login leden
nieuws  06-04-2021 

Bieb wacht op bezoek

 

 

Maar liefst zes bibliotheken werden in het afgelopen bewogen jaar, waarin publieke ruimtes hun deuren voor langere tijd moesten sluiten, opgeleverd door bni-lid OdV interieurarchitecten.  Allen staan te trappelen om hun deuren weer te openen voor publiek en zo de rol als centrale ontmoetings- en activiteitenplek voor de gemeenschap in te nemen. Ook de reacties van de inwoners zijn zo welkom. Het bureau kan dan ook eindelijk de projecten met publiek fotograferen. bni vroeg hen een korte line-up te geven.

 

De projecten kenmerken zich door de samenwerking met de verschillende partners, zoals het dorpshuis, een middelbare school, een gemeente, of de partners vanuit het sociale domein.  OdV interieurarchitecten begeleidt de bouw- en inrichtingstrajecten vanaf de start zodat de visie van de bibliotheek ruimtelijk goed kan worden vertaald, maar ook omdat een goede samenwerking van groot belang is voor het resultaat.

 

Op Schiermonnikoog maakt de bibliotheek onderdeel uit van het dorpshuis, dat ook opgeknapt is. De toegang tot de bibliotheek is vergroot en een verdieping is ontsloten met een trap in een royale vide, waarin een boekenkast met de Schiermonnikoog collectie de bezoekers meeneemt naar boven.

 

In Bolsward wordt de bibliotheek onderdeel van het nieuwe cultureel centrum ‘De Tiid’. Monumentale panden worden verbonden door een nieuwe centrale hal, die de ontmoetingsplek wordt voor alle partners. Een stijlvolle mix van historie en een eigentijdse invulling.

 

Bibliotheek Utrecht Overvecht is ontworpen volgens het door OdV interieurarchitecten ontwikkelde interieurconcept ‘de Bibliotheek 3.0’; een plek voor Ontmoeten, Leren en Ontdekken. Hierin zijn flexibele multifunctionele wanden de drager voor functionele invullingen, maar ook voor lokale accenten.

 

In Vathorst was het de opgave om een bestaande bibliotheekinrichting te transformeren naar een bibliotheek van nu. Door de herschikking van kasten is ruimte gecreëerd voor ontmoetings- en studieplekken en een ‘hangplek’ voor de jeugd.  Vloerstickers rond een bestaande ficusplant maken een eiland voor de jongste kinderen.

 

De bibliotheek Nieuw-Amsterdam is op een nieuwe locatie samengegaan met het dorpshuis in ‘De Veurkamer’. De centrale hal is de ontmoetingsruimte voor iedereen. Een echte huiskamer van het dorp, waarin aan de leestafel van de bibliotheek de gerechten uit de keuken van het dorpshuis geserveerd worden.

 

Voor de herinrichting van bibliotheek Barneveld zijn wensen en ideeën voor de nieuwe inrichting opgehaald bij klantpanels uit verschillende leeftijdscategorieën. Deze zijn vertaald in het ontwerp dat daarmee goed gaat aansluiten bij de behoefte van de inwoners van Barneveld. De medewerkers van de bibliotheek zijn al enthousiast.

 

Foto Overvecht: Gerard van Beek. Overig beeld: OdV interieurarchitecten.

 

nieuws  01-04-2021 

Roger voor bni @Home Stories in Gent

 

Ons huis is een expressie van onze manier van leven. Het geeft onze dagelijkse routine z’n vorm en heeft een grote invloed op ons welzijn. In het voorbije jaar is dat meer dan ooit waar gebleken. Het esthetische botst met praktische overwegingen; werken, wonen, privacy en ruimte.

 

Met Home Stories. 100 Years, 20 Visionary Interiors wil het Design Museum Gent een nieuw debat over binnenhuisinrichting, de geschiedenis en het toekomstperspectief openen.

 

Wij vroegen bni-lid Roger Haan voor de persuitnodiging. In zijn podcast reeks daarom dit keer een interview-opzet over zijn bezoek afgelopen zondag 28 maart. Samen met Isaline Raes, assistent curator, bezocht hij deze inspirerende tentoonstelling.

 

Luister de podcast nu door op deze button

 te klikken.

 

Klik op onderstaand beeld voor fotografie van de tentoonstelling:

 

video

 

Conclusie: plan vooral een bezoek zodra de maatregelen dit weer mogelijk maken!

 

In juni staan een aantal bijzondere huisbezoeken het verlengde van de tentoonstelling gepland waarover wij leden zullen informeren.

 

“We zien al een tijdlang een grote belangstelling voor interieurontwerp als discipline, maar tot nu toe lijkt een ernstig discours te ontbreken. Het komt vooral oppervlakkig aan bod: in glossy tijdschriften, televisieprogramma’s en via sociale media. Wij wilden belangrijke historische voorbeelden tonen als inspiratiebron voor een diepere discussie.”    Jochen Eisenbrand, curator

 

Luister hier naar het verhaal van de curatoren:

 

 

In de vier delen van de tentoonstelling gaan de bezoekers in tijdvakken heen en weer tussen standaardisering, functionalisme en vormelijke reductie enerzijds en individualisering en ornamentatie anderzijds. Het totaalbeeld roept een vraag op die cruciaal is in onze moderne maatschappij: hoe willen wij wonen?

 

Aanbod voor leden bni en AINB

 

Leden bni en AINB ontvangen in de museumwinkel korting op het boek. Home Stories 100 Years, 20 Visionary Interiors. Redactie: Mateo Kries, Jochen Eisenbrand. 25 × 25,5 cm. 320 pagina’s, ongeveer 500 afbeeldingen. ISBN: 978-3-945852-38-5 Reguliere prijs: € 59,90. Meer info over deze korting in de ledenmails van de verenigingen.

 

Bezoek

 

Zodra de maatregelen die weer toestaan plan je hier jouw bezoek aan het museum. Vergeet niet te reserveren! Looptijd: 27.03.2021 – 22.08.2021. Gesloten woensdag.

 

Huisbezoeken

 

In het side programma van deze expo worden in juni bezoeken georganiseerd naar Villa Gaverzicht, Woning Dessauvage en Woning Heyvaert. Volg ons voor info en updates.

 

 

Credits for all press images:  _credits

 

Het Bureau

 

Tip: tegelijkertijd loopt de tentoonstelling Het Bureau. Aan de hand van bij­zondere stukken die het designmagazine MacGuffin selecteerde uit de collectie van het museum, toont de tentoon­stelling Het Bureau de evolutie van het schrijf­meubel: van rond­trekkende nomade tot prestigieus show­piece, van burgerlijk icoon tot CEO cock­pit en van efficiënte fabriek tot middel­punt van ons huiselijk leven.

nieuws   

Partnernieuws: DCW éditions

DCW ÉDITIONS, verlichting door architecten, voor architecten is partner geworden van bni. Dit verlichtingsmerk herbergt legendarische armaturen waaronder de Lampe gras serie onderworpen door de iconische architect Bernard-Albin Gras. Daarnaast zijn nog vele andere verlichtingslijnen waaronder de Mantis lampen van Bernard Schottlander uit 1951.

 

Parijs 1959: Le Corbusier met zijn assistent in zijn studio,

met de Lampe Gras Lamp nr. 201

 

De geschiedenis van Lampe Gras

 

Voor de herkomst van de Lampe Gras collectie moeten we even terug naar een designicoon dat zeer belangrijk was in de 20e eeuw: Bernard-Albin Gras. Gras was één van de meest innovatieve ontwerpers van zijn tijd. Dit zie je dan ook terug in de reeks lampen die hij in 1921 op de markt bracht: verlichting met een functionele vorm en verbluffende details als haakjes, armen en een voet. Deze collectie kreeg de naam ‘Gras’ en werd gigantisch bewonderd door de Franse architect Le Corbusier. Hij gebruikte de Gras lampen niet alleen in zijn eigen kantoren maar verwerkte ze ook in zijn projecten over de hele wereld. Maar niet alleen Le Corbusier was onder de indruk van de Gras lampen; ook Robert Mallet-Stevens, Eileen Gray en Sonia Delaunay gebruikten de Gras lampen in hun projecten en studio’s.

 

Naast de klassiekers worden ook nieuwe armaturen ontwikkeld. Zo is de Lampe Frechin een fantastisch nieuw object waarbij tijdloos materiaal en hedendaagse technologie samenkomen. Meer weten? Voor contactinfo ga naar de partner pagina.

 

nieuws  23-03-2021 

Inschrijving PEP najaar 2021 is geopend

Inschrijving geopend

 

De inschrijving voor PEP najaar 2021 is gestart! Alle aanstormende architecten, landschapsarchitecten, stedenbouwkundigen en interieurarchitecten kunnen zich aanmelden!

 

 

 

Ontwikkelingen Beroepservaringsperiode en ervaringen

 

Op deze pagina lees je meer over recente ontwikkelingen in de Beroepservaringsperiode. Ook een aantal, inmiddels interieurarchitecten, die de multidisciplinaire route via PEP of de zelfstandige route via Architectenregister volgden hebben hun verhaal met bni gedeeld en deze lees je ook via deze pagina.

 

Titelbescherming

 

Wil je meer lezen over titelbescherming en de route naar het verkrijgen van de titel. Lees dan hier verder. Of stuur een mail naar info@bni.nl dan verwijzen wij jou verder.

nieuws  22-03-2021 

Design District wordt november

Voor het eerst in 20 jaar wordt Design District een najaarsbeurs en staat nu gepland voor 3, 4 en 5 november 2021 in de monumentale Van Nelle Fabriek. De verwachting is dat een fysiek evenement dan mogelijk is. Begin april start de organisatie met de verkoop van standruimtes. Uit een eerdere rondvraag onder deelnemers van Design District blijkt dat het merendeel van de merken graag van de partij is. Het draagvlak voor deze najaarseditie van Design District is volgens de organisatie groot.

 

 

 

nieuws  12-03-2021 

Bert Kersten stelt zich voor

 

In mijn werk als interieurarchitect ben ik zeer gedreven en streef naar het beste eindresultaat en een tevreden opdrachtgever. Tijdens het ontwerp- en uitvoeringsproces ben ik nauw betrokken en kritisch op de kwaliteit van begin tot en met de eindoplevering.

 

Bij OCS+ werken we regelmatig aan turn-key projecten; wij zijn al in een vroeg stadium betrokken bij het gehele bouwproces, waardoor optimale integratie ontstaat tussen de verschillende betrokken disciplines. Daardoor verloopt het proces vloeiender en leidt dit tot minder fouten en frustraties tijdens de uitvoering.

 

Door een open communicatie en korte lijnen met de opdrachtgever ontstaat er een co-ontwerpproces en chemie die bijdraagt tot het optimale resultaat.  Als interieurarchitect ben je de schakel tussen ontwerp en uitvoering van projecten. Met oog voor detail, materiaal- en kleurgebruik, brede bouwkundige kennis en interesse in architectuur en vormgeving is iedere nieuwe opdracht voor mij weer een uitdaging.

nieuws  04-03-2021 

Terugblik beroepservaringsperiode Elien Kemper

Elien Kemper, Interieurarchitect bij Julia – Designed to Build Character.

HKU Master Interieurarchitectuur, BEP Zelfstandige Route.

 


Na het behalen van mijn HBO-diploma Ruimtelijke Vormgeving aan de Minerva Academie in Groningen, heb ik in 2018 met succes mijn Master Interieurarchitectuur aan de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht behaald. Aansluitend hierop heb ik besloten om met de Beroepservaringsperiode (BEP) te starten. De reden hiervoor is omdat het voor mij voelde als de kers op de taart binnen het vak dat ik al zo lang wilde uitoefenen. De BEP daagde mij uit om het maximale uit dit vak te halen wat er te leren valt. Bovendien is het een uitstekende mogelijkheid om mij verder te kunnen ontwikkelen en met een goed gevulde rugzak mijn carrière te starten. Daarnaast draagt de beschermde titel interieurarchitect bij aan een stuk erkenning voor de kunde en vaardigheden die ik door de jaren heen tijdens mijn studies en werkervaring heb opgedaan.

 

Tijdens het eerste jaar van de beroepservaringsperiode was ik werkzaam bij Architecten_lab waar ik vooral veel bouwkundige kennis heb opgedaan. Deze periode was erg leerzaam omdat dit de eerste echte baan in het vak was en ik daardoor vanuit de eerste hand kennismaakte met alle facetten die bij het vak interieurarchitectuur komen kijken. Hierdoor kwam ik al snel in aanraking met de eindtermen en competenties die vereist zijn vanuit de beroepservaringsperiode. Aangezien Architecten_lab in het vakgebied meer gericht is op architectuur kon ik al een snel aan de competenties voldoen die behoren tot de laatste fases richting de uitvoering van het ontwerp. Dit gaf mij het inzicht dat het niet alleen om het mooie plaatje gaat, maar dat de maakbaarheid van het ontwerp minstens zo belangrijk is in verhouding tot het budget en het programma van eisen.

 

In het tweede jaar van de beroepservaringsperiode ben ik gaan werken bij Julia. Bij dit bedrijf krijg ik de vrijheid om zelf vorm te geven aan de uitvoering van mijn functie. Julia is een bedrijf dat de klant/eindgebruiker volledig ontzorgt en dat in staat is om turn key projecten op te leveren. Van het ontwerpen van het design tot het begeleiden van de bouw en de realisatie en oplevering van ontwerp.

 

Binnen Julia heb ik de unieke kans gekregen om het ontwerp voor ons eigen, nieuwe kantoor te mogen maken. Binnen de ontwerpen die ik bij Julia maak staat de eindgebruiker centraal en dienen de ontwerpen een echt eigen karakter te krijgen. In het geval van het ontwerp voor het nieuwe kantoor gaat het dus om mijn collega’s en mijzelf als eindgebruikers! Wij wilden graag dat het nieuwe kantoor een creatieve en inspirerende omgeving zou gaan worden waar we verschillende ontwerp-oplossingen kunnen presenteren en tegelijkertijd het fysieke visitekaartje moest worden voor onze (potentiële) klanten, relaties en overige bezoekers. Dankzij de vrijheid die ik krijg binnen Julia, heb ik bij nagenoeg elk project dat ik heb uitgevoerd en zeer zeker bij het ontwerpen van ons eigen kantoor, alle stappen binnen het proces van begin tot eind mee kunnen maken.  Deze invloed in het proces was, om de gewenste competenties te behalen, precies mijn behoefte in het tweede BEP-jaar. Het was voor mij een leerzame en waardevolle praktijkervaring om te groeien als interieurarchitect en als persoon.

 

 

 

In dit artikel lees je alle recente door ons gepubliceerde verhalen van interieurarchitecten die voor BEP of PEP of Crossover kozen om de titel te behalen.

 

 

nieuws  02-03-2021 

bni-lid Roel Slabbers in Frame Jury maart

 

 

bni-lid Roel Slabbers heeft in maart 2021 de eer om deel uit te maken van de internationale Frame Awards maandjury. Afgelopen maandag vond de onboarding van de jury plaats met daarin professionals uit  o.a. interieur, fotografie, branding, stedenbouw. De jury heeft de eervolle taak om in maart 84 projecten op innovatie, creativiteit, functionaliteit en duurzaamheid te beoordelen. De live jurering is op 6 april en volg je online.

 

Na de Design Academy koos Roel voor een bachelor en master interieurarchitectuur in Maastricht. In 2013 en 2015 wonnen Roel en zijn huidige compagnon Joey een BNI-prijs met een afstudeerproject.

 

Roel startte met Joey Rademakers in 2014 onderzoeks- en ontwerpstudio De Nieuwe Context in Maastricht en werd start-up lid bij bni. De studio is gespecialiseerd in het vernieuwen van architecturale contexten in woonhuizen en openbare ruimtes, waarbij de mens in relatie tot zijn omgeving centraal staat. In alle ontwerpen worden ecologische of hergebruikte materialen toegepast.

 

 

 

 

Reminder: Je kunt tot 1 april inzenden voor Frame! Leden gebruiken hiervoor de kortingscode (zie ledenmail). Volg Frameweb voor de maandelijkse jurering! 

 

 

nieuws   

Terugblik beroepservaringsperiode Celine Hendriks

Celine Hendriks is als interieurarchitect werkzaam bij Denkkamer architectuur en onderzoek. In 2017 studeerde zij af aan de HKU Master Interieurarchitectuur. Voor bni deelt zij haar ervaring met de beroepservaringsperiode (BEP). In 2020 werd Celine als interieurarchitect ingeschreven in het Architectenregister.

 

 

Ik ben gestart met de BEP (zelfstandige route) nadat ik een aantal maanden werkzaam was bij Denkkamer. Ik heb nooit getwijfeld om de beroepservaringsperiode te gaan volgen. Naast het behalen van mijn titel zag ik de BEP vooral als een kans om na de studie nog een extra stap te maken in mijn eigen groei en ontwikkeling.

 

Omdat ik werkzaam was bij een bureau waar alleen architecten werken, ben ik op zoek gegaan naar een externe mentor. Mijn mentor was mijn oud docent en tevens afstudeerbegeleider van de HKU.  Gedurende de BEP heb ik samen met mijn mentor met een helikopter view naar mijn persoonlijke ontwikkeling en ambities binnen het vakgebied gekeken. Dit in tegenstelling tot de begeleiding vanuit het bureau, waarbij het meer ging over de eindtermen in relatie tot een specifiek project. Ik vond het erg fijn om vanuit twee perspectieven meer diepgang in mijn eigen ontwikkeling te krijgen.

 

Ik ben de BEP ingestapt met vrij hoge verwachtingen. Na acht maanden verdween geleidelijk de meerwaarde en daarmee ook de motivatie voor het afronden ervan. Op dat moment zag ik de BEP enkel nog als het invullen van een dagboekje. Had niet het gevoel dat ik er iets waardevols uithaalde. Het was enkel nog het plaatsen van werkzaamheden bij eindtermen. Na een goed overleg met mijn mentor ben ik op zoek gegaan naar een andere manier van reflecteren. Door middel van een aantal tools heb ik geleerd om een diepgaandere laag aan mijn reflecties toe te voegen. Mijn inzicht werd vergroot in het beter reflecteren op mijn werkzaamheden. Ook stond ik veel meer stil bij wat ik nu echt belangrijk vind in mijn werk als interieurarchitect.

 

Al met al kijk ik positief terug op de gehele BEP. Ik had nooit gedacht dat ik achteraf zou zeggen dat ik nu zelfs soms mis. Tijdens de BEP wordt je gedwongen om na te denken over je werkzaamheden, iets wat ik in de praktijk af en toe mis doordat hier niet altijd de tijd en ruimte voor is.

 

 

In dit artikel lees je alle recente door ons gepubliceerde verhalen van interieurarchitecten die voor BEP of PEP of Crossover kozen om de titel te behalen.

 

 

nieuws  27-02-2021 

Tuschinski mooiste bioscoop ter wereld, terugblik restauratie

 

Het nieuws dat het gezaghebbende Britse magazine Time-Out Pathé Tuschinski in Amsterdam is uitgeroepen tot mooiste bioscoop ter wereld is je vast niet ontgaan. De jury prijst Tuschinski als een “nooit oud geworden droompaleis, met zijn elegante mix van art deco en art nouveau met strakke modernistische accenten”. Lezers  wordt aangeraden „een bedevaartstocht te maken naar dit weelderige, historische heiligdom voor de films.” Pathé heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het gebouw, ter gelegenheid van de naderende honderdste verjaardag. Het theater werd een paar maanden geleden al door de International Cinema Technology Association (ICTA) uitgeroepen tot het mooiste klassieke filmtheater van Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

 

We namen contact op met Rescura, vakatelier voor restauratie en decoratie, voor een terugblik op het restauratiewerk. Eigenaar Teun Bleijenberg had een mooi persoonlijk verhaal.  “Rond 2001 bracht mijn moeder ( 80 jaar ) een bezoek aan Tuschinki bijna op het moment van oplevering, ze had al veel gehoord over de restauratie en vertelde over een onvergetelijk moment uit haar leven. In 1941 werd ze uitgenodigd door haar vriend(je), later mijn vader, voor een leuk tripje naar Amsterdam. De verrassing was een bezoek aan de bioscoop Tuschinki. Ze namen plaats op de derde rang helemaal bovenin, meer kon hij niet betalen. Ze had hoogtevrees en de film sprak haar niet aan. Ze vond het zo zonde dat het licht uit moest; zoiets moois had zij nog nooit gezien. Dat zelfde gevoel had ik ook na de oplevering: laat het licht aan en geniet van een spektakel van kunst en ambacht.  Geweldig dat nu na honderd jaar het hooggeëerd publiek nog ziet wat Abraham Tuschinki zou zeggen: “de mooiste bios ter wereld”.

 

In 1921 gingen de poorten van het Amsterdamse bioscooptheater Tuschinski voor het eerst open. Kosten nog moeite waren gespaard. Het gebouw had miljoenen gekost. De van oorsprong Poolse Abraham Tuschinski wilde direct na de Eerste Wereldoorlog de ogen, oren en voeten van de bezoekers iets bijzonders bieden. Hij bezat al vier theaters in Rotterdam, dit moest zijn meesterstuk met alleen maar unieke ontwerpen worden.

 

De jonge kunstenaars Pieter den Besten, Jaap Gidding en Willem Kromhout worden gevraagd om delen van het interieur te decoreren. Ieder van hen met een eigen stijl; Art Deco, Jugendstil en Amsterdamse School vonden elkaar in Tuschinski’s unieke droomtheater aan de Regulierdwarsstraat. Zelfs de kelder en magazijnen werden gedecoreerd. De komst van de geluidsfilm maakte in 1931 akoestische aanpassingen noodzakelijk wat Tuschinski aangreep om ook de decoraties verder naar zijn zin te laten maken. Tot midden jaren dertig ging alles voorspoedig. In 1936 ging de bioscoop echter failliet. De nieuwe directie liet meteen de behanger en schilder komen en de overvloed aan unieke decoraties verdwijnt daardoor al na 15 jaar achter eenvoudige behangetjes en dikke lagen verf. Het artistieke werk van de decorateurs lijkt voorgoed verdwenen. Al Tuschinski’s theaters in Rotterdam worden in 1940 gebombardeerd. Hij overlijdt in 1942 in Westerbork.

 

In de 20ste eeuw komt Tuschinski in handen van Pathé Cinemas. Zij besluiten het theater ingrijpend maar met respect te laten restaureren. Het interieur wordt aangepast aan de eisen van de moderne tijd en geheel in ere hersteld. Het hele theater wordt teruggebracht in de sfeer van de jaren twintig. Rappange & Partners was als architect verantwoordelijk. Rescura kreeg de opdracht om het restauratiewerk van houtwerk, stucwerk en veel decoratiewerk te doen.

 

 

In 2000 werd begonnen met deze grote restauratie. Een ontdekkingstocht onder dikke verflagen en behang begon. Tijdens dit grote avontuurlijke en unieke project werden honderden bijzondere decoraties en schilderingen blootgelegd. Tijdens het herstel van de grote zaal werd een bijzondere ontdekking gedaan. Bij het wegkrabben van oude lagen, werden ineens de rode lippen van een vrouwengezicht zichtbaar. In no time stonden de burgemeester en AT5 op de steigers om de ontdekking vast te leggen. Eigenaar Pathé bleek bereid de deuren nog langer te sluiten om ook dit stuk historie te laten herstellen. Achttien levensgrote vrouwenfiguren werden stukje bij beetje achter oude verflagen te voorschijn gehaald. Ook volgden restauratie van entreehal, omgangen en de Japanse en Moorse kamer.

 

 

 

oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid