login leden
nieuws  05-06-2021 

Radical Austria – Everything is Architecture – Design Museum Den Bosch

 

In Radical Austria – Everything is Architecture ontdek je de geestverruimende, grensverleggende en maatschappijkritische werken van de Oostenrijkse avant-garde in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Deze groep Oostenrijkse ontwerpers liet zich niet begrenzen door traditionele ontwerpdisciplines en maakte gebouwen, omgevingen, objecten, mode, performances, meubilair en zelfs ervaringen. Radical Austria – Everything is Architecture is een tentoonstelling over de recente geschiedenis, met werken die actueler en relevanter dan ooit zijn. Nog nooit eerder kon je het specifieke karakter van de Oostenrijkse bijdrage aan de internationale naoorlogse avant-garde op deze manier beleven. Met werk van onder andere Coop Himmelblau, Haus-Rucker-Co, Zünd-Up, Walter Pichler, Valie Export, Hans Hollein, Angela Hareiter en Raimund Abraham.

 

‘Alles is architectuur’
De werken, performances, installaties, interventies, kleding, meubilair, omgevingen en architectuur van groepen als Coop Himmelblau, Haus-Rucker-Co, Zünd-Up en individuele ontwerpers en kunstenaars als Walter Pichler (1936-2012), Hans Hollein (1934-2014), Raimund Abraham (1933-2010) en Valie Export (1940) zijn reacties op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Soms hoopvol en speels, dan weer duister en kritisch denken ze de consequenties van die ontwikkelingen door voor de toekomst waarin we nu leven. Wat de Oostenrijkse avant-garde uniek maakt, is hun fascinatie voor het lichaam en het feit dat hun ontwerpen vaak verder reikten dan de tekentafel. Bijna alles is ook echt uitgevoerd en is te zien in de tentoonstelling. Ontwerper Hans Hollein stelde ‘Alles is architectuur’, en vanuit die gedachte gaven zij hun visie op de wereld daadwerkelijk vorm in alle mogelijke disciplines: van opblaasbare onderkomens tot performances en van mode tot meubilair.

 

Van ruimtevaart tot drugs, van popcultuur tot feminisme en van media tot milieuproblematiek
Na het gedwongen isolement van de nazi-tijd zochten Oostenrijkse kunstenaars en ontwerpers vanaf de jaren vijftig weer aansluiting bij de nieuwste internationale ontwikkelingen in cultuur en technologie. Ze ontwikkelden daaruit een geheel eigen, brisante mix van maatschappij- en technologiekritiek. Ze speculeerden en experimenteerden al vroeg met cybernetica, ruimtevaart, drugs, popcultuur, media, gender, feminisme en milieuproblematiek. Geïnspireerd door de opkomende popcultuur organiseerden ze zich collectief improviserend naar het voorbeeld van psychedelische rockgroepen.

 

Het lichaam: begin- en eindpunt
Het lichaam speelt in Radical Austria – Everything is Architecture een centrale rol: als manier om je uit te drukken in performances; als proefpersoon waarmee genadeloos geëxperimenteerd wordt; en niet in de laatste plaats als fysiek begin- en eindpunt van sociale, technologische en ruimtelijke ontwikkelingen. Je ziet dit in de pakken en helmen van Coop Himmelblau, waarin de drager aan schokkende beelden, geuren en druk wordt blootgesteld. De helmen en meubels van Haus-Rucker-Co staan in het teken van een psychedelische geestverruiming, terwijl de helmen en meubels van Walter Pichler de kille en vervreemdende werking van technologie benadrukken. Mode en design worden in confronterende werken van onder meer Raimund Abraham en Zünd-Up ook slagvelden van veranderende opvattingen over seksualiteit. De feministische kunstenaar Valie Export leverde daarop scherp commentaar en liet in de Tapp-und-Tast Kino door mannen op straat haar borsten betasten.

 

Voorlopers
Door de combinatie van ongeremdheid en analyse is de Oostenrijkse avant-garde niet alleen een van de radicaalste van de jaren zestig en zeventig, maar ook een voorloper van veel ontwikkelingen die vandaag hun beslag krijgen op het gebied van internet en media -denk aan Virtual Reality-, en in het Posthumanisme, waarin de mens niet langer centraal staat, maar is opgenomen in een grotere, door verschillende technologieën bepaalde omgeving. Radical Austria – Everything is Architecture laat zien hoe er in Oostenrijk al in de jaren zestig en zeventig kritisch over deze ontwikkelingen werd nagedacht en hoe dat zijn weerslag vond in mode, design en architectuur.

 

Avant-gardes en Posthuman in Design Museum Den Bosch
Design Museum Den Bosch heeft een traditie van het maken van tentoonstellingen over avant-gardes. Zo toonden we eerder De laatste avant-garde over de radicale vormgeving in Italië van 1966 tot 1986 (2017) en Modern Nederland 1963-1989. De vormgeving van een gidsland (2019). Door nu ook de blik op Oostenrijk te richten, worden de overeenkomsten en vooral ook de verschillen tussen de naoorlogse design avant-gardes zichtbaar. Het idee voor deze tentoonstelling komt voort uit het onderzoek dat de conservatoren deden voor de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future die in de zomer van 2020 te zien was. BodyDrift ging over de manier waarop kunstenaars en ontwerpers denken over de toekomst van het menselijk lichaam. Niet alleen hedendaagse makers kwamen aan bod: de blik werd ook gericht op hoe men in de jaren zestig en zeventig ontwierp voor de mens van de toekomst. Hier kwam het werk van de Oostenrijkse avant-garde op ons pad. Een tijdvak waar in Nederland ten onrechte nog weinig aandacht voor is geweest met indrukwekkende projecten die nog steeds relevant zijn vandaag de dag.

 

Colofon
Deze tentoonstelling is gemaakt door Bart Lootsma met assistentie van Alexa Baumgartner en Maya Christodoulaki, en kwam tot stand in samenwerking met de University of Innsbruck. Deze tentoonstelling werd mogelijk gemaakt door steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Oostenrijkse Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlichen Dienst und Sport en Stichting Zabawas.


Te zien tot en met 3 oktober. Plan je bezoek hier.

nieuws  01-06-2021 

Veel vacatures online

Er staan momenteel diverse vacatures online. Volg deze link.  Het aanbod wisselt dagelijks. Inbo Amsterdam zoekt een interieurontwerper die met de beroepservaringsperiode wil starten. Jeroen de Nijs in Amsterdam een interieurarchitect. Bleeker Concepts in Houten een interieurarchitect.  Designa in Laren een interieurarchitect/ontwerper.  Ex Interiors in Nieuwegein een Jr interieur-/bouwkundig tekenaar en Toplab Architects een interieurarchitect/-ontwerper.

 

Ben je op zoek naar een medewerker binnen ons vakgebied? bni-leden kunnen kosteloos een vacature plaatsen. De vacature-pagina wordt doorgezet in socials.
Ook niet-leden kunnen vacatures in onze discipline laten plaatsen. Neem contact op.

nieuws  26-05-2021 

Outdoor office inspiratie

Flexibel en meeneembaar

 

Tijdens de bni bike tour op #outdoorofficeday op 27 mei gaan we gelijk een aantal Notadesks uitproberen. De oprichter van dit merk groeide op op het platteland en had als ingenieur moeite om zijn focus te (her)vinden in grote kantoren. Dit was het startpunt van zijn reis naar multifunctionele outdoor werkplekken. Kijk in onderstaande filmpjes naar zijn verhaal en volg ook de recent gestarte actie op Kickstarter voor de laatste productontwikkeling.

 

video
video

 

Urban Office launch @Southern Sweden Design Days

 

 

 

 

 

Ondanks de vrijheid en flexibiliteit om overal en altijd te kunnen werken brengen we toch 80-90% van onze tijd binnen door. Op 27 mei start de eerste editie van de Southern Sweden Design Days. Het Zweedse merk Nola heeft met de wetenschappelijke input van experimenteel ontwerplaboratorium Superlab en urban onderzoekster Charlotte Petersson Troije de de Urban Office meubellijn ontwikkeld. Onderdeel van deze design days is de tentoonstelling Urban Office met als doel mensen te overtuigen van de voordelen van werken in de buitenlucht.

 

Nola is toonaangevend op het gebied van meubilair voor de openbare ruimte. Al meer dan 30 jaar ontwikkelen zij producten en visies voor de stedelijke ruimte en werken altijd samen met bekende Zweedse ontwerpers. In Nederland vertegenwoordigt Tjinco BV het merk.

 

In de Urban Office lijn werd deze Work Lounge eerder dit voorjaar gepresenteerd 27 mei wordt een bureau in dezelfde serie geïntroduceerd.

 

Superlab 

Urban onderzoekster Charlotte Petersson Troije

 

 

Bestel hier de unieke Urban Nature Kaart van Amsterdam

 

nieuws  12-05-2021 

Kennismaking Elke Speck Interieurontwerpstudio

 

Interieurontwerper Elke Speck startte naast haar bachelor in 2017 al voor zichzelf en werd tijdens haar master bni-studentlid. Inmiddels komen vele sfeervolle totaalconcepten uit haar studio Elke Speck Interieurontwerpstudio in Zuid Limburg. Tijd voor een nadere kennismaking.

 

Totaalconcept: originele elementen met toevoeging nieuwe interieurarchitectuur

 

Tijdens de start van een nieuw interieurontwerp kijkt Speck als ontwerper naar de mogelijkheden van de ruimte. Uitgangspunt zijn de inval van daglicht, hoe de ruimte verbonden is aan andere ruimtes in huis en welke originele elementen behouden kunnen worden.  De renovatie van deze keuken is een van de eerste totaalprojecten die door Elke Speck gerealiseerd zijn. Dit project begon tijdens haar studieperiode aan de Master Interieurarchitectuur in Gent. Het is een goed voorbeeld waarbij het totaalplaatje klopt.

 

Standaard deuren
In elk interieur probeert Speck deuren een onderdeel te laten zijn van het ontwerp. Standaard deuren gebruikt zij liever niet. Zo ontstaat een mooi totaalplaatje.

 

Keuken
In deze keuken staat de deur centraal in de kastenwand. De taatsdeur kan beide kanten op draaien, mooi en praktisch.  De kastdeuren voor de koffiebar zijn met harmonica-scharnieren aan elkaar bevestigd, zodat ze geheel naar de zijkant geschoven kunnen worden. Als alle deuren gesloten zijn, vormt het een mooi en strak geheel. Mooie verlichte nissen zijn inmiddels Specks ‘handtekening’. Door de openingen ontstaan er een focuspunten. Er kan een kunstobject in wat door de belichting een warme uitstraling geeft.

 

In de toekomst wil Elke Speck haar focus leggen op het ontwerpen en begeleiden van totale interieurarchitectuur concepten.

nieuws  11-05-2021 

Sheryl Leysner stelt zich voor

foto: Peter Tijhuis

 

Sheryl Leysner heeft haar eigen bureau opgericht in april 2011 na ruim 11 jaar voor 3 verschillende ontwerp- en projectmanagement bureaus te hebben gewerkt. Vanuit haar professionele achtergrond is zij gewend om in teamverband samen te werken en naast het maken van mooie en functionele ontwerpen ook zorg te dragen voor planning en budget. Sheryl is zelf het eerste aanspreekpunt van haar bureau maar zij wordt ondersteund door 5 medewerkers en wanneer nodig kan de capaciteit worden uitgebreid met vaste partners waar zij regelmatig mee samenwerkt.

 

Sheryl Leysner heeft ruime ervaring op het gebied van hospitality, kantoren, gezondheidszorg, retail en particuliere woonhuizen. Creativiteit, positieve energie, duurzaamheid, hoge kwaliteit, persoonlijke aandacht, inlevingsvermogen en een pragmatische aanpak en zijn de kernwaarden waar sherylleysner interior architecture & project management voor staat. Een interieur kan worden vergeleken met een maatpak. Een gevoel van warmte en gastvrijheid overbrengen aan de gebruikers en bezoekers van ruimtes is een van de belangrijkste doelen van Sheryl Leysner.

 

Eén van unique selling points is Ruwe Bolster Sustainable lamps & funiture, Leysner’s eigen label voor custom made design lampen en meubels waarbij hergebruik (upcycling) van bestaande materialen en story telling centraal staan. Het zijn echte eyecatchers waar ze in de loop der jaren veel succes mee heeft behaald. Soms wordt zij ook door andere interieurarchitecten of opdrachtgevers gevraagd om alleen de sfeerverlichting te ontwerpen wanneer een interieur wat af is toch nog iets mist.

 

 

www.sherylleysner.com
www.ruwebolster.nu

nieuws  10-05-2021 

High Rise de laagste toren van Rotterdam

De laagste toren van Rotterdam is afgelopen weekend geopend voor gasten. In de afgelopen weken verrees dit circulaire slaapobject op het terrein van de Culture Campsite aan de Nieuwe Maas. High Rise is een 4.65 mtr. lage slaaptoren en biedt ruimte aan max. vier gasten. Bovenop is een panorama terras met uitzicht op de rivier en de stad. Ontwerp, ontwikkeling en realisatie door SchilderScholte architecture+ BNI.BNA. Als basis is een torenkraan sectie hergebruikt met daaromheen een translucente gevel van een restant polycarbonaatplaten. Voor de kleine ronde ramen is het glas uit oude wasmachinedeuren gebruikt. De blauwe netten en vloerbedekking van het interieur zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Eyecatcher is de speciaal voor het object ontworpen ronde taastdeur. De naam High Rise is bewust gekozen, een knipoog naar een slaapbeleving op niveau en de onophoudelijke race naar het hoogste gebouw in de Maasstad.

 

nieuws   

NOOK Circulair: The Exploded View

The Exploded View is een project dat toont dat het bouwen en inrichten van een huis met louter natuurlijke materialen als leem, hennep en algen mogelijk is. Er zijn voldoende biobased grondstoffen en circulaire technieken. Wat vaak ontbreekt, is de moed om andere prioriteiten te stellen. Wie de stap toch durft te zetten, krijgt een huis dat niet alleen goed is voor het klimaat, maar ook voor de eigen gezondheid. Tot 22 juni te zien in Design Museum Gent. In juli en augustus in Museum de Fundatie in Zwolle.

 

Lees onderstaand het artikel uit NOOK Circulair. Deze uitgave helemaal lezen? Bestel dan hier een nummer. Eind juni verschijnt de volgende NOOK. Het thema is AIR.

 

nieuws  09-05-2021 

Terugblik BEP Stevie Wesdorp

Stevie Wesdorp, interieurarchitect bij Concrete

HKU – Spatial design – propedeuse jaar, Thomas more Mechelen – interieurvormgeving, HKU master –  interieurarchitectuur,  BEP – zelfstandige route

Concrete projecten: NENI – restaurant, CitizenM – hotel, Oikoa – massagesalon

 

 

Tijdens mijn master aan de HKU was ik er al zeker van dat ik vervolg wilde geven aan mijn opleiding. Vanaf het moment dat ik werkzaam was bij Concrete, heb ik het startgesprek voor mijn BEP direct aangevraagd; ik wilde na mijn studie mijn kennis verbreden en afmaken waaraan ik was begonnen. Daarnaast gaf de BEP mij de gelegenheid om de zoektocht van mijn positie in het vakgebied en mijn verdere carrière te exploreren. Tevens gaf het mij extra diepgang in mijn eigen groei en ontwikkeling als interieurarchitect. En tenslotte geeft de titel erkenning, zodat ik mezelf beter kan positioneren in het vakgebied.

 

Tijdens mijn master heb ik vooral onderzoekend leren ontwerpen. De BEP heeft mij geholpen om het gehele ontwerp- en uitvoeringstraject te doorlopen. Ik sta nog aan de start van mijn carrière en dit bood mij de mogelijkheid om kennis te maken met alle facetten van het vakgebied.

 

De BEP-periode heb ik wisselvallig ervaren. Naast een fulltime werkweek met deadlines had ik niet altijd de motivatie om nog tijd te besteden aan de BEP; het vergt veel discipline en tijd. De BEP heeft mij ertoe gezet na te denken over mijn dagelijkse werkzaamheden en daar was weinig ruimte voor tijdens een drukke werkweek. Dit reflectieproces was soms moeizaam, met name omdat ik vooral bezig was met het afvinken van de eindtermen. Doordat ik tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden niet vanzelfsprekend in aanmerking kwam met alle eindtermen, zoals bijvoorbeeld acquisitie en contractvorming en het aanvragen van vergunningen, maakte dit het nog uitdagender. Verder vond ik het soms lastig om mijn ervaringen onder de juiste eindterm te plaatsen en te vertalen naar de competenties.

 

Mijn mentor was tevens werkzaam bij Concrete, maar ondanks deze constructie heeft hij mij geholpen om breder te kijken naar mijn eigen ontwikkeling dan enkel mijn werkzaamheden binnen Concrete. Zijn begeleiding heeft ervoor gezorgd dat ik tot de realisatie kwam om mijn BEP-traject anders aan te pakken; op dat moment ben ik
de eindtermen anders gaan interpreteren en heb het enkel als leidraad gebruikt. Deze verandering heeft ertoe geleid dat ik meer stil ging staan bij wat ik nu echt belangrijk vind en mee wil nemen voor mijn toekomst. De BEP heeft me een overzicht opgeleverd van mijn kwaliteiten en valkuilen binnen het bureau.

 

Het is waardevol om mijn ontwikkeling af te kunnen lezen aan mijn POP; de POP is in de loop van het traject aanzienlijk veranderd. De gesprekken met het architectenregister heb ik als prettig ervaren. De begeleiding van de commissie is, met name tijdens het start- en tussengesprek, kritisch, maar zeer behulpzaam. Naast de begeleiding van mijn mentor heeft deze sturing mij in de juiste richting gestuurd.

 

De BEP heeft mij geholpen om het maximale uit mezelf te halen. Ik kan wel stellen dat ik aanzienlijk ben gegroeid op zowel persoonlijk als op werkgebied. Het waren leerzame jaren, waarin ik kennis heb kunnen opdoen van bijna alle facetten binnen het vakgebied. Na een terugblik op de deze periode kan ik concluderen dat de BEP mij weldegelijk verder heeft gebracht in mijn visie voor de toekomst en dat ik trots ben op de prestaties die ik heb behaald.

nieuws   

Terugblik BEP Esmee Staps

Esmee Staps. BSc MA – Interieurarchitect | bouwkundige Studio id+

Bachelor Built Environment Avans Tilburg – Master HKU

 

 

Nadat ik in 2014 ben afgestudeerd aan de opleiding Bouwkunde architectuur, heb ik werkervaring opgedaan bij onder andere Ector Hoogstad Architecten en INBO. Na 2 jaar werkervaring heb ervoor gekozen mij te gaan specialiseren en ben ik de Master Interieurarchitectuur aan de HKU begonnen. Deze Master heb ik in 2018 succesvol afgerond.

 

Een aantal maanden na het behalen van mijn Master, ben ik gestart met de BEP. Ik heb geen moment getwijfeld om dit traject te volgen, aangezien ik heel graag mijn formele titel wilde behalen en daarnaast het volgen van de BEP als een kans zag om na mijn opleiding verder te groeien en mijzelf te blijven ontwikkelen.

 

Tijdens mijn Master ben ik begonnen bij Studio id+ en daar werk ik nu nog steeds met plezier. Binnen Studio id+ heb ik veel ruimte gekregen tijdens mijn BEP-traject. Het is een groeiend bedrijf waarin het portfolio steeds verder uitgebreid wordt en waarbij de onderlinge openheid ervoor zorgt dat je als medewerker veel meekrijgt van de werkzaamheden. Mijn huidige werkzaamheden sluiten goed aan op wat ik tijdens mijn Master heb geleerd, namelijk onderzoekend en maatschappelijk ontwerpen.

 

In het begin van mijn Beroepservaringsperiode had ik moeite met de eindtermen in mijn logboek. Ik merkte dat ik aan het invullen was, zonder bewust bezig te zijn met mijn ontwikkeling. Al vrij snel zag ik in dat de eindtermen een houvast bieden en dat het vooral om je eigen pad gaat.

 

Ik ben trots dat ik de BEP heb afgerond. Ik ben dankbaar en blij dat ik het traject heb gevolgd, waarbij ik veel heb geleerd over mezelf en mijn werkzaamheden. Door de BEP ben ik gegroeid als mens en ontwerper.

nieuws   

Terugblik BEP Jennifer Foster

Jennifer Foster – interieurarchitect – eigenaar Studio Jaaf

Artez – master HKU – zelfstandige route

 

 

 

Afgelopen voorjaar was het eindelijk zover, de Beroepservaringsperiode (BEP) was succesvol afgerond en de architectentitel is behaald!

 

Nog voordat ik was begonnen aan de Master Interieurarchitectuur aan de HKU had ik reeds een eigen studio voor interieurontwerp en -advies. Omdat ik zocht naar meer verdieping en gebruikersonderzoek meer wilde toepassen in mijn opgaven, ben ik de master gaan volgen. Het voelde voor mij als vanzelfsprekend om aansluitend de Beroepservaringsperiode te doorlopen.

 

De afgelopen twee jaar heb ik de zelfstandige route gevolgd van de BEP voor interieurarchitecten. Tijdens mijn master merkte ik al dat ik de grenzen van de interieurarchitectuur opzoek. Ik ben enorm gefascineerd door openbare ruimte en hoe deze ruimte van een plek een bestemming kan worden, een plek die mensen kan verbinden. Als interieurarchitect verhoud ik me niet alleen tot de binnenruimte en niet alleen tot ontwerpen. Ik ben een onderzoekend ontwerper en vind het spanningsveld tussen het stedenbouwkundig niveau en de interieurarchitectonische schaal intrigerend. Die positionering maakt het soms lastig om in een hokje te plaatsen en dat was eerst ook iets waar ik me een beetje zorgen over maakte met betrekking tot de Beroepservaringsperiode voor interieur. Gelukkig wordt er veel ruimte gegeven vanuit het programma en in de gesprekken. Competenties kunnen breed worden geïnterpreteerd, maar niet alle kwaliteiten kun je overal even goed uitlichten. Het toelichten van de competenties was voor mij wel een goede check om te zien waar ik nog meer kennis zou kunnen opdoen.

 

Het goede aan de BEP is dat je gedwongen wordt om heel scherp jouw positionering te formuleren. Hierdoor heb ik helder gekregen waarin ik mij onderscheid als ontwerper en heb ik daardoor ook passende opdrachten gevonden. Omdat de BEP naast de gebruikelijke werkzaamheden wordt uitgevoerd, heb ik deze periode soms als erg druk ervaren. Het vraagt een redelijke tijdsinvestering. Tegelijkertijd vind ik ontwikkeling belangrijk en door de BEP blijf je jezelf ontwikkelen en blijf je ook kritisch op je werk.

 

De architectentitel is voor mij een mogelijkheid om Studio JAAF verder te laten groeien. De titel geeft opdrachtgevers meer vertrouwen in wat ze kunnen verwachten van mij en mijn bedrijf  Studio JAAF. De BEP was een onderdeel van de verdere ontwikkeling van mijzelf als interieurarchitect en in mijn ogen houdt dat niet op bij het behalen van de titel, maar is het een blijvend proces.

 

AnneMax Houthavens Amsterdam

 

AnneMax Leidschendam

nieuwere berichten - oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid