login leden
nieuws  21-09-2020 

De keuken vormt de ziel van een organisatie

Dit verhaal is een bijdrage van bni voor de eerste editie van Keukenbeurs.nl 

Dit online platform voor keuken- en interieurspecialisten (door Keuken&Design) is opgezet naar aanleiding van wegvallen de belangrijkste keuken- en interieurevenementen dit jaar.

 

Marjolein (l) en Huguette (r) aan de gerecyclede bar in het hart van hun kantoor bij De Groene afslag in Laren.

 

Dit keukentafel gesprek vindt plaats aan de bar van De Groene Afslag. Een creatieve hub in Laren waar Huguette Crielaers en Marjolein van der Tol van ontwerpbureau Crielears & Company hun kantoor houden. De bar hebben zij gered uit een hotel dat gerenoveerd werd en past hier perfect.

 

Kruisbestuivingen in de keuken
Huguette: “Zoals deze bar hier het kloppende hart vormt, doet de kantoorkeuken dat bij bedrijven. Daarom besteden we in onze projecten zo veel aandacht aan de keuken. Die plaatsen we op een centrale plek, zodat de keuken toegankelijk is voor iedereen, denk aan ons projecten voor Tribes. Dat is echt een verschil met vroeger. Toen hadden alle afdelingen een eigen keuken, nu is dat veel meer verschoven naar samen een keuken delen. Zodat informele ontmoetingen, creatieve brainstorms en kruisbestuivingen makkelijker kunnen ontstaan. Het is dé ontmoetingsplek van de organisatie. De keuken of bedrijfskantine is ook niet meer alleen geopend tussen twaalf en twee uur. De hele dag kunnen mensen er terecht. Door te spelen met licht, geluid, aankleding en aanbod in voeding kun je de keuken veel beter benutten.”

 

Marjolein: “Ook zie je de laatste jaren de ontwikkeling van een receptie met een balie bij de ingang naar een barista die mensen warm welkom heet met een lekkere kop koffie van goede kwaliteit. Deze ontwikkeling introduceerden wij bij een Regus kantoor in Laren. Een huiselijke manier van binnenkomen waardoor mensen zich meteen op hun gemak voelen en in de ziel van de organisatie kunnen kijken. Waar staat een organisatie voor, welke waarden zijn hier belangrijk, hoe is de cultuur? Dat wil je graag weten als je ergens binnenkomt. Zakendoen werkt heel anders aan de keukentafel dan in de boardroom. In een huiselijke sfeer kom je tot andere gesprekken. Soms gewoon staand tegen een keukenkastje.”

 

Inzoomen op welzijn
Huguette: “Hoe wij werken? We zetten niet zomaar iets neer, maar denken eerst goed na. We achterhalen en analyseren waar de vraag vandaan komt. Vervolgens verdiepen wij ons in de organisatie, de gebruiker, het merk en gaan dan pas ontwerpen. Kortom, we overzien eerst het geheel, voordat we praten over oplossingen. Ik denk dat opdrachtgevers en gebruikers vooral voelen dat we werken vanuit liefde voor ons vak en voor mensen. Daarbij zoomen we in op welzijn van de gebruiker. Dat gaat veel verder dan bakjes amandelen en reepjes pure chocola. We kijken naar body, mind én soul bij onze ontwerpen. We hebben een holistische benadering net zoals de Ayurveda-filosofie. In een vrij mannelijke vastgoedwereld denk ik dat wij opvallen met onze werkwijze.”

 

Marjolein: “Wat in onze keukenontwerpen meestal terugkomt: zitjes op barhoogte, op eettafelhoogte, loungeplekken en sta-tafels. Die variatie werkt heel goed. Daarnaast plaatsen we vaak geluidsboxen en een scherm voor presentaties of online meetings. Want zo maken we de keuken multi-functioneel. Ook laten we graag groen-elementen terugkomen. Denk aan een moswand, planten, kruiden. Want als je alleen al kijkt naar groen, kom je tot rust en word je creatiever (deze en andere tips voor meer werkgeluk en duurzaam werken staan in de bundel Mest voor de werkvloer van onze samenwerkingspartner Fleur Brockhus).

 

Huguette: “Verder betrekken we regelmatig kunstenaars bij onze projecten. We zoeken een kunstenaar die past bij de organisatie. Dat kan een graffiti-artiest zijn, een fotograaf of een autonome schilder. Met kunst kun je als bedrijf je identiteit goed neerzetten. Want daar helpen we onze opdrachtgevers ook mee. Je versterkt een concept of merk als de details kloppen en je bijvoorbeeld de houding van je medewerkers, materialen, kleding en producten op elkaar afstemt. Dat maakt iedere opdracht voor ons weer anders. Van theaterbar tot hotellobby, van particulier project tot volledig bedrijfspand.”

 

Voeden, ontmoeten & samenwerken
Marjolein: “Voor ons is een project geslaagd als de keuken een stevige basis vormt voor voeding, ontmoeting en samenwerking. De keuken moet een magneetfunctie hebben. Het liefst onbewust. Onlangs hebben wij het Europees hoofdkantoor voor Accruent mogen opleveren. Een mooi compliment kregen we van een medewerker terwijl ze in de keuken stond: ‘Het grootste verschil met ons vorige kantoor is dat ik mij hier helemaal thuis voel.’ In organisaties werken diverse mensen. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat iederéén zich thuis voelt.”

 

Huguette: “Hoe het ook loopt met Corona, de keuken blijft de belangrijkste ontmoetingsplaats. Thuis en op het werk. Je merkt aan mensen dat ze graag weer naar kantoor willen. Elkaar weer écht in de ogen kunnen kijken, goede gesprekken voeren met een lekkere kop koffie op een inspirerende plek. En daar werken wij graag aan mee.”

 

Tekst: Fleur Brockhus

 

WTC Almere

WTC Almere

Gemeente Hollands Kroon

Gemeente Hollands Kroon

Six Advocaten

Hoofdkantoor Accruent

Hoofdkantoor Accruent

 

 

 

-

vind een interieur­architect

vind een IA
  1. word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid