyone is committed. If that personal commitment is lacking, you shouldn’t really accept the assignment.”

 

 

 

 

Artikel NRC 19 maart 2020

nieuws  15-04-2020 

Online participatie in onze anderhalve meter-samenleving – denk mee!

Interieurontwerper Manon Poliste/Inbo vraagt je mee te denken over online participatie tools.

 

Tijdens de coronacrisis heeft Inbo een levend document gemaakt om opdrachtgevers, ontwerpers, architecten, etc. te helpen bij het maken van de juiste keuzes omtrent Participatietools.

Participatie is een belangrijk onderdeel van de manier waarop wij in Nederland plannen maken, ontwerpen en besluiten voorbereiden. Nu wij thuis moeten blijven en de verwachting is dat grote bijeenkomsten niet meer passen in onze nieuwe werkelijkheid – de anderhalve meter-samenleving – is de vraag of online participatie een goed of misschien zelfs beter alternatief is.

Tot nu toe combineerden wij on- en offline-participatie. We toetsten meningen online. We vergrootten de betrokkenheid het via sociale media. Wij lieten de toekomst beleven via VR. Maar wij organiseerden ook bijeenkomsten om elkaar in de ogen aan te kunnen kijken en het gesprek aan te gaan.  Wat de nieuwe succesformule in onze anderhalve meter-samenleving wordt, is een zoektocht. Bekende en onbekende technieken zullen wij gaan inzetten in participatieprocessen. Deze nieuwe ervaringen zullen ongetwijfeld ook andere vragen oproepen. Zowel in de samenleving als bij opdrachtgevers. En misschien participeren straks echt alleen nog maar vanuit huis.

 

In bijgaande publicatie heeft Info een overzicht gemaakt van de on- en offline-technieken waar het bureau zelf gebruik van maakt in participatieprocessen. Welke ervaringen hebben jullie hiermee? Welke tools zien jullie als een waardvolle aanvulling?

 

Denk mee! Om zo een toolbox samen te stellen, waar iedereen uit kan putten. En die aansluit bij de behoefte om te blijven participeren, maar dan in een nieuwe werkelijkheid.

 

 

Bekijk hier de handleiding

 

En stuur een mail met jouw ervaringen en opmerkingen naar manon.poliste@inbo.com

 

nieuws  30-03-2020 

‘Wachten’, WhatsApp gesprek met Lonneke Reijalt

Wat betekent wachten? En welke rol speelt interieur daarin? Over die vragen gaat het themanummer van ons vakblad NOOK, wat volgende week op de mat van onze leden en abonnees ligt. De inhoud van dit blad hebben we maanden geleden al samengesteld. De ironie wil dat met alle Corona-maatregelen veel mensen thuis zitten te wachten. Waarop? En hoe lang? In een serie korte WhatsApp gesprekken bespreken we in 10 vragen wat het Corona-wachten voor interieurarchitecten betekent. Deze keer vertelt Lonneke Reijalt interieurarchitect bij Studio Morgen.

 

 

1. De regering roept ons op om zoveel mogelijk thuis te werken, zo min mogelijk contact met anderen te hebben en ontmoetingen te beperken. Wat doe jij?

Ik werk samen met Anja Romme en Lyanne Oosterhof aan projecten binnen ons bedrijf Studio Morgen. Omdat we allemaal ergens anders wonen waren we al gewend om op afstand te werken, dus wat dat betreft hoeven we ons niet veel aan te passen.

2. Ervaar je het zoveel mogelijk thuisblijven als wachten en waarom wel of niet?

Nee helemaal niet. Door alle digitale communicatiemiddelen blijf je in contact met collega’s, vrienden en familie. Juist nu iedereen niet op dezelfde plek hoeft te zijn om met elkaar te ontmoeten, heb ik het idee dat ik meer mensen spreek dan ooit. Ook heb ik het nog steeds druk met projecten en andere werkzaamheden in het onderwijs.

3. Welke ervaringen (zowel positief als negatief) heb je met dat je zoveel mogelijk moet thuisblijven?

Het thuisblijven vind ik niet zo’n probleem, wel dat er allerlei leuke activiteiten zijn afgelast. Dit is juist een tijd met veel symposia, evenementen en beurzen. Dat deze nu niet doorgaan zorgt ervoor dat je inspiratie en contacten ergens anders vandaan moet halen. Ik haal wel veel hoop uit de mooie initiatieven die nu door het hele land ontstaan. Ineens gaan mensen dingen voor elkaar doen waar ze normaal gesproken geen tijd voor hadden of maakten. Ik hoop dat wanneer we weer met zijn allen van de openbare ruimte gebruik maken dit leidt tot ander sociaal gedrag en meer rekening met elkaar houden. Ook voor ontwerpers is dit een thema in hun projecten: hoe kunnen we door het ontwerp het gedrag zo beïnvloeden dat je bijvoorbeeld meer contact maakt met anderen?

4. Hoe ga je om met die ervaringen? Wat voor oplossingen heb je bedacht?

Ik wil juist gaan nadenken over de langere termijn. Nu je niet wordt meegetrokken in de waan van de dag is er tijd om na te denken over de vraag ‘wat wil ik doen en welke dingen wil ik bereiken?’.

5. Welke rol speelt wachten in jouw ontwerpen? 

Wachten is een activiteit die vaak voorafgaat aan het andere activiteit. De ruimte waar dat gebeurt heeft veel invloed op die ervaring van wachten. In mijn afstudeerproject van de Master Interieurarchitectuur heb ik gekeken naar wachtkamers en hoe mensen zich daar gedragen. Als de ruimte voldoende en gevarieerde wachtplekken aanbiedt, kun je je veel comfortabeler voelen dan wanneer ander net iets te dicht bij je moeten staan of zitten en daarmee in je persoonlijke ruimte komt. Als die persoonlijke ruimte niet gerespecteerd wordt voel je je ongemakkelijk en lijkt dat wachten nog langer te duren. Door een variatie aan plekken (zoals bijvoorbeeld een lange wandbank, treinzitjes, maar ook stoelen met leuningen) aan te bieden voelen mensen zich op hun gemak als er weinig mensen zijn, maar kun je ook comfortabel een beetje indikken als het drukker wordt.

6. Wat vind jij een goed voorbeeld voor een prettige wachtomgeving?

Ik vind de StationHuiskamers op de stations van NS een hele mooie laagdrempelige manier van menselijk design in een hufterproof omgeving. Juist op kleinere stations, waar de commerciële belangstelling wat minder is, maar mensen wel behoefte hebben aan de praatje in een prettige omgeving.

7. Kan de inrichting van het huis het wachten voor mensen veraangenamen? Heb je een tip?

Ik denk dat je er vooral voor moet zorgen dat je thuis ervoor zorgt dat je werk, privé en creatieve ruimte gescheiden is. Juist nu iedereen zoveel thuis zit, heb je ruimte om een hoekje te creëren voor een nieuwe hobby waar je tussendoor even een uurtje je hoofd leeg kan maken. Zo heb ik bijvoorbeeld een plek gemaakt om al mijn planten te verzorgen en verpotten, want nu ik zo veel thuis zit merk ik hoeveel aandacht ze kunnen gebruiken.

8. En als het wachten klaar is, aan welk inspirerend project wil jij dan graag gaan werken?

Ik zou graag nieuwe projecten om het hybride onderwijs vorm te geven opzetten. Op dit moment zijn wij bezig met een project voor de Economische en Juridische opleidingen, maar we zouden dit graag op meer plekken in het onderwijs willen doen. Ook de digitalisering van het onderwijs speelt hier een rol in. Wat is straks de rol van een schoolgebouw als er nu zoveel lessen digitaal gegeven worden? Waarvoor kom je naar school? En wat is de meerwaarde van een klaslokaal als je ook online les kunt krijgen? Kunnen we die ruimte dan niet gebruiken om de beroepspraktijk en bedrijven een plek te geven in het onderwijs?

9. Heb je nog lees- of kijktips voor je mede interieurarchitecten om het thuisblijven te verzachten?

Geen lees- of kijktip, maar een luistertip. De serie podcasts ‘Ongesigneerd’ van de VPRO zit vol verborgen pareltjes over alledaags design. Mijn persoonlijke favoriet is die over de A2, waarin ze onderzoeken wat ontwerpers doen om jou alert te houden. In die zin is autorijden ook een vorm van wachten tot je op je bestemming bent.

10) Van welke interieurarchitect zou je ook graag de antwoorden op deze 10 vragen lezen?

Ik zou graag willen weten wat Denise Damme over dit thema kan vertellen omdat ze voor mij een inspiratiebron is en heel goed kan nadenken over filosofische thema’s als wachten in relatie tot ruimte.

nieuws  27-03-2020 

‘Wachten’, WhatsApp gesprek met Trudy Heerkens

Wat betekent wachten? En welke rol speelt interieur daarin? Over die vragen gaat het themanummer van ons vakblad NOOK, wat volgende week op de mat van onze leden en abonnees ligt. De inhoud van dit blad hebben we maanden geleden al samengesteld. De ironie wil dat met alle Corona-maatregelen veel mensen thuis zitten te wachten. Waarop? En hoe lang? In een serie korte WhatsApp gesprekken bespreken we in 10 vragen wat het Corona-wachten voor interieurarchitecten betekent. Deze keer vertelt Trudy Heerkens interieurarchitect bij B-Covered.

 

Trudy in showroom/kantoor B-Covered in Eindhoven

 

1. De regering roept ons op om zoveel mogelijk thuis te werken, zo min mogelijk contact met anderen te hebben en ontmoetingen te beperken. Wat doe jij?
Ons ontwerp-team werkt zoveel mogelijk vanuit huis. Af en toe fiets ik even naar onze showroom waar alle materialen te vinden zijn. Even kijken, voelen, een kleurenpallet of presentatietafel samenstellen of aanpassen.  Presentaties worden toegestuurd en telefonische toegelicht. Het tonen van materialen is lastig. Als een opdrachtgever vraagt hoe een bepaald gordijn valt; sta ik opeens met een fantastisch doek voor een telefoon te wapperen. Dat komt natuurlijk totaal niet over.  In de uitvoering zijn uiteraard locatie-bezoeken nodig. We houden hier rekening met de maatregelen die nodig zijn om veilig te kunnen werken en bouwen.

2. Ervaar je het zoveel mogelijk thuisblijven als wachten en waarom wel of niet?
Ik ervaar het zeker niet als wachten. De meeste werkzaamheden gaan gelukkig ‘gewoon’ door. We moeten her en der schakelen en meebewegen, maar daar zie ik geen beperkingen in. Het thuiswerken heeft voor- en nadelen. Normaliter werken we in een open kantooromgeving, waardoor je op de hoogte blijft van alle projecten; dat mis ik nu enorm. Echter ervaar ik nu ook een bepaalde rust, minder prikkels. Erg dubbel dus.

3. Welke ervaringen (zowel positief als negatief) heb je met dat je zoveel mogelijk moet thuisblijven?
Ik mis het live-contact met collega’s en vrienden. Maar het brengt dus ook rust en ruimte met zich mee. Ik kan me beter focussen.

4. Hoe ga je om met die ervaringen? Wat voor oplossingen heb je bedacht?
We werken een stukje mobieler en digitaler. Presentaties veel via e-mail, veel beeldbellen en meer whatsapp-contact.

5. Welke rol speelt wachten in jouw ontwerpen?

Geen enorm grote rol. Onlangs wel voor een dames-boutique een heerlijke & functionele zit gecreëerd waar oa de wachtende heren kunnen genieten van een kopje koffie en een digitaal dagblad. En als ik de vraag heel letterlijk neem speelt wachten ook [nog] geen rol in mijn dagelijkse bezigheden…en daar ben ik zeer dankbaar voor. We hebben het erg druk en hebben nog altijd met deadlines te maken. Het is wel wachten op het weer samenkomen met mede-interieurarchitecten op bijvoorbeeld beurzen en meetings.

6. Wat vind jij een goed voorbeeld voor een prettige wachtomgeving?
Mijn wachtomgeving is mijn werkomgeving. Wat ik belangrijk vind is overzicht op mijn bureau. Daarnaast is het prettig om moodboards om mij heen te hebben, maar ook muziek, een fijne geur, koffie en voldoende vitamine C.

7. Kan de inrichting van het huis het wachten voor mensen veraangenamen? Heb je een tip?
Probeer diverse sfeervolle hoekjes in huis te creëren. Bijvoorbeeld een heerlijke fauteuil met bijzettafel. Een plek waar je je even kunt terugtrekken. Geen tv of radio – geen nieuws.
Maar ook een actieve ruimte. Groot is niet nodig. Als je gymmat er maar uitgerold kan worden en je springtouw rond kan.
Heb je nog ruimte over, is een bartafel fijn. Een plek waar je met je partner en/ of kinderen even een soort van pauzemoment creëert  Ritme, dat is belangrijk.

8. En als het wachten klaar is, aan welk inspirerend project wil jij dan graag gaan werken?
We gaan door met de mooie projecten waar we nu aan werken en de nieuwe projecten die eraan komen. Als dit achter de rug is hoop ik dat we bewuster omgaan met onze omgeving. Ik ben echter bang dat als we dadelijk onze ‘vrijheid’ terug hebben en we weer naar buiten mogen, mensen een ‘je leeft maar 1 keer’ houding krijgen. Juist minder aandacht voor duurzaamheid.

9. Heb je nog lees- of kijktips voor je mede interieurarchitecten om het thuisblijven te verzachten?
IFDM!

10) Van welke interieurarchitect zou je ook graag de antwoorden op deze 10 vragen lezen?
Ik maak hier graag even van de gelegenheid gebruik om iedereen het allerbeste toe te wensen. Ik hoop iedereen snel weer te zien.

nieuws   

‘Wachten’, WhatsApp gespret Doret Schulkes

Wat betekent wachten? En welke rol speelt interieur daarin? Over die vragen gaat het themanummer van ons vakblad NOOK, wat volgende week op de mat van onze leden en abonnees ligt. De inhoud van dit blad hebben we maanden geleden al samengesteld. De ironie wil dat met alle Corona-maatregelen veel mensen thuis zitten te wachten. Waarop? En hoe lang? In een serie korte WhatsApp gesprekken bespreken we in 10 vragen wat het Corona-wachten voor interieurarchitecten betekent. Deze keer vertelt Doret Schulkes.interieurarchitect bij Doret Schulkes Interieurarchitecten

 

 

1.     De regering roept ons op om zoveel mogelijk thuis te werken, zo min mogelijk contact met anderen te hebben en ontmoetingen te beperken. Wat doe jij?
Ik werk vanuit mijn kantoor achter in de tuin en als mijn collega Evelien op kantoor is vanuit huis. Mijn besprekingen houd ik met ZOOM

2.     Ervaar je het zoveel mogelijk thuisblijven als wachten en waarom wel of niet?
Helemaal niet. Ik zie dit als HET moment om allerlei plannen te realiseren of in gang te zetten.

3. Welke ervaringen (zowel positief als negatief) heb je met dat je zoveel mogelijk moet thuisblijven?

Positief : ik hoor meer van het werk van mijn man die ook thuis werkt. Negatief: ervaar wat minder fysieke beweging. Ik mis wel het intensieve overleg bij mensen thuis. Maar online werkt best goed en scheelt weer veel reistijd. Ook merk ik dat meetingen online eficiënter zijn (dus korter duren).

4. Hoe ga je om met die ervaringen? Wat voor oplossingen heb je bedacht?

Ik doe veel met ZOOM en zal dat zeker in de toekomst ook gebruiken als alternatief voor een fysiek samenkomen. Kan niet altijd een vervanging zijn maar vaak toch wel.

5. Welke rol speelt wachten in jouw ontwerpen? 

Geen heel grote rol. Wel enkele huisartsenpraktijken gedaan met eentje waarbij het wachten voor aanvang totaal niet prettig werd ervaren.

6. Wat vind jij een goed voorbeeld voor een prettige wachtomgeving?
Een prettige wachtomgeving zou mensen een keuze moeten bieden. Wil ik bijvoorbeeld aan een leestafel zitten of juist niet. Een goede wachtomgeving moet op zijn minst op een aantal plekken de mogelijkheid van rugdekking bieden. In een goede wachtomgeveing moeten mensen weg kunnen kijken en niet te veel tegenover elkaar zitten. Verder

7. Kan de inrichting van het huis het wachten voor mensen veraangenamen? Heb je een tip?

Heel zeker! Een huis kan dagelijks bijdragen aan je geluk. Dat zou het bij iedereen moeten doen. Zeker nu: probeer op die plekken in huis te zijn waar op dat moment het daglicht /de zon naar binnen schijnt.

8. En als het wachten klaar is, aan welk inspirerend project wil jij dan graag gaan werken?
D O R E T De vijf sleutels naar een heerlijk huis nog bredere bekendheid geven.

9. Heb je nog lees- of kijktips voor je mede interieurarchitecten om het thuisblijven te verzachten?

Lees: ‘Hoe krijg ik een heerlijk huis’ 😉 Weliswaar geschreven voor leken en niet voor vakgenoten. Hoor graag aanvullingen …

10) Van welke interieurarchitect zou je ook graag de antwoorden op deze 10 vragen lezen?
Brenda van der Laan/ Dorothe Derks

nieuws   

‘Wachten’, WhatsApp gesprek met Rene Kuin

Wat betekent wachten? En welke rol speelt interieur daarin? Over die vragen gaat het themanummer van ons vakblad NOOK, wat deze week op de mat van onze leden en abonnees ligt. De inhoud van dit blad hebben we maanden geleden al samengesteld. De ironie wil dat met alle Corona-maatregelen veel mensen thuis zitten te wachten. Waarop? En hoe lang? In een serie korte WhatsApp gesprekken bespreken we in 10 vragen wat het Corona-wachten voor interieurarchitecten betekent. Deze keer vertelt René Kuin interieurarchitect van Studio Kuin.

1.     De regering roept ons op om zoveel mogelijk thuis te werken, zo min mogelijk contact met anderen te hebben en ontmoetingen te beperken. Wat doe jij?
Ik specialiseer mij in het online adviseren via de webcam met Skype. Tevens volg ik Sketchup-workshops online. Ik lees veel meer en heb meer tijd om werk van oudgedienden te bestuderen.
2.     Ervaar je het zoveel mogelijk thuisblijven als wachten en waarom wel of niet?
Ik kom nu toe aan het lezen van alle interieurbladen en heb de tijd om achterstallig werk te doen dus wachten, nee. Integendeel. Het geeft mij juist een uitdaging om andere wegen te onderzoeken. Online volg ik docu’s via de IDFA of VPRO over architectuur.
3.     Welke ervaringen (zowel positief als negatief) heb je met dat je zoveel mogelijk moet thuisblijven?
Positief is dat je meer kan doen in ’n dag. Ik werk soms te lang door. Ik kan alleen geen projecten bezoeken en controle uit te oefenen op de uitvoering. Daardoor mis het directe contact met iedereen. Tussendoor ga ik ‘rennen’ om zitvlees te voorkomen!
4.     Hoe ga je om met die ervaringen? Wat voor oplossingen heb je bedacht?
Veel via Skype en Facetime-gesprekken. Ik heb ook te maken met uitgestelde projecten helaas. Maar ik maak meer reclame voor online-adviezen. Dan zijn de grenzen héél ver weg. Zelfs ’n aanvraag uit Amerika gekregen! Had daar al ervaring mee. Scheelt ’n hoop reistijd! Ik ervaar dat klanten het ook héél spannend vinden.5.     Welke rol speelt wachten in jouw ontwerpen? 
Afleiding, speelsheid, géén klok in de buurt, goede zit en aparte kinderspeelhoek. Veel ervaring vroeger opgedaan in mijn functie in het AMC. Daar was het inrichten van verloskamer tot mortuarium en alles wat er tussen zat.  Ik heb een schat aan ervaring op dit gebied.
6.     Wat vind jij een goed voorbeeld voor een prettige wachtomgeving?
1e klas op het CS-Amsterdam, VIP lounges op Schiphol, picknicktafel of bankje in het park, leestafel bij de Ysbreeker, zelfs het dakterras bij het NEMO is ’n verademing soms. Of gewoon ’n steiger langs het water. Ja wáter, daar kan je naar blijven kijken!


7.     Kan de inrichting van het huis het wachten voor mensen veraangenamen? Heb je een tip?
Verschillende zithoogte’s, uitzicht naar buiten (daglicht). Géén inpandige ruimte!
8.     En als het wachten klaar is, aan welk inspirerend project wil jij dan graag gaan werken?
Ziekenhuizen, poliklinieken, überhaupt wachtruimtes in de zorg. Daar is nog zóveel te halen. Het zijn vooral de plekken waar mensen de neiging hebben zichzelf naar bínnen te keren. De trein is eigenlijk één grote wachtruimte. Hij beweegt alleen. Contact met medewachtenden, dát is een mooie uitdaging.
9.     Heb je nog lees- of kijktips voor je mede interieurarchitecten om het thuisblijven te verzachten?
Begin nieuwe dingen, kijk op online rondgangen door musea (er zijn er velen), kijk vooral in oude fotoboeken hoe men vroeger ‘wachtte’, (veel veranderd!). Kijk op docu’s van de IDFA en de VPRO. Een schat aan pareltjes.
10) Van welke interieurarchitect zou je ook graag de antwoorden op deze 10 vragen lezen?
In principe van elk vakgenoot. Ieder beleeft dingen tóch op ’n andere manier en gaat daar anders mee om. Blijf gezond en misdraag je ‘met je tekenpen’!

nieuws   

‘Wachten’, WhatsApp gesprek met Brenda van der Laan

Wat betekent wachten? En welke rol speelt interieur daarin? Over die vragen gaat het themanummer van ons vakblad NOOK, wat eind maart op de mat van onze leden en abonnees ligt. De inhoud van dit blad hebben we maanden geleden al samengesteld. De ironie wil dat met alle Corona-maatregelen veel mensen thuis zitten te wachten. Waarop? En hoe lang? In een serie korte WhatsApp gesprekken bespreken we wat het Corona-wachten voor interieurarchitecten betekent. Deze keer vertelt Brenda van der Laan – interieurarchitect.

 

1. De regering roept ons op om zoveel mogelijk thuis te werken, zo min mogelijk contact met anderen te hebben en ontmoetingen te beperken. Wat doe jij?
Ik blijf thuis om risico’s te vermijden. Ik regel via WhatsApp en mail of telefonisch mijn zaken met mijn klanten. Omdat die ook thuis zitten en thuis werken lukt dat prima.

2. Welke ervaringen (zowel positief als negatief) heb je met dat je zoveel mogelijk moet thuisblijven?

Ik heb inderdaad het gevoel dat ik wacht op betere tijden…
3.  Hoe ga je om met die ervaringen? Wat voor oplossingen heb je bedacht?

Omdat ik thuis moet blijven, mis ik de sociale contacten erg, want aangezien ik alleen werk is het toch al wat eenzamer. Ik heb reuring nodig om actief te blijven. Ik kan op dit moment niet zoveel positiefs bedenken, alleen misschien dat je de wereld naar binnen haalt. Meer reflectie over het hoe en waarom. Ik bel veel en zit veel op social media.
4.   Welke rol speelt wachten in jouw ontwerpen?  

In mijn ontwerpen moet een prettige bijkomstigheid zijn. Je moet lekker kunnen zitten, als het even kan misschien een beetje afstand en privacy hebben, want er is niets erger dan opgepropt naast wildvreemde mensen te zitten. Verder vind ik het wel fijn als ik ergens naar kan kijken, uitzicht, kunst, opzoek naar afleiding. Of in ieder geval een interessant tijdschrift.
5.  Wat vind jij een goed voorbeeld voor een prettige wachtomgeving?

Een wachtruimte bij een huisarts was op het noorden gelegen en er waren sombere donkere kleuren, de arts zei, de mensen die hier komen voelen zich al niet lekker, als ze hier naar binnen komen wordt het er niet beter op. Opdracht zonnig en fris!

 

 

6. Kan de inrichting van het huis het wachten voor mensen veraangenamen? Heb je een tip?

Het is belangrijk op dit moment dat het huis waarin je nu wacht, dat geldt voor heel veel mensen en mn. gezinnen met kinderen, dat je je allemaal op je gemak voelt. Het zal niet makkelijk zijn om opeens een lange periode thuis op een kluitje te zitten. Belangrijk is vooral houd het huis opgeruimd, want als het een rommeltje is wordt het nog drukker in huis. Laat de zon binnen, gooi de ramen open en zorg dat iedereen een comfortabel plekje heeft.

7. En als het wachten klaar is, aan welk inspirerend project wil jij dan graag gaan werken?

Een hele grote verbouwing voor een inspirerende opdrachtgever.
8. Heb je nog lees- of kijktips voor je mede interieurarchitecten om het thuisblijven te verzachten?

Musea hebben een online expositie het is leuk om zo nu en dan door een museum te lopen. Ik vind het leuk om op Funda maar woningen en Pinterest voor beelden te kijken.

 

 

nieuwere berichten - oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid