‘Westkunstmodelle 1:1’ door Thomas Schütte in De Pont Tilburg, tot 28 januari 2024.
In het midden van de uitgestrekte tentoonstellingsruimte in het De Pont Museum zijn drie eerder ongerealiseerde werken van Thomas Schütte voor de eerste keer op ware grootte gerealiseerd. Ze vormen het hart van de tentoonstelling ‘Westkunstmodelle 1:1,’ een titel die is afgeleid van de tentoonstelling ‘Westkunst’ in Keulen in 1981. Destijds, vanwege een ontoereikend tentoonstellingsbudget, werden ze gepresenteerd als kleinschalige modellen met de titels ‘Schiff,’ ‘Bühne,’ en ‘Kiste.’
Bovenop een hellende structuur in de vorm van de boeg van een schip, kun je de centrale ruimte van De Pont volledig in je opnemen en de andere twee werken bekijken – een gigantische houten kist en een podium – vanuit een hoger gezichtspunt.
De Pont was oorspronkelijk een woltextielfabriek en werd prachtig getransformeerd door Benthem & Crouwel Architects tot een museum. In de voormalige wol opslagruimtes naast de centrale ruimte worden Schütte’s architecturale modellen met ingenieuze vormen en onconventionele materialen tentoongesteld. Hij beschouwt ze als tastbare 3D-objecten, in wezen sculpturen op een sokkel.
Een van de modellen, ‘Hotel for the Birds,’ werd in 2007 gerealiseerd als het winnende ontwerp van de Fourth Plinth Commission, een kunstwedstrijd waarbij kunstenaars voorstellen kunnen indienen voor tijdelijke kunstinstallaties of beeldhouwwerken die op het Trafalgar Square in Londen worden tentoongesteld. Dit werk leek op een gestapelde toren van architecturale elementen, verwijzend naar de architectuur van grote toeristenhotels. Andere bijzondere modellen in de tentoonstelling zijn ‘Ackermans Tempel,’ wat verwijst naar de naos (de binnenste kamer van een Griekse tempel), en ‘Clark’s Kristall,’ gebaseerd op de vorm van een kristal dat op ware grootte werd gerealiseerd in de Verenigde Staten.
Het is verfrissend om een tentoonstelling in een museum te bekijken die visueel opwindend is, vooral in een tijd waarin de meeste musea, in hun tentoonstellings programmering, zich te veel richten op diversificatie en inclusiviteits transformaties. Dit leidt vaak tot politiek correcte maar droge en saaie tentoonstellingen voor hun publiek. Deze tentoonstelling in De Pont biedt visueel genot en weerspiegelt de aantrekkingskracht van de ruimte waarin de werken worden gepresenteerd.
Thierry Somers, hoofdredacteur Nook