Vanaf 11 oktober 2022 kunnen designers en creatieve ondernemers hun vernieuwende ideeën indienen voor de ‘Make it Circular Challenge’
Amsterdam, 11 oktober 2022 — Als het om de klimaatcrisis gaat, is er geen tijd te verliezen. Bosbranden, overstromingen, extreme hittes en watertekorten, je hoeft de nieuwskoppen van de afgelopen zomer er maar op na te lezen om te zien dat de klimaatcrisis mensen wereldwijd hard raakt. Deze wereldwijde crisis laat ons zien dat we anders moeten leven om het tij te keren, en dat vraagt om ander ontwerp. Dat is het idee en de drijvende kracht achter alweer de vierde challenge van What Design Can Do (WDCD) in samenwerking met de IKEA Foundation: de Make it Circular Challenge. Van 11 oktober 2022 tot 11 januari 2023 roept WDCD alle vernieuwers – van ontwerpers tot ondernemers – op om hun meest gedurfde klimaatoplossingen met een circulair ontwerp in te dienen.
MAKE IT CIRCULAR
Er is een mogelijkheid om een radicaal andere toekomst vorm te geven: een toekomst die ontworpen is om herstellend en regeneratief te zijn. Een circulaire samenleving gaat daarin een stap verder dan de circulaire economie. Het houdt naast de economische aspecten ook rekening met de sociale, maatschappelijke en ethische aspecten van ons leven op aarde. Door ideeën om te zetten in daden, wil WDCD er voor zorgen dat het concept van een circulaire samenleving meer is dan een modewoord voor greenwashing-campagnes. Daarom vraagt de Make it Circular Challenge designers om nieuwe materialen of technologieën te ontwerpen. De winnende ideeën worden gerealiseerd met behulp van een impactgedreven ontwikkelingsprogramma. Het einddoel? Om producten, diensten en systemen te creëren die laten zien dat een circulaire toekomst niet alleen denkbaar, maar ook haalbaar is.
De Make it Circular Challenge is de opvolger van de succesvolle No Waste Challenge uit 2021. Hier werden 1409 projecten ingediend vanuit 126 verschillende landen, waaruit 16 winnende projecten zijn geselecteerd. Waaronder het Nederlandse Living Coffin, ’s werelds eerste volledig biologisch afbreekbare doodskist gemaakt van mycelium. Of ‘Claybens’, een ambitieus plan van Emy Bensdorp om de PFAS chemicaliën groep, die overal om ons heen te vinden is, uit vervuilde kleigrond te verhitten tot bakstenen waardoor de chemicaliën worden vernietigd tot een schone baksteen.
DE KRACHT VAN CREATIVITEIT
Onze economie is gebaseerd op een linear systeem waarin waarde wordt gecreëerd door zoveel mogelijk te produceren en te verkopen. Het werkt vanuit de veronderstelling dat oneindige groei mogelijk is. Nu de gevolgen van de klimaatcrisis vandaag de dag steeds meer tastbaar zijn, zien we dat onze planeet niet geschikt is voor die oneindige groei. Als we denken aan verandering, zien veel mensen nog altijd obstakels die ze liever niet aan willen, of durven gaan. Een van de belangrijkste uitdagingen is om iedereen ervan te overtuigen dat we een nieuwe wereld kunnen creëren die ons leven niet minder, maar juist meer voldoening geeft. “Veel mensen raken het spoor bijster bij zoveel verontwaardiging, klimaatvermoeidheid en desinteresse, maar creatievelingen niet”, zegt Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van WDCD. “Verbeelding is het vak van de creatieve gemeenschap: zien wat er nog niet is, een uitdaging aangaan en met optimisme vooruit gaan.”
MEEDOEN?
Deelnemers kunnen projecten indienen binnen de volgende thema’s: wat we eten, wat we dragen, wat we kopen, hoe we verpakken en hoe we bouwen. Begin 2023 selecteert een jury van vooraanstaande experts op het gebied van design, sociale impact en klimaatactie minimaal 10 winnaars. Drie van de winnende initiatieven gericht op consumentenproducten worden gefinancierd door WDCD’s nieuwe partner Secrid. Winnende ideeën worden werkelijkheid met € 10.000 aan financiering en een wereldwijd ontwikkelingsprogramma dat is opgezet in samenwerking met Impact Hub Amsterdam, inclusief online training, mentor sessies en een bootcamp. Dit programma ondersteunt de winnende teams bij het ontwikkelen van hun projecten.
“We kijken ernaar uit om te zien hoe designers en creatieve ondernemers circulaire principes gebruiken om tastbare oplossingen te leveren die klimaatverandering, afval en vervuiling aanpakken,” zegt Liz McKeon, Programmes Director – Planet bij de IKEA Foundation.“Wij geloven dat design kan bijdragen aan een betere toekomst en dat het mensen kan motiveren om zich thuis te voelen in een circulaire wereld.”
OVER WHAT DESIGN CAN DO
What Design Can Do (WDCD) is een internationaal platform dat pleit voor design als instrument voor maatschappelijke impact. Sinds 2011 hebben we tal van activiteiten ondernomen om de rol van design te promoten bij het aanpakken van ’s werelds meest urgente maatschappelijke en klimaatkwesties. WDCD heeft 15 succesvolle conferenties georganiseerd in Amsterdam, São Paulo en México City.
OVER DE IKEA FOUNDATION
De IKEA Foundation is een organisatie die zich richt op het aanpakken van de twee grootste bedreigingen voor de toekomst van kinderen: armoede en klimaatverandering. De IKEA Foundation verleent momenteel meer dan 200 miljoen euro per jaar om het gezinsinkomen te helpen verbeteren en de planeet te beschermen tegen klimaatverandering. Sinds 2009 heeft de IKEA Foundation meer dan 1,5 miljard euro toegekend om een betere toekomst voor kinderen en hun gezinnen te creëren. In 2021 besloot de Foundation om de komende vijf jaar nog eens € 1 miljard te verdienen om de reductie van de uitstoot van broeikasgassen te versnellen. Meer informatie op: www.ikeafoundation.org
OVER SECRID
Designersechtpaar Marianne van Sasse van Ysselt (mode) en René van Geer (industrieel ontwerp) werkte decennialang voor vele industriële opdrachtgevers. Sinds 2009 richten zij zich voor 100% op hun eigen merk: Secrid pocketwear, gedreven door hun droom om producten volledig volgens eigen waarden en inzichten te kunnen creëren. Zonder concessies aan klanten of aandeelhouders. Secrid kiest bewust voor productie in Nederland, concurrerend met China, met aandacht voor mens en milieu, en sinds zomer 2022 zelfs volledig CO2 neutraal. De producten worden verkocht via 8.500 winkels in 80 landen. Secrid is een B corp en doneert 1% van haar omzet aan projecten die bijdragen aan ‘de Industriële Evolutie’. Dit heeft geleid tot samenwerking met Dutch Design Foundation en met What Design Can Do. Twee organisaties die, net zoals Secrid, uitdragen dat creativiteit essentieel is voor een duurzame samenleving en het behoud van onze aarde.
ANDERE SAMENWERKINGS PARTNERS
Andere partners waar WDCD mee samenwerkt in de Make it Circulair Challenge zijn onder andere Het Ministerie van Buitenlandse Zaken, CLICKNL, de Nederlandse ambassades en consulaten in Brazilië, Japan, India, Mexico, Kenia, en Circle Economy. Alle informatie over partners is te vinden op makeitcircular.whatdesigncando.com/partners/