login leden
nieuws  23-01-2021 

Steunpakket: update, onderzoek en avondklok

Update steunpakket

 

Het kabinet heeft aangekondigd dat het in totaal € 7,6 miljard extra steun beschikbaar stelt om de gevolgen van deze lockdown op te vangen: versie 3.3 van het generieke pakket. De taskforce culturele en creatieve sector maakte een ANALYSE met de belangrijkste verbeteringen in het 1e en 2e kwartaal 2021 m.b.t. het steun- en herstelpakket.  Het zijn vooral uitbreiding of het schrappen van versobering van de bestaande maatregelen zoals de NOW, de TVL en de TOZO. Nieuw zijn de (in december ook al aangekondigde) TONK,  de tijdelijke ondersteuningsregeling noodzakelijke kosten, en de startersregeling, compensatie voor startende bedrijven. De Startersregeling wordt afgeleid van de TVL.

 

Minister Koolmees gaf bij de perspresentatie in antwoord op vraag waarom de partnertoets niet wordt geschrapt aan dat hij de TONK (ziet als oplossing voor zzp’ers en flexwerkers. Bij de TONK komt er veel vrijheid voor gemeentes om zelf beleid te voeren, dit wordt een belangrijk punt.

 

Lees meer over alle uitbreidingen en aangekondigde plannen van versie 3.3 van het generieke pakket in deze brief van het kabinet aan de Tweede Kamer.

 

Kabinetsreactie-op-het-96e-OMT-advies-deel-2

 

Omdat thuiswerken, ook na de coronacrisis, in welke combinatie met het werken op kantoor zal aanhouden volgt een onderzoek naar belastingmaatregelen waarmee werkgevers thuiswerkkosten kunnen vergoeden ook na de coronacrisis. Ook de samenhang met bestaande reiskostenvergoedingen wordt onderzocht. Dit jaar kunnen werkgevers zo’n vergoeding ook via de werkkostenregeling geven. Deze regeling wordt opnieuw verruimd, net zoals vorig jaar. Daarnaast kunnen werkgevers tot 1 april 2021 de bestaande vaste reiskostenvergoedingen opnieuw onbelast vergoeden.

 

Ondernemers die als gevolg van de coronacrisis te maken hebben met een omzetdaling, kunnen in 2021 weer het zogenaamde gebruikelijk loon lager vaststellen. Hier zijn wel nieuwe voorwaarden aan verbonden, vergelijkbaar zoals bij andere steunmaatregelen.

 

Het urencriterium dat geldt om gebruik te maken van bepaalde aftrekposten (zoals de zelfstandigenaftrek) wordt wegens de coronacrisis opnieuw versoepeld tot 1 juli 2021.

 

Onderzoek steunmaatregelen

 

Kunstenbond en de Creatieve Coalitie (44 belangenorganisaties met meer dan 50.000 makers) roepen alle werkenden in de sector op om ons aan harde cijfers te helpen voor onze lobby voor aanvullende steunmaatregelen.  Doe mee aan ons onderzoek. Waar sta jij nu? Red je het nog financieel? Maak je gebruik van noodsteun? Werk je tijdelijk buiten de sector? Wat heb nodig om de crisis te overleven?

 

 

Avondklok 

 

De meeste gestelde informatie over de avondklok vind je in onderstaande Q & A over de avondklok. Ook de pdf werkgeversverklaring, eigen verklaring en instructie voor gebruik tref je onderstaand aan.

 

 

Q&A’s avondklok 210121

 

Eigen verklaring_avondklok

 

Instructie voor gebruik van Word werkgeversverklaring avondklok

 

Werkgeversverklaring_avondklok

 

 

Bron: bni is lid van de Creatieve Coalitie, dit is ons kanaal voor informatievoorziening ZZP. Voor werkgevers/werknemers volgen wij de informatie van SFA

 

 

 

 

De bni ondersteunt, stimuleert en promoot Nederlandse interieurarchitecten.

Met de kracht van collectiviteit van zoveel mogelijk leden kan de bni opkomen voor jouw belangen bij politiek en opdrachtgevers  Word lid! Meer weten? Mail info@bni.nl

nieuws  12-01-2021 

Art is an investment that ultimately pays for itself

Art is het thema van onze laatste Engelstalige uitgave van NOOK. Wat doet kunst met de beleving van een interieur? Kunnen kunst en architectuur elkaar versterken? En kan een ruimte op zichzelf worden opgevat als kunstwerk?

 

Wil je dit nummer van NOOK ook ontvangen? Bestel een los nummer of neem een jaarabonnement en ontvang 4 nummers voor 49 euro. Dit kan via de site bni.nl/nook/

 

In dit nummer van NOOK o.a interviews met Judikje Kiers, Pieter Vermeersch, Norman Vervat, Jeroen Everaert, Amaryllis Jacobs en projecten op het snijvlak van kunst en interieurarchitectuur. Het interview met Jeroen Everaert kun je hier vast lezen.

 

nieuws  06-01-2021 

Interieurarchitect Jeroen de Nijs in RTL4 programma

 

 

 

Op 6 januari om 20.30 uur start het nieuwe programma De Perfecte Verbouwing op RTL4 📺  met bni-lid Interieurarchitect Jeroen de Nijs. Hij gaat in dit nieuwe programma de uitdaging aan om zijn concept in VR te presenteren.

 

video

 

De Perfecte Verbouwing is een woonprogramma bij RTL 4 waarin kandidaten een VR-bril op krijgen. De kandidaten in het programma hebben verbouwplannen. Maar zij kunnen zich maar moeilijk een voorstelling van het eindresultaat maken. Om een idee te krijgen van hoe hun woning er na de verbouwing uit kan gaat zien, lopen zij met een VR-bril een rondje door hun eigen huis. Op die manier zien ze hoe hun huis er na de verbouwing uit zou kunnen zien. Ook zijn op deze manier nog makkelijk aanpassingen in de plannen te maken. Van te voren maken 2 (interieur)architecten een ontwerp met de modernste 3D-techniek. Daarna lopen de kandidaten dus door hun virtuele aanstaande droomhuis.
Zij nemen het echt tegen elkaar op en maken elk een ontwerp voor hen. Wiens ontwerpt wint? En, nog belangrijker, hoe mooi en ‘perfect’ wordt de verbouwing? De Perfecte Verbouwing wordt gepresenteerd door Nicolette Kluijver.

 

 

Je kunt de programma’s hier allemaal terugzien.

nieuws  05-01-2021 

Terugblik webinar De kracht van kunst

Op 15 december organiseerde Business Art Service, in samenwerking met bni het webinar De kracht van kunst in een totaalconcept. Tijdens dit webinar werd geïllustreerd hoe kunst de beleving van de kantoor- en woonomgeving positief kan beïnvloeden en kan bijdragen aan inspiratie en creativiteit. Ook werden handvatten geboden waarmee je als interieurarchitect kunst kan integreren in zowel de conceptuele als de realisatiefase van je projecten.

 

Bekijk het webinar hier terug.

 

nieuws  22-12-2020 

Frame Project Submissions

bni-members can apply for the Frame Project Submissions with an unique discount code during the checkout stage of their submission. You will receive this code in your member-email. If you need it right now please contact secretariaat@bni.nl

 

Deadline submission : 1 April 2021.
Regular submissions  €250 per entry.

 

Frame Festival takes place in Amsterdam on 16 and 17 June 2021. The live judging will be held in the morning and afternoon over both days, 16 and 17 June.

 

Frame is the world’s leading spatial design media brand and network. With over 20 years of experience in the industry, Frame has today become a media brand that connects makers, creators and clients with each other to create spatial excellence. Frame’s vision is that meaningful places enable people to work, shop, relax and live better, making them healthier and happier. Dedicated to exploring what’s next in spatial design Frame is always on the lookout for what’s happening on the cusp of innovation and creativity. By way of speaking with newcomers about their fresh visions to learning from seasoned experts and examining business insights that will shape future design practices, they aim to provide their community with a comprehensive perspective on spatial design at large.

 

nieuws  21-12-2020 

Partners bedankt

Nog een paar werkdagen en dan maakt het toetsenbord plaats voor het spelbord. De digitale snelweg wordt even verlaten……driving home for X-mas.

Dank partners bni voor de support in 2020 en hopelijk tot ziens in 2021!

 

video

 

 

 

 

 

 

 

credits beeldmateriaal: Instagram van de merken

 

nieuws  14-12-2020 

Meer artisticiteit bij interieur

foto: Janiek Dam

 

“Bij een interieurproject is vaak meer ruimte om te ‘kleuren’ en vrij in te vullen, dan bij een ontwerp voor een gebouw,” zegt architect Diederik Dam (54). Hij mag zich sinds oktober 2020 ook interieurarchitect noemen. Hij deed daarvoor een aanvraag bij het Architectenregister. “Ik doe al meer dan 25 jaar interieurprojecten. Interieur is belangrijk voor me. Dus ik ben er trots op dat het register ‘ja’ heeft gezegd.”

 

Diederik Dam is partner bij Dam en Partners Architecten, dat in 1962 door zijn vader Cees Dam werd opgericht. Het bureau heeft een klassieke kijk op het vak architectuur. “Architectuur is de afgelopen dertig jaar veranderd en niet per se ten goede. In de jaren tachtig kwamen steeds meer bouwmanagers die het bouwproces begeleidden. Dit ging ten koste van het werk van de architect. Veel architecten vonden het wel best. Zij mochten tenslotte nog het ‘leuke werk’ doen, het ontwerpen. Maar ik geloof dat een architect in alle facetten van het proces, van de eerste schets tot en met de realisatie, een rol moet spelen. Alleen dan is er kwaliteit van concept tot detail.”

 

Als kind kreeg Dam de liefde voor architectuur met de paplepel ingegoten. “Er was geen ontsnappen aan,” zegt hij lachend. Toen hij 17 was, ging Dam naar Delft om bouwkunde te studeren. “Ik werd niet gedwongen, maar het was vanzelfsprekend. In een latere fase van mijn studie kreeg ik twijfels. Wil ik dit echt? Of wil ik misschien liever filmregisseur worden? Uiteindelijk heb ik bewust gekozen voor architectuur. Dat een schets van mijn hand uiteindelijk gebouw wordt, is zo tof! Ik heb mijn studie afgemaakt en vind architect nog steeds één van de mooiste beroepen ter wereld.”

 

Michel Claus [Foyers Nationale Opera & Ballet, Amsterdam, 2019]

 

Interieur is voor Dam zeker zo belangrijk. Hij heeft altijd veel interieurprojecten gedaan naast zijn werk als architect. Zo ontwierp hij recent het interieur van Gassan Boutique en de foyers van Nationale Opera & Ballet. “In het interieur kun je veel meer de verbinding leggen tussen wat je maakt en de gebruiker. De verhouding tussen concept, rede, smaak, visie en gevoel is anders; losser dan bij architectuur. Je kunt elementen uit een interieur makkelijker speciaal laten maken, dat is ontzettend fijn.  Zo heb ik laatst een kleed ontworpen; vrij eenvoudig met een patroon van ronde cirkels en ronde hoeken. Zo’n kleed is een mooie manier om plekken te creëren in een interieur. Ik vind het fijn om met interieur bezig te zijn, zeker in de mix met andere disciplines.”De dualiteit die ontstaat wanneer interieurarchitect en architect samenwerken, daar gelooft hij niet zo in. “Vuur, aandacht, liefde, interesse, urgentie; dat allemaal moet je a priori al in je werk oproepen. Dat moet niet afhangen van met wie je samenwerkt. Soms wordt ook gezegd dat een architect ‘alleen goed werk kan leveren voor een goede opdrachtgever’. Dat vind ik onzin. Als iemand de opdracht niet helder kan formuleren, moet je net zo goed zorgen dat er een mooi resultaat komt.”

 

‘Praktisch en ordinair’ noemt Dam zijn beweegredenen om de titel interieurarchitect te willen voeren. “Ik doe al 25 jaar interieurprojecten, dus dacht ‘laat ik vragen of ik me ook zo mag noemen’. Ik ben er trots op dat ze ‘ja’ hebben gezegd.” Het traject om de titel te verkrijgen, vindt Dam goed geregeld. Hij leverde een portfolio en getuigschriften aan en voerde met veel plezier een gesprek met de toetsingscommissie over het vak. “Eigenlijk is interieurarchitectuur veel meer een vak dan architectuur. Juist omdat het minder te beargumenteren is. De artisticiteit, de smaak, de subjectiviteit is groter,” vindt Dam. “Architectuur is veel meer vanuit logica bedacht. Concepten worden beredeneerd. Bij interieur is er meer ruimte om te ‘kleuren’ en vrij in te vullen.” Dam verwacht dat architectuur, door de wens om betaalbaar en duurzaam te bouwen, over twintig tot veertig jaar veel meer modulair en prefab zal zijn. “Interieur zal daarentegen de komende decennia belangrijker worden, vooral in het licht van beleving en comfort.”

 

Dam & Partners Architecten [Gassan Boutique, Amsterdam, 2020]

 


Frankly Amsterdam [Land Mark Rugs, 2019]

 

 

Tekst: Bureau Bax

nieuws   

Ervaring & terugblik BEP Tinka Heinzel

 

 

 

In 2007 ben ik afgestudeerd als diplom-ingenieur interieurarchitect in Detmold, Duitsland. Toen ik naar Nederland kwam en hier ging werken had ik er nooit over nagedacht om mij in te schrijven in het Architectenregister. Heel simpel omdat ik het niet nodig had en mij ook niet bewust was dat ik de titel anders niet mag dragen. Dit kwam pas later bij mijn tweede baan, daar werd ik nooit met naam vernoemd in het team voor aanbestedingen omdat ik niet geregistreerd was. Dat was voor mij een reden om hier achteraan te gaan. In eerste instantie schrok ik enorm van de prijs voor het inschrijven met een buitenlands diploma. Daarom heb ik het vervolgens ook weer laten liggen. Bij mijn nieuwe werkgever heb ik het toen opnieuw opgepakt en de eerste stappen gezet, omdat hier niemand verder binnen de studio ingeschreven stond. Ik weet nog precies hoe het voelde toen de brief van het Architectenregister kwam, waarin stond dat mijn diploma goedgekeurd was!

 

De hele Beroepservaringsperiode als eis was voor mij een verrassing. Ik moet erbij vertellen dat mijn man architect is, hij deed dezelfde universiteit en hij had zich een paar jaar eerder ingeschreven zonder enige moeite. Maar goed, nu was ik begonnen en had besloten het ook te voltooien en het niet weer op te schuiven. Ook had ik meer motivatie dan ooit omdat ik, samen met mijn compagnon, Heinzel | de Vries had opgezet. Hiervoor is het toch wel heel handig om een officieel geregistreerde interieurarchitect te zijn, ook voor bijvoorbeeld toekomstige aanbestedingen.

 

 

Omdat ik inmiddels al meer dan 14 jaar werkervaring had, heb ik om een vrijstelling van twee jaar Beroepservaringsperiode gevraagd. Deze werd goedgekeurd, mits ik wel een logboek, pop en een CV inleverde. Dat laatste was uiteraard geen enkel probleem. Voor het logboek had ik wel wat tijd nodig. Ik moest ik uitzoeken welke projecten bij welke fases zouden passen en deze, met eigen uitleg en beeldmateriaal, toelichten. Eindresultaat was een boekwerk van zo’n 60 pagina’s. Het was enorm veel werk – maar ook weer fijn om alles van de afgelopen jaren te reflecteren. Verdere waren er nog getuigschriften en bewijs van bijscholingen nodig.

 

Toen mocht ik me aanmelden voor het commissiegesprek was helaas de Corona periode aangebroken en moest dit helaas online. Ik was veel liever op locatie geweest. Het gesprek duurde ongeveer 2,5 uur met een architect en een interieurarchitect die mijn hele logboek pagina voor pagina zijn doorgelopen en her en der wat vragen hadden. Ook zat er iemand van het Architectenregister bij om officieel alles mee te schrijven. Het gesprek liep heel vriendelijk en harmonisch en tot slot was meteen gezegd dat ik geslaagd was daar was ik uiteraard super blij mee. Het was een tijd intensieve fase naast mijn startende onderneming maar ben achteraf heel blij dat ik het gedaan heb en nog blijer om na al die jaren mij officieel Interieurarchitect te mogen noemen in Nederland.

 

 

nieuws  20-11-2020 

Joint statement on the New European Bauhaus

 

 

 

 

 

We, the representative European organisations of architects, spatial planners, landscape architects,

interior architects, engineers, designers, artists, educators and researchers of the built environment,

enthusiastically welcome the New European Bauhaus initiative put forward by the President of the

European Commission as part of the Renovation Wave strategy.

 

With this initiative, the European Commission complements the economic, social and environmental

measures of the Renovation Wave strategy with an essential cultural dimension. By making the

Renovation Wave a cultural project, including all stakeholders, and by including architectural quality and

design quality as key principles to steer it, the Commission initiates a fundamental shift. This can be a

game-changer in the transition to a more sustainable economy and society and will bring the Green Deal

closer to citizens for their well-being.

 

It opens the door to a more holistic approach to our built environment, seeking to enhance, at the same

time, economic, social, environmental and cultural values. Thus, it builds on the 2018 Davos Declaration

Towards a high-quality Baukultur and principles included in the New Leipzig Charter and, in its

implementation, will help to reach the UN Sustainable Development goals.

 

In this holistic approach, the cultural dimension is central. It goes far beyond aesthetic considerations and

is the main driver for quality planning processes and quality projects, as well as a source of inspiration

and innovation for the other pillars of sustainability, given that arts are providers of crucial twenty-first

century competencies, such as critical thinking and problem solving.

 

The holistic thinking and cultural approach that underpin the New European Bauhaus initiative must lie

at the heart of the Renovation Wave strategy and inspire all its measures to raise the full potential of the

strategy and achieve a ‘quality renovation wave’, making a difference in people’s minds and quality of

life, and achieving Europe’s climate neutrality objective.

 

This holistic approach is needed at all spatial scales, whatever the size of the project – from landscape

architecture to town planning, neighbourhood development, infrastructure, buildings and interior

architecture and design. We very much welcome the ambition of the European Commission to facilitate

exchanges across disciplines, as we share the view that it is the best way to spur creativity and innovation.

It reflects well how our professions work, every day, on the ground.

 

Through our respective networks, we are ready to support the development of this initiative, notably by:

 

We are very much looking forward to collaborating with the European Commission and all stakeholders

to make this initiative a success.

 

Read the full statement here

Or download pdf:  BH_statement

 

******

 

bni is lid van de European Council of Interior Architects

 

nieuws  19-11-2020 

Inschrijving PEP voorjaar ’21 geopend

 

PEP is de aanbieder van het geïntegreerde, multidisciplinaire programma voor beroepservaring. Het biedt begeleiding en kennis aan jonge architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten en interieurarchitecten, om in twee jaar beroepservaring op te doen waar hij/zij anders vele jaren over zou doen. Met deze “versneller” bouw je in twee jaar een groot netwerk op. PEP biedt de kwaliteit met ervaren vakcoördinatoren en sprekers van binnen en maar ook buiten het vakgebied.

 

Voor het blok dat start in februari 2021 is de aanmelding nu geopend. Het aanmelden gaat op volgorde van inschrijving. Als het maximale aantal deelnemers bereikt is, wordt de inschrijving gesloten. De inschrijving voor het volgende blok start in het voorjaar van 2021.

 

Let op:

Wil je het geïntegreerde programma of het ruimtelijk traineeship gaan volgen, laat dan eerst je diploma controleren door Bureau Architectenregister. Zo weet je vóórdat je start of je diploma kwalificeert voor inschrijving in het architectenregister.”

 

 

Meer informatie vind je op de site van PEP.

 

O.a. interieurarchitecten Stephanie Klein Holkenborg (Wiegerinck Architecten) en Arco Hollander (Arcom Partners) volgden na een Artez Master’s Degree Interior Architecture de PEP en deelden hun ervaringen recent voor bni.

 

 

 

 

nieuwere berichten - oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid