login leden
nieuws  03-05-2022 

Goud blinkt!

 

Vanaf dinsdag 3 mei is het gemeentemuseum Weert weer geopend voor publiek na een ingrijpende renovatie, restauratie en herinrichting. Onder de naam Museum W slaat het museum een nieuwe inhoudelijke koers in met een vernieuwde opstelling van de vaste collectie en een tentoonstellingsprogramma met eigentijdse kunst en design. Het ontwerp van de nieuwe, markante gevel, het nieuwe interieur en de inrichting is van de hand van de Limburgse ontwerper Maurice Mentjens.   

 

bni.nl vroeg vormgever Maurice Mentjens naar de wandel van zijn levenspad en stelde hem een aantal vragen over dit project voor Museum W. De vaste collectie van Museum W wordt gepresenteerd aan de hand van een cultuurhistorische route langs belangrijke levensthema’s. Ieder mens krijgt hier mee te maken, ongeacht wie je bent of waar je vandaan komt. Hoe wordt jouw identiteit gevormd, wat heeft voor jou betekenis, waardoor laat je je beïnvloeden. Maurice Mentjens ontwerpt interieurs voor winkels, kantoren, restaurants, bars en museumexposities, hoogwaardige maatwerk ontwerpen  weerspiegelen zijn passie.

Van gemeentemuseum Weert naar Museum W,

een gouden stap in de 22ste eeuw.

 

Musea zijn de heilige plaatsen van onze moderne geseculariseerde samenleving. Kunstwerken zijn de relikwieën van elke cultuur en musea bewaren deze relikwieën voor het nageslacht. De achtergevel werd met Tecu®Gold bekleed als referentie aan een reliekschrijn aangezien reliekschrijnen altijd van goud, zilver of messing gemaakt waren. Dit is bovendien een mooie verwijzing naar de collectie religieuze kunst die Museum W herbergt.

 

Niet alleen het voormalige stadhuis werd op de schop genomen,

maar een spectaculaire nieuwe aanbouw

met ‘gouden’ gevelbekleding maakt het museum hot & happening.

 

Wat is voor jou de aantrekkingskracht van het transformeren van ruimtes?

 

Ik ben geen architect en ook geen interieurarchitect ;-). Ik ben eigenlijk productontwerper opgeleid aan de kunstacademie in Maastricht.  D.w.z. ik ben autonoom ontwerper en direct na mijn opleiding in 1990 begonnen als zelf-producerend ontwerper en in 1995 per toeval in het interieurontwerp verzeild geraakt. Mijn eerste interieur, de Sirius Smartshop te Maastricht , die ik zelf ook helemaal gebouwd heb, was een succes waarna ik direct een nieuwe opdracht kreeg voor een nieuwe winkelinterieur aan de overkant van de straat. Sindsdien heb ik vooral interieurs ontworpen en tot +/- 2001 heb ik alle interieurs ook zelf uitgevoerd.

 

Een interieur ontwerpen is totaal iets anders dan een product ontwerpen.

 

Het is veel complexer en dus ook veel meer werk maar ik vind het over het algemeen veel uitdagender dan een product of meubel ontwerpen. Het was dan ook ‘love at first sight’, ik had nog nooit een interieur ontworpen of überhaupt over nagedacht. Een winkel ontwerpen, een hele ruimte vormgeven, was en is telkens weer een geweldige uitdaging. Je kunt a.h.w. een installatie in een ruimte bouwen of een soort theater creëeren voor de producten die er verkocht worden of diensten die er aangeboden worden. En dat ervaar ik nog steeds zo.

 

 

Denk je dat bestaande gebouwen een grotere architectonische veelzijdigheid en uitdaging bieden om van daaruit nieuwe architectonische werken te creëren?

 

Nee dat denk ik niet.  Als je alles kunt ontwerpen, het gebouw èn het interieur, kun je natuurlijk de meest bijzonder ontwerpen maken. Dit is echter niet mijn ambitie vooral omdat kwalitatief goed bouwen haast onmogelijk is geworden in Nederland. Iedereen vindt er wat van, op de eerste plaats de gemeente en daarna nagenoeg alle uitvoerende partijen die vooral gaan bezuinigen omdat de opdrachtgever dat natuurlijk het belangrijkste vindt. Zoals een bevriend architect al +/- twintig jaar geleden opmerkte : ‘het vak is helemaal naar de klote en het komt ook nooit meer goed’. Bovendien zijn het merendeel van de mensen in de bouw een stuk ruwer dan meubelmakers en interieurbouwers. Meubelmakers zijn een stuk verfijnder, het zijn meer de kappers of banketbakkers van de branche en vinden het geweldig om iets moois te maken en zijn dan ook trots op het eindresultaat. Dat mis ik vaak bij mensen in de bouw. Een aantal jaren geleden las ik in een artikel dat architecten de meest ongelukkige beroepsgroep in West Europa en Noord Amerika zijn en één van de slechts betaalde academische studies. Ik ben dus een gelukkige interieurontwerper 😉 , alhoewel dat ook niet altijd over rozen gaat en onder de streep hou je ook niet veel over als je telkens bijzondere ontwerpen wilt realiseren 😉

 

Wat was jouw ontwerpvisie voor het interieur van het museum?

 

De kunstwerken spelen natuurlijk de absolute hoofdrol in alle expositieruimtes. Daarom heb ik een nogal terughoudend interieurontwerp gemaakt met mooi gedetailleerde ladekasten en vitrines die overigens allemaal speciaal voor het museum zijn ontworpen inclusief de diverse ophangsystemen. Er zijn in totaal 128 (voornamelijk grote) lades in de diverse meubels waardoor er veel meer geëxposeerd kan worden van de collectie van meer dan 17.000 kunstwerken en objecten die het museum rijk is. De kleuren van de ruimtes refereren aan het thema van de expositie in de diverse ruimtes, zoals:

1.04 thema ‘Lichaam’ = roze.

1.05 thema ‘Gezin’ met als subthema’s, ‘Moeder’ en ‘Maria’, met een wand vol met Mariabeelden. Deze ruimte is ultramarijn blauw omdat deze kleur in de middeleeuwen duurder was dan goud en uitsluitend werd gebruikt voor de mantel van Maria.

1.07 thema ‘Macht en pracht’. Rood was de kleur van ‘macht’ d.w.z. wereldlijke en geestelijke machthebbers droegen rode gewaden.

1.08 thema ‘Weert’ d.w.z. de geschiedenis van Weert. Groen omdat Weert zich meestal presenteert als ‘stad in het groen’ en is verkozen tot groenste stad van Nederland, maar ook van Europa en zelfs ter wereld . . .

1.09 Zichtdepot: vijf eeuwen kunstnijverheid = donkergrijs om zilverwerk nog beter tot zijn recht te laten komen

2de etage = voormalige stoffige rommelzolder deze ruimtes hebben een donkergrijze kleur wat herinnert aan de sfeer van de oude zolder of een ‘Wunderkammer’.

Alleen ruimte 2.02 is wit met een gele vloer omdat dit de educatieve ruimte is en tevens expositieruimte met het thema ‘Feest!’

 

De gouden gevel van de uitbreiding van het gebouw doet denken aan de veelgeprezen architectuur van de Prada foundation in Milaan. Heb je getwijfeld om voor een goudkleurige gevel te kiezen?

 

De gevel van Museum W is natuurlijk goudkleurig maar echt bladgoud zoals de Prada Foundation vind ik in het geval van de gevel van Museum W te hard en teveel bling bling en bovendien veel te duur. In Milaan ziet er schitterend uit. De gouden toren van het Groninger Museum vind ik dan weer te mat, dat had wat mij betreft beter echt metaal of bijvoorbeeld echte goudverf van Sikkens mogen zijn.

 

Wat beschouw je architecturaal als het meest geslaagde onderdeel van het project?

 

De gouden gevel!

 

Met als openingsexpositie ‘FOREVER ENDEAVOUR’

van Job Smeets & Studio Job.

 

 

Foto’s: Arjen Schmitz

 

www.museumw.nl

 

 

 

-

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid