login leden
nieuws  17-12-2021 

Uniek raam in Joost Swarte’s ‘klare lijn’ onthuld in Hoorn

 

Het nieuwste glas-in-loodraam van Joost Swarte werd vrijdagmiddag 17 december 2021 in de Oosterkerk onthuld. De geschiedenis van de stad wordt in 90 raampjes met water als aanjager en bedreiging van welvaart in het kunstwerk getoond.

 

In maart bracht bni (mede n.a.v. een kennissessie glas-in-lood met een beroemd atelier in Belgie door AINB) een bericht over het, toen bijna definitieve ontwerp, voor een kolossaal nieuw glas-in-loodraam, door striptekenaar, ontwerper en grafisch kunstenaar Joost Swarte, in de Oosterkerk Hoorn. Door dit contact nodigde de Stichting Oosterkerk bni bij de onthulling (binnen Covid-richtlijnen dus met maar één deelnemer namens bni) uit.

 

Passend binnen de traditie, waarbij glas in lood ramen door gilden, steden of rijken worden geschonken is dit raam ook ‘met warme hand’ geschonken. Eddy Boom, voorzitter van de stichting Oosterkerk, vertelde dat het vier eeuwen terug was dat er een dergelijke schenking plaatsvond.

 

 

De moderne stijl van Joost Swarte past wonderwel bij de eeuwenoude traditie die hoort bij glas in lood. Het raam verbeeldt de geschiedenis van de stad  als een stripverhaal in 5 tijdlagen (oudste onder) van telkens twee vensters hoog. Links de connectie met de zee (visserij, stormrampen, scheepvaart Gouden Eeuw, later recreatievaart), rechts de stad en het land (oude boerderij, later betere huizen, ontdekking Kaap Hoorn, aanleg spoorwegen, forensen, nieuwe tijd: windenergie of ijsberen op ijsschots). De prachtige symmetrie van deze kerk is een bouwkundige ervaring op zich. Het bijzondere raam op deze locatie voegt veel toe aan de sfeer in de kerk.  Het biedt op ieder moment van de dag een andere ervaring en belicht telkens een ander detail van het prachtige werk.

 

 

 

Joost Swarte vertelde over  het realisatieproces i.s.m. de monumentencommissie waarin de typerende Westfriese volharding en steun van de Rijksdienst zeer nuttig was.  In zijn toelichting betoogde hij dat met name de driebenige schaar een hommage verdiende; deze schaar haalt precies dat strookje weg wat het latere H-profiel voor de loodverbinding maakt.

 

Update:

i.vm lockdown is het filmpje over de realisatie nu hier te zien!

 

 

Het raam is gemaakt door Marije Wolfswinkel van Lichtraamwerk

 

Nook Vibe

 

Omdat vandaag ons blad Nook Vibe is uitgekomen; over de energie van ruimtes, is dit een uitgelezen kans het blad als eerste aan Joost Swarte te overhandigen!

 

Het raam werd overigens onthuld met een optreden van het Jong Nederlands Blazers ensemble. Hoe mooi de ruimtes en het raam ook zijn, de muziek en de bijzondere akoestiek leverde de meest intense vibe op!

 

 

 

Bewonder het raam in de Oosterkerk

 

Op zaterdagmiddag 18 december kun je tussen 12.00 en 15.30 uur een kijkje te komen nemen, vanzelfsprekend wel volgens de geldende coronaregels. Op de beamerschermen zijn films te zien over het ontstaan en de vervaardiging van het raam. Adres: Oosterkerk, Grote Oost 58, 1621 BX Hoorn

 

Pop-up museum Expoost

 

De onthulling van het nieuwe glas-in-loodraam van Joost Swarte in de Oosterkerk is voor pop-up museum Expoost aanleiding om een prachtige overzichtstentoonstelling van het werk van deze veelzijdige striptekenaar en (grafisch) ontwerper te organiseren. Daarbij natuurlijk veel aandacht voor het kerkraam, waarvan ook proefstukken en schetsen te zien zullen zijn. Ook de film over de ‘making of’ van het raam zal te zien zijn. Deze film wordt tevens getoond in de Oosterkerk en het Westfries Museum. In Expoost zullen bovendien zo’n 40 werkstukken uit het omvangrijke oeuvre van Joost Swarte te zien zijn, hoogwaardige giclée’s die op groot formaat gedrukt zijn. Ook zijn er objecten te zien uit de serie ‘de geïllustreerde stad’ en diverse voorbeelden van zijn werk, van postzegels tot boekillustraties. Veel van de prints en objecten die tentoongesteld worden zijn ook te koop. De expositie in Expoost is van 17 december t/m 23 januari. Roode Steen 15, naast het Westfries Museum.

 

– ivm Covid regels nu gesloten –

nieuws   

New: Nook Vibe. The energy of spaces

Vers van de pers rolt vanaf vandaag Nook Vibe in de bus bij onze leden, abonnees en partners. Nook #4: Vibe – The Energy of Spaces bevat een boeiende mix van artikelen en interviews.

 

“Het idee dat aan de basis lag van het thema van dit nummer is o.a. gebaseerd op de manier waarop ik een galeriebezoek afleg in Londen of New York. Als ik de galerieruimte binnenkom, bekijk ik niet eerst de kunstwerken; ik doe een stapje terug en probeer de sfeer te beoordelen die de kunstenaar of curator in de ruimte heeft gecreëerd. Voelt de ruimte uitnodigend aan, is de sfeer opbeurend of stemmig, warm of afstandelijk, wat is de energie in de ruimte en hoe voel ik me daarbij? Dit geeft nuttige aanwijzingen over de intentie van de kunstenaar of curator achter het werk en de tentoonstelling”. Thierry Somers – editor in chief Nook

 

video

 

Voor dit nummer hebben we een groot aantal experts geïnterviewd die allemaal meesters zijn in het creëren van verschillende vibraties waartoe we ons aangetrokken voelen. De geïnterviewden zijn architecte #ElizabethDiller van Diller Scofidio + Renfro (The Broad, The Shed, uitbreiding van het MoMA); kunstenaar Matthew Day Jackson; galeriehouder Johann König; interieurontwerpers Gert Voorjans, Linda Boronkay en Niels Maier; Claire Wilcox, modecurator van de Alexander Mc Queen retrospectieve in het V&A Museum in Londen en ondernemer Wildrik Timmerman medeoprichter van een stille meditatieretraite in Italië. Alexandra Onderwater hield een geweldig interview met George Yabu en Glenn Pushelberg Yabu Pushelberg, die een groot deel van de winkelvloeren van La Samaritaine in Parijs opnieuw hebben ingericht. Deyan Sudjic, emeritus van het Design Museum in Londen, betoogt in een essay dat interieurdesign steeds meer wordt gebruikt om een tijdperk op te roepen. De artikelen bieden verschillende perspectieven op het thema en wekken een positieve vibe op voor de lezers.

 

Informeer naar de mogelijkheden van een lidmaatschap bni!

 

Neem nu een abonnement en ontvang NOOK Vibe nog voor kerst in huis. Er is ook een kerstactie voor de laatste 2 nummers. Lees hier verder.

 

nieuws  07-12-2021 

Navigeren naar de titel ‘Interieurarchitect’

(tekst: Kim Mazeland – Studio Groen+Schild)

 

Eindelijk mag ik het officieel zeggen “ik ben interieurarchitect”. Het was een lang proces en het voelt enigszins onwerkelijk, na negen jaar opleiding en twee jaar Beroepservaringsperiode. Om een goed beeld te schetsen van een mogelijk traject om interieurarchitect te worden, deel ik hier mijn studieperiode, persoonlijke ontwikkeling en ervaring.

 

MBO niveau 4 ‘interieuradviseur’ op ROC Almelo
Als ik terug denk aan mijn opleidingsperiode en de keuzes die ik heb gemaakt, dan ben ik trots en voel ik mij voldaan. Het bevrijdende gevoel komt weer opduiken als ik terugdenk aan het moment dat ik besloot te stoppen met HAVO en te starten met de opleiding MBO ‘interieuradviseur’. Ik volgde het pad van mijn nicht Anouk, ze liet me inzien wat de opleiding en het vak inhield. Eindelijk kwam ik erachter waar ik mijn creatief talent voor kon inzetten, en niet onbelangrijk, ook geld mee kon verdienen. Vele stages volgden en mijn praktijkervaring startte, nu elf jaar geleden. Overtuigd ben ik van het feit dat de switch van HAVO naar MBO mij heeft gebracht waar ik nu sta. Door bezig te zijn met hetgeen waar je goed in bent en waar je interesse ligt, kun je naar mijn mening overal komen waar je wilt.

 

HBO ‘interieurvormgeving’ op de Thomas More, Mechelen – België
Na mijn vierjarige opleiding op MBO ben ik verhuisd naar België, eveneens volgde ik het pad van mijn nicht Anouk. De driejarige opleiding HBO ‘Interieurvormgeving’ op de Hogeschool Thomas More stond goed aangeschreven, met name door de praktijkgerichte aanpak. Hier leerde ik goede en mooie ontwerpen maken, ik kreeg meer kennis van materialen, begon de vormgevingstaal te spreken en werd uitgedaagd om alles tot in detail uit te werken. Cum Laude studeerde ik af, ik had een fors gevuld portfolio en was klaargestoomd voor het werkveld. Echter voelde ik nog niet de voldoening. De drie jaar in België vlogen zo snel voorbij, ik heb te weinig tijd gehad om stil te staan bij het feit wie ik ben als ontwerper en wat ik wil bijdragen aan de maatschappij. Dus zette ik mijn ontwikkeling en studie voort.

 

Master ‘interieurarchitectuur’ op de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
– Naast mijn studie ben ik gestart bij Studio Groen+Schild –
De master interieurarchitectuur op de HKU leek en bleek precies te zijn wat ik nodig had. De opleiding combineert studeren met werken in de beroepspraktijk. Vanaf december 2017 begon ik  naast mijn studie te werken bij Studio Groen+Schild en waar ik met veel plezier nog steeds werk. De opleiding heeft mij geleerd om mijn positie in het werkveld te vinden. De focus werd gelegd op wie ik wil zijn als ontwerper, waarom en hoe? Diverse thema’s, onderzoeksmethoden en experimenten werden aangehaald om alle aspecten van het vak te belichten. Mijn zelf gecreëerde afstudeeropgave was allesomvattend voor de positie die ik prefereer. De opgave had een sociaal maatschappelijke affiniteit, omvatte circulariteit en het onderzoek deed ik samen met de gebruikers. De opleiding bood mij handvatten om mij verder te ontwikkelen en te ontplooien in de praktijk, ik startte fulltime bij Studio Groen+Schild en schreef mij in voor de Beroepservaringsperiode.

 

BEP Beroepservaringsperiode, proces en terugblik
– fulltime werkzaam bij Studio Groen+Schild –
Na het behalen van mijn master schreef ik mij direct in voor de BEP, ik wilde het eindstation halen. Mijn startgesprek plande ik bewust een jaar later om mezelf enige rust te gunnen na de studies, om daarnaast op mijn werk praktijkervaring op te doen voor mijn BEP. Nu ik terugblik op de BEP ben ik erg enthousiast, omdat ik besef hoe ik mezelf door de BEP hebben kunnen ontwikkelen en als ontwerper heb kunnen profileren. Op de studio kennen ze mijn kwaliteiten en ambities en weten deze in te zetten, de BEP heeft dit bevordert. Zo ben ik bijvoorbeeld aangewezen als duurzaamheidsspecialist voor de Hogeschool Rotterdam, hier hebben we een interieurconcept ontwikkeld dat volledig is geënt op duurzaamheid. Ik heb geluk gehad met het feit dat Studio Groen+Schild gespecialiseerd is in zowel architectuur als interieurarchitectuur. Hierdoor had ik de keuze uit elf collega’s om mij te helpen bij de specifieke eindtermen. Toch vond ik de BEP over het algemeen een pittig proces. Dit kwam met name omdat ik de zelfstandige route doorliep, zonder contact met ‘lotgenoten’. Mijn collega, eveneens mentor, Dyneke, kende dit proces ook niet waardoor het samen zoeken was naar de goede structuur.  “Wanneer is het genoeg?” en “Wat bedoelen ze met deze eindterm?”, heb ik mij vaak afgevraagd. Dit heeft mij, naar mijn mening veel onnodige tijd en energie gekost. Ik denk dat dit door het samenstellen van een werkgroep kan worden ondervangen. Door deelnemers aan elkaar te koppelen, kunnen zij elkaar helpen met bepaalde issues en vragen.

 

Het logboek van 130 pagina’s vol met ervaring, is toch wel de kers op de taart. Ik ben trots en ik voel mij nu wél voldaan. Voor nu, lekker werken! Fijn verder bij Studio Groen+Schild, hier zit ik helemaal op mijn plek.

 

 

Impressie studielandschappen Hogeschool Rotterdam Kralingse Zoom Bouwdeel C
Architect – Paul de Ruiter Architects
Interieurarchitect – Studio Groen+Schild

Realisatie zomer van 2023

 

 

 

nieuws   

Bezoek Maison&Objet januari 2022

 

 

 

Bezoek Maison & Object van 20-24 januari 2022. Lees hier verder voor alle info. Code voor gratis ticket via bni ledenmail.

 

 

 

 

nieuws  06-12-2021 

Terugblik Marmomac

 

Op uitnodiging van de Confederatie Bouw (B) en bni bezocht ik de Marmomac natuursteenbeurs in het hart van de Europese natuursteenhandel in Verona, Italië. Gigantische natuursteenblokken staan naast uitbundige stands en ambachtelijke familiebedrijven. Op deze beurs ontmoet je natuursteenhandelaren van over de hele wereld en word je in een paar ochtenden opgeleid tot natuursteenexpert. Je kijkt je ogen uit van de verschillende soorten, afwerkingen en behandelingen. Door deze combinatie leer je de verschillende kwaliteiten en afwerkingen natuursteen herkennen zodat je deze beter kan toepassen in je projecten. Zo zijn er van de bekende steen Carrera al meer dan 6 soorten te herkennen. Welke allemaal dicht bij elkaar te vinden zijn en allemaal een unieke tekening en eigenschap hebben.

 

De beurs barst van de hoge kwaliteit en specifieke kennis. Maar opvallend is dat duurzaamheid geen duidelijke rol speelt op de beurs, terwijl een paar kilometer verder in Italië, op de Architectuur Biënnale in Venetië, duurzaamheid als rode draad door de hele tentoonstelling loopt. Terwijl juist de Marmomac, die geheel draait op een uitputbare grondstof, toch gebaat is bij een heldere duurzame visie. Het laat mij in ieder geval beseffen hoe eindig deze grondstof is en hoe zorgvuldig je er mee zou moeten omgaan. Juist daar ligt volgens mij de crux voor het duurzaam toepassen van natuursteen.

 

Marmomac zorgt ervoor dat mijn respect voor de kracht van de natuur is vergroot. Elke steen is uniek en heeft imperfecties. En juist deze imperfecties dienen we te omarmen in een duurzame toekomst zodat elk gedolven stuk gebruikt en hergebruikt kan worden. Daarnaast kan goed professioneel advies en de juiste detaillering ervoor zorgen dat natuursteen zo lang mogelijk meegaat. Door het kiezen van een lokale Europese steen in je projecten, ten opzichte van bijv. een Aziatische steen, zorg je voor een lagere CO2 footprint in je project. Zo is er in ieder geval een klein begin voor een duurzamere toepassing van natuursteen.

 

Kortom, de Marmomac is een steengoede beurs met kwalitatieve, oogstrelend natuursteen en informatie van veelal bevlogen familiebedrijven. Het is duidelijk een branche betreft die nog zijn steentje bij moet dragen aan onze duurzame toekomst. Hopelijk zien we daar volgend jaar meer van.

 

Elise Zoetmulder – www.zoetmulder.eu

 

nieuws   

Kerncompetentie trainingen 2022

Met welke trainingen uit de BNO-serie Kerncompetenties, die de sociale en de commerciële aspecten van het werk belichten, ga jij in 2022 aan de slag? Volg deze als serie of los. Lees verder via onderstaande data onder agenda op deze site voor meer info en registratie. Mogelijk kun je via Werktuig PPO-website co-financiering voor jouw ontwikkelplan aanvragen.

 

Kerncompetentie trainingen voorjaar ’22:

 

21-1    Leiding geven aan creatieven

11-3    Presenteren en discussiëren

4-2      Project en zelfmanagement

18-2    Positioneren en acquireren

1-4      Relatie met klant

29-4   Onderhandelen

13-5   Stijlen van communiceren

10-6   Presenteren en discussiëren

 

 

nieuws  30-11-2021 

Geen statisch museum huis

 

Gisteren opende koningin Máxima het volledig in originele staat herstelde woon- en werkpand van de rijke Haarlemse zijdehandelaar Pieter Teyler (1702-1778). Deze nieuwe vleugel van het oudste museum van Nederland, een Rijksmonument waarin je ook de best bewaarde historische interieurs van Nederland uit de 18de eeuw ziet, is vanaf 5 december open voor publiek. In 2013 werd begonnen met restauratie en transformatie in nauwe samenwerking tussen het museum en de monumentensector, de restauratiearchitect en diverse experts en onderzoekers, aannemers en adviseurs.

 

 

Haarlem 30 november 2021 – Aankomst Koningin Maxima bij Teylers Museum – © Foto United Photos/Toussaint Kluiters

 

Haarlem 29 november 2021 – Marjan Scharloo, directeur van het Teylers museum – © Foto bni

 

Pieter Teyler was een man met een missie. Hij wilde met zijn verlichtingsidealen kunst en wetenschap inzetten voor het prettiger maken van het leven van iedereen en de community als geheel beter achterlaten. Teylershuis was destijds de machinekamer van het museum; een ‘cutting edge’ swingend modern onderzoekscentrum. – Marjan Scharloo, directeur van het Teylers museum

 

3D visualisatie van de uitbreiding. De vier huizen met ruim 20 historische vertrekken zijn compleet gerestaureerd.

Een levendig institutioneel huis

 

bni was maandag 29 november jl. aanwezig bij de persopening. Marjan Scharloo, directeur van het museum en Rosan Scheres, kleuronderzoeker en interieurontwerper gespecialiseerd in historische interieurs, gaven ons een rondleiding. Deze startte in de antichambre waar inspirerende spreuken van o.a. Denis Diderot en Aagje Deken je uitnodigen om na te denken over hoe jij zelf de wereld beter wilt achterlaten.  De museumwoning is een echt ‘gebruikershuis’ geworden. Marjan Scharloo “We vonden het heel belangrijk om geen glazen stolp over het huis te zetten, zoals bij veel museumhuizen waar je achter een tafel kunt kijken naar prachtig gedekte tafels of perfect ingerichte kamers. Dit zou ook tegen de traditie van het huis in zijn geweest”.

 

De missie van Pieter Teylers was om de wereld een beetje beter achter te laten dan hij hem had aangetroffen. In de neoclassicistische antichambre nodigen inspirerende spreuken van Verlichtingsfilosofen zoals Immanuel Kant en Denis Diderot je uit om na te denken over hoe jij zelf de wereld beter wilt achterlaten. © Foto bni  

 

 

Grote variëteit in sprekende kleuren, materialen en patronen

 

Rosan Scheres van History by Design kreeg de opdracht om uit te zoeken hoe het huis eruit heeft gezien in de 18e eeuw om zodoende goede keuzes te maken voor kleurstellingen, stofferingen en behang. Rosan: “Wat het huis zo bijzonder maakt is dat alle kamers anders zijn. De grote variëteit in sprekende kleuren, materialen en patronen zijn geïnspireerd op hoe het oorspronkelijk in de 18e eeuw was. Er werden destijds veel meer uitbundige keuzes in het kleurenpalet gemaakt dan nu het geval is”.

 

Haarlem, 29 november. Rosan Scheres © Foto bni

 

 

Idealen & interieurs

 

Als bezoeker ervaar je niet alleen het verhaal van de verlichting maar ook een huis met prachtige kamers met rijke stucplafonds, fraaie schouwen, levendige stoffen en verfkleuren. Prachtig is het handgedrukte behang uit Frankrijk, zijde uit Lyon en het vakmanschap in bespanningen en stofferingen. Bijzonder is ook om te zien hoe door de architect vrijwel alle installaties (zelfs de noodverlichting) onzichtbaar zijn weggewerkt tussen vloeren en plafond om het authentieke karakter zo min mogelijk geweld aan te doen.

 

De maquette (1 op 12) is een echt pronkstuk. Zo moet het huis, met alle details en bijzondere interieurs er uit hebben gezien toen Pieter Teyler overleed. Deze exacte reconstructie in 3d is circa 3,50 meter lang, 75 centimeter breed en 1,50 meter hoog. Bezoekers kunnen er helemaal omheen lopen en krijgen zo een intiem inkijkje in het dagelijks leven van de naamgever van het museum. © Foto bni

 

 

bni met de makers @Teylers

 

Zodra dit kan (groepen zijn op z’n vroegst rond het tweede kwartaal in 2022 welkom) organiseren we weer een “bni met de makers” in Teylershuis. Laat onderstaand weten als je op de hoogte gehouden wilt worden over de inhoud van dit programma. Dit is erop gericht om meer te weten over dit architectuur- en interieurproject, al het vakmanschap om het authentieke karakter in realisatie zo min mogelijk geweld aan te doen en alle learnings uit dit project. Meer info over deze inspiratie en kennissessie met Rosan Scheres (History by Design) en bouwkundig architect Liesbeth van Apeldoorn van TPAGH volgt in ledenmails.

 

Houd mij op de hoogte. Ik wil graag deelnemen:

bni met de makers @Teylers
Zie de privacyverklaring bni
reCAPTCHA is required.

 

© Foto: Mark Kohn – www.kohn.nl

 

 

Over Teylers Museum

 

Teylers is het Museum van de Verwondering. Al sinds 1784 is dit de plek om je te verbazen en verwonderen over eeuwenoude fossielen, schitterende stenen, vernuftige apparaten, kostbare boeken, fascinerende munten en penningen, fabelachtige tekeningen en romantische schilderijen. Teylers is het oudste museum van Nederland en nergens anders in de wereld vind je zo’n authentiek 18e-eeuws museum als hier. Alleen al het interieur, met als pronkjuweel de monumentale Ovale Zaal, is een bezienswaardigheid van de eerste orde. Het is alsof je in een tijdmachine stapt. In de moderne vleugel zijn steeds wisselende tentoonstellingen.

 

© Foto: Mark Kohn – www.kohn.nl

 

 

© Foto: Mark Kohn – www.kohn.nl

 

 

© Foto: Mark Kohn – www.kohn.nl

Artist in residence

 

In opdracht van Teylers Museum bracht kunstenaar en fotograaf Johan Nieuwenhuize als eerste ‘artist in residence’ het proces van de restauratie van Pieter Teylers Huis in beeld. In het Prentenkabinet van Teylers Museum is van 20 november 2021 tot en met 16 januari 2022 een selectie van zijn foto’s te zien. Ook verschijnt een kunstenaarsboek waarin documentaire foto’s en detailfoto’s met elkaar verweven zijn. Twee jaar lang werd het restauratieproces door Nieuwenhuize gefotografeerd als kunstopdracht en om het verloop van het proces vast te leggen.

 

© Foto: Johan Nieuwenhuize

 

© Foto: Johan Nieuwenhuize

 

© Foto: Johan Nieuwenhuize

 

© Foto bni

 

nieuws  09-11-2021 

Oneindige fantasie

Gameontwerpers die interactieve ruimtes bouwen kunnen leren van architectuur in de echte wereld omdat een interieurarchitect weet dat het centrale werk in feite communicatie is met de mensen die de ruimte bewonen. De ruimte spreekt tot iemand en maakt bedoeling ervan duidelijk door sfeer en routing. Dat geldt ook voor game design; het is communicatie met de speler. Games hebben weliswaar toegang tot andere methodes van communicatie met de speler, die niet eigen zijn aan een fysieke ruimte. Maar ze proberen diezelfde dingen te bereiken door de gebruiker door een ruimte te leiden en hem te helpen die volledig te begrijpen. Interieurarchitecten kunnen weer inspiratie halen uit hoe gameontwerpers fysieke architectuur interpreteren in een virtuele ruimte en die bevindingen terugbrengen naar de fysieke ruimte.

 

Wat maakt het opwindend om digitale ruimtes voor videogames te ontwerpen? Is de enige beperking je fantasie? Vragen die wij stelden aan vier ontwerpers van videogames die bejubeld worden om de interieurarchitectuur. Lees hier ons boeiende interview uit onze NOOK #3 2021 – thema digitaal – met vier gamedesigners die bejubeld worden om de interieurarchitectuur. Een interessant tweerichtinggesprek.

 

 

 

 

Bestel nu NOOK met het thema digitaal hier voor nog meer inspiratie

 

 

 

 

nieuws  08-11-2021 

Cocktailgids hybride ondernemen

 

Cultuur+Ondernemen en Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (Platform ACCT) hebben samen het traject ‘Hybride ondernemen: ingrediënten voor jouw digitale toekomst’ ontwikkeld. Dit traject liep van juni tot oktober 2021. In de gesprekkenreeks gingen bni-leden Darlaine Heitinga en Frans Pijpers samen met andere makers uit de creatieve sector; leden van Dupho en BNO in gesprek over digitale verdienmodellen en hybride ondernemerschap. Er is na de slotsessie een cocktailgids ontwikkeld als geheugensteuntje voor mogelijk door te voeren ontwikkelingen. Wellicht biedt deze gids ook haakjes en inspiratie voor jou? #sharingiscaring is ons motto: lees ‘m onderstaand.

 

NB) een lidmaatschap van een beroepsvereniging kan een een mooie toevoeging zijn aan deze cocktail! Informeer naar de mogelijkheden.

 

Lees de pdf hier:

 

211103 Cocktailgids Hybride ondernemen – Cornelis Serveert – def

nieuws  07-11-2021 

Ontwerp café, restaurant Boijmans

 

Boven op de spiegelende kom op de 6e etage van het net geopende Depot bevindt zich een publiek toegankelijke daktuin en terras. Midden in dit ‘groene bos’ staat een glazen kruisvormig paviljoen, met daarin een café-restaurant en evenementenruimte. Voor beide ruimtes heeft bni-lid Concrete het interieur bedacht.

 

Deze ontwerpopdracht bleek een leuke uitdaging: het cafe-restaurant met zitplaatsen voor maximaal 140 personen moest een volledig flexibel interieur krijgen, zodat er ook presentaties, lezingen en exposities kunnen plaatsvinden, als aanvulling op de tegenoverliggende aanwezige event space. De oplossing past goed bij het vooruitstrevende en onconventionele karakter van het museum. De geijkte losse tafels, die normaliter vanuit het oogpunt van flexibiliteit zouden moeten worden weggesleept en opgeslagen, hebben in het Depot plaatsgemaakt voor tien lange permanente tafels. Deze tafels, helemaal uit hout gemaakt, hebben een bijzondere eigenschap want ze zijn namelijk omhoog te klappen. Wanneer opgeklapt sluiten de tafelbladen als verticale wanddelen perfect aan op de eveneens uit hout gemaakte vloer- en plafondstroken. En zo ontstaat er een lege, flexibel te gebruiken zaal met vijf achter elkaar geplaatste frames, die het uitzicht op de daktuin en de stad Rotterdam als een waar kunstwerk omlijsten.

 

Aan de ene zijde van de flexibele ruimte bevindt zich de open ‘show’-keuken en aan de andere kant de bar. Bij de keuken is de voorzijde uit wit terrazzo gemaakt, bij de tegenoverliggende bar juist uit zwart terrazzo. De twee zijn op deze manier evenwichtig in balans. Aansluitend op de beroemde grafische huisstijl van het museum, hebben beiden een zwart-wit gestreepte betegelde achterwand. De houten volumes, waarin de keuken en bar zijn ondergebracht, hebben op de hoek de woorden ‘café’ en ‘restaurant’ geschreven staan, in roze neonletters. Achter de bar bevindt zich de toegang tot de daktuin en het terras.

 

Tegenover het café-restaurant, aan de overzijde van het atrium, bevindt zich de permanente evenementenruimte van het Depot gebouw. Ook deze moest volledig flexibel en afsluitbaar zijn; grote houten taatsdeuren fungeren als dynamische wand. Wanneer de deuren open staan sluiten ze aan op de houten vloerstroken en lichtrails in het spiegelplafond.

 

In het midden van de rij met taatsdeuren staat een vrijstaand volume, volledig omkleed met geparelstraalde rvs panelen. D.m.v. vouwdeuren kunnen bij een evenement de pantry-bar en garderobe tevoorschijn worden gehaald. Deze heeft het kenmerkende zwart-witte strepenpatroon als achterwand. De verrijdbare bardelen en dj-tafel, met een strepenpatroon van houten latten in verschillende richtingen, zijn in iedere gewenste opstelling te plaatsen. Kijk hier hoe dit werkt:

 

 

video

 

 

nieuwere berichten - oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid