Ben jij interieurarchitect of interieurontwerper en toe aan een nieuwe stap? Of je nu ervaring meebrengt óf nog veel wilt leren: de vacatures die momenteel online staan bieden volop ruimte om je creativiteit te tonen, verantwoordelijkheid te nemen en te groeien in je vak. Van publieke ruimtes en zorgomgevingen tot high-end maatwerk en luxe jachten – je werkt altijd aan betekenisvolle ontwerpen waar de gebruiker centraal staat. Ontdek hieronder een greep uit het actuele aanbod:
🏢 Interieurontwerper / Interieurarchitect bij Eromesmarko in Wijchen
Ontwerp en begeleid complexe interieurprojecten in het onderwijs.
🛁 Interieurontwerper – Het Badhuys (Breda)
Werk aan high-end maatwerkbadkamers in een creatief en hecht team.
🎨 Interieurontwerper – LANOWV (Rotterdam)
Voor conceptuele en technisch sterke ontwerpen in commerciële en publieke ruimtes.
🏠 Interieurarchitect – KingKongs (Eindhoven)
Doe mee en herdefinieer hospitality design.
🏠 Interieurarchitect – Egbert Ketelaar (Lichtenvoorde)
Veelzijdig werk in een klein team, met focus op zowel particuliere als zakelijke projecten.
🏢 Medior & Junior Interieurarchitect – HofmanDujardin (Amsterdam)
Dynamische studio met internationale projecten, van schets tot detail.
🌿 (Interieur)architect – Studio ID+ (Utrecht)
Werk aan zorg, onderwijs en woonconcepten, met de gebruiker centraal.
🚢 Yacht Interior Designer – Roelfien Vos (Amsterdam)
Luxe jachtontwerpen met internationale allure en verfijnde detaillering.
🏡 Interieurarchitect – B-covered (Eindhoven)
Privéwoningen met karakter ontwerpen in een team waar mensen voorop staan.
👉 🔗 Bekijk hier alle vacatures
Tijdens een inspirerend moment in 2022 in onze BNI/BNA special op het Architectuur Film Festival Rotterdam (AFFR) had Katja Edens een live interview met de Deense architect Dorte Mandrup en zagen we de documentaire Another Kind of Knowledge. Sindsdien hebben we Mandrups indrukwekkende ontwerpen nog intensiever gevolgd.
Daarom is het extra bijzonder om nu haar nieuwste Nederlandse project in het Werelderfgoedcentrum Waddenzee (WEC) te delen. Dit centrum, dat op 26 april 2025 officieel zijn deuren opent in Lauwersoog, is niet alleen een architectonisch hoogstandje, maar ook een krachtig voorbeeld van hoe interieurontwerp de beleving van een plek versterkt! En omdat er over de architectuur (Dorte Mandrup ivm Team4 Architecten) is al veel gepubliceerd nu aandacht voor het interieur!
In het gebouw komen drie functies samen: een onderzoekslaboratorium voor alles wat met het Waddengebied te maken heeft, een interactieve Waddenzee Experience en een zeehondenziekenhuis (het voormalige Zeehondencentrum Pieterburen). Science, sea en seal.
Gebouw op de grens
Het WEC ligt op de grens tussen Friesland en Groningen, maar ook op de grens van twee landschappen. Binnendijks heerst rust en veiligheid in een door de mens gecultiveerde omgeving. Buitendijks ben je overgeleverd aan de elementen en is het Waddenlandschap continu in beweging. Het gebouw reflecteert deze bijzondere ligging. Aan de buitenzijde weerstaan metershoge lamellen en luifels van grof hout weer en wind, terwijl binnen organische vormen en tactiele materialen de bezoekers op warme wijze verwelkomen.
Menselijke maat
Spring Studio uit Groningen is verantwoordelijk voor het interieurontwerp van de ontmoetingsruimten in het WEC. In een grootschalige, aaneengesloten ruimte over twee verdiepingen introduceert het bureau een menselijke maat. Op de begane grond zorgen verdiepingshoge schermen van bijzondere materialen voor een prettige zonering van entree, ontvangstgebied, restaurant en winkel. Een scherm met beweeglijke pailletten van algen leidt bezoekers naar de ontvangstbalie, terwijl roestige netten van wapeningsstaal gevuld met flessenpost in het restaurant voor de nodige intimiteit zorgen. Vanuit het restaurant hebben bezoekers uitzicht op de steeds veranderende Waddenzee en de afvaart van de veerboot richting Schiermonnikoog. Het zitmeubilair is ontworpen en gepositioneerd ten dienste van het prachtige uitzicht. De winkel bevindt zich voor een podiumtrap die bezoekers via een tussenvloer met de bibliotheek en een ‘makerstafel’ naar de lobby en het auditorium op de verdieping leidt. Het meubilair in de winkel en bibliotheek is afgestemd op de trap en het ritme van de houten balustrade. Kasten en tafels zijn lichtvoetig en transparant.
Ode aan het dynamische landschap
Het interieurontwerp weerspiegelt de identiteit van de Waddenzee. Het is een eerbetoon aan het dynamische landschap, het ritme van eb en vloed en de rijke biodiversiteit. Het spel van licht en schaduw, door de lamellen in de gevel, maakt van de betonvloer een levendig canvas dat continu verandert. De krachtige, rechte lijnen en robuuste materialen van de architectuur gaan in het interieur over in een meer organische vormentaal. Materialen nodigen uit om aangeraakt te worden. De golvende ontvangstbalie, die vloeiend overgaat in de bar, is bekleed met speciaal ontwikkeld schelpenstuc. Tafels hebben afgeronde vormen en banken zachte kussens.
Lokale materialen, technieken en makers
Het interieur van het ontvangstgebied is gemaakt door lokale makers, met lokale technieken en met lokaal ontwikkelde materialen. Ongeveer zeventig procent van de gebruikte materialen is biobased. Plaatselijk geoogst kustgras en zeewier is door Spring Studio in samenwerking met HuisVeendam verwerkt tot biolaminaat en toegepast als inlay in de tafelbladen. De tafels en stoelen zijn gemaakt van Gronings stadshout, de kussens op de banken zijn vastgezet met visserstouw. Voor de lampen is hennep en jute uit de provincie Groningen gebruikt. Plafondplaten van ingezamelde en hergebruikte spijkerbroeken zorgen in het ontvangstgebied voor een prettige akoestiek. Speciaal ontwikkelde akoestische tegels van oude ziekenhuislakens en denim reststof dragen daar in de meubels van de winkel en tegen de zijwand van het auditorium eveneens aan bij.
In het WEC beleef je het verhaal van de Wadden met al je zintuigen. Je ziet, hoort, voelt en proeft de kracht van het unieke ecosysteem. Het WEC draagt bij aan een duurzame toekomst voor het gebied en geeft een impuls aan de economie in de regio. Bezoekers, onderzoekers, vrijwilligers, bewoners en ondernemers bundelen hiervoor hun krachten. De lokale verbondenheid zorgt voor bewustwording: over de kwetsbaarheid van het Waddengebied én over de noodzaak om er zorgvuldig mee om te gaan.
Interieur fotografie: Ewoud Rooks / Spring Studio Foto’s
Jasmijn Buijvoets en Manon Westmeijer. Foto: Majanka Boddé / Spring Studio
Nu online dit NOOK-interview uit onze recente NOOK met als thema Contemplative Interiors wordt je op pakkende wijze meegenomen op een wandeling door Pillows Hotel Amsterdam. Met oog voor detail en een scherp gevoel voor sfeer schetst het interview hoe Linse en Hoogervorst ruimtes ontwerpen die fluisteren in plaats van schreeuwen – en waarom minimalisme een veilige haven kan zijn in een wereld vol prikkels.
De ontwerpers van Studio Linse reflecteren soms op wat de rode draad is in hun projecten. Toen NOOK het bureau benaderde voor een gesprek over contemplatieve interieurs, voelde dat voor hen als het antwoord op hun vraag. Thierry Somers sprak met Paul Linse en Job Hoogervorst over de veilige havens die ze creëerden voor de restaurants RIJKS en Inter Scaldes, evenals voor Pillows Hotel Mauritskade, tijdens een rondleiding door het laatstgenoemde hotel in Amsterdam.
Wil je deze NOOK volledig lezen? Bestel [hier] een exemplaar of neem een abonnement op NOOK.
[Nederlandse vertaling]
De ontwerpers van Studio Linse reflecteren soms op de rode draad in hun projecten. Toen Nook het bureau benaderde voor een gesprek over contemplatieve interieurs, voelde dat voor hen als het antwoord op die vraag. Thierry Somers sprak met Paul Linse en Job Hoogervorst over de veilige havens die ze creëerden voor de restaurants Rijks, Inter Scaldes en Pillows Hotel Mauritskade tijdens een rondleiding door het laatste in Amsterdam.
Afkeer van trends
‘Ambiance’, ‘Instagrammable’ en ‘customer journey’ zijn hippe termen die vaak in de branche worden gebruikt en waar Paul Linse de rillingen van krijgt. ‘Storytelling’ is er ook zo één, al geeft hij toe dat ze deze term bij het bureau ook gebruiken om interieurconcepten aan klanten uit te leggen. “Er is nog een woord dat me kriebels geeft, maar ik kan er nu niet op komen,” zegt Linse, zijn gezicht peinzend.
Studio Linse blijft ver weg van trends. Wanneer klanten een ontwerp willen gebaseerd op de laatste hypes, krijgen ze te horen dat ze aan het verkeerde adres zijn. De interieurontwerpen van het bureau voor restaurants, hotels en winkels kenmerken zich door tijdloosheid, een rustige sfeer, harmonie en een ingetogen aanwezigheid.
Linse omschreef het ooit als ‘edele eenvoud’ – een elegante manier om minimalisme te definiëren, al wordt dat niet vertaald in een kille, klinische zin, maar juist op een warme en uitnodigende manier. De lounge van het Pillows Hotel, waar ik samen met de naamgever van het bureau en zijn collega Job Hoogervorst zit, belichaamt deze aanpak – een gezellige ruimte met een ingetogen kleurenpalet, banken en stoelen bekleed met zachte stoffen en een tapijt dat de kamer iets koninklijks geeft. Een plek waar je de buitenwereld vergeet en echt tot rust komt.
“Ik ben blij dat jullie aan ons dachten voor het thema contemplatie,” begon Linse het gesprek eerder. “We hebben een grote waardering voor rust in interieurs, en in de hectische, veeleisende wereld van vandaag willen we met onze ontwerpen mensen een soort veilige haven bieden.” Linse betreurt dat we constant ‘aan’ staan en altijd bereikbaar moeten zijn. Zelfs op vakantie merkt hij dat, ondanks zijn out-of-office reply, klanten nog steeds verwachten dat hij reageert op werkgerelateerde mails. “Het irriteert me als er Wi-Fi is in een vliegtuig, want dat was vroeger een van de weinige momenten dat je echt onbereikbaar kon zijn,” zegt hij. “En zodra je landt, begint het weer – berichten stromen binnen. Onbereikbaar zijn is de nieuwe luxe.”
Minimale afleiding
Klanten waarderen de rustige, ingetogen stijl van Studio Linse en willen die in hun eigen projecten verwerken. Maar Linse merkt dat ze niet altijd volledig beseffen waarvoor ze tekenen. “Het is vaak een strijd om de tierlantijntjes buiten te houden,” geeft hij toe. “Als we enkele maanden na de oplevering terugkomen, zien we vaak dat er kleine decoratieve items zijn toegevoegd, zoals kussens op de banken. Ik ben dol op de puurheid en sculpturale vorm van de banken waar we nu op zitten – voor mij is dat genoeg. Maar over het algemeen houden mensen gewoon van spullen – en begrijp me niet verkeerd, wij ook – maar we hebben liever één echt goed stuk.”
Linse heeft een theorie over waarom mensen de behoefte voelen om objecten toe te voegen. “Het vergt moed om een interieur te creëren waarin heel weinig aanwezig is, waar minimale afleiding is. Het dwingt je om jezelf onder ogen te komen, wat soms ongemakkelijk kan aanvoelen. Maar wanneer je een paar decoratieve items toevoegt, verzachten ze de ruimte, waardoor het minder over jou gaat.”
Interieurs die fluisteren
Een project dat na de oplevering vrij is gebleven van decoratieve objecten is Inter Scaldes. De naam van het restaurant, Latijn voor ‘tussen de Scheldes’, diende als inspiratie voor een ontwerp dat subtiel verwijst naar het geografische en natuurlijke landschap van de Nederlandse provincie Zeeland.
“Het idee is dat gasten het gevoel krijgen dat ze letterlijk ‘tussen de Scheldes’ zitten,” legt Hoogervorst uit. “De ruimte bestaat uit drie vrijstaande elementen gevormd door tafels en zachte, blauw fluweelachtige banken waar gasten zitten. Deze banken hebben een vloeiende, golvende vorm, geïnspireerd op de beweging van de Schelde. Tussen de drie elementen symboliseren paden de zeearmen en waterwegen, net zoals ze de eilanden en schiereilanden van Zeeland verbinden. Het resultaat is een harmonieuze plek die zowel rust als dynamiek uitstraalt.”
“Ons doel is om interieurs in de eerste plaats hun functie te laten vervullen”, legt Linse uit. ”We zeggen tegen onze klanten: we ontwerpen niet zomaar een interieur, we creëren een plek, een platform, een podium dat de ware functie van de ruimte ondersteunt. In een restaurant draait het om de culinaire ervaring, om wat de gast aan tafel geserveerd krijgt.”
Hij pauzeert even en vervolgt: “Tegelijkertijd besef ik dat dit misschien wat tegenstrijdig klinkt. Het interieur van Inter Scaldes is zowel uitgesproken als ingetogen – het straalt een subtiele kracht en charisma uit. Ik vergelijk het met een Tibetaanse monnik met een geschoren hoofd in zijn oranje gewaad: als hij zachtjes spreekt, luistert iedereen. Dat soort interieurs, die met slechts een fluistering een diepe indruk achterlaten, spreken mij echt aan.”
15 centimeter
We verlaten de lounge voor een rondleiding door het hotel. Onze eerste stop is Van Oost, het fine dining restaurant van het hotel, een indrukwekkende ruimte met hoge plafonds en een prachtig uitzicht op het Oosterpark. De tafels staan rond een centrale open keuken, waardoor een bijna auditoriumachtige setting ontstaat, met intieme nissen die de gasten privacy bieden. De ruimte is een voorbeeld van Linse’s vermogen om interieurs te creëren die open en luchtig aanvoelen.
“Ik streef altijd naar luchtstroming in de ruimtes die ik ontwerp, een constant gevoel van beweging”, legt hij uit. ”Als gast ervaar je privacy aan je tafel, een gevoel van veiligheid, maar tegelijkertijd blijf je verbonden met de grotere ruimte.” Hij voegt er met een glimlach aan toe: “Als ik over feng shui lees, denk ik: ‘Oh, die principes volgen wij ook, maar dan onbewust.’ Er is een zekere vloeiendheid in de manier waarop onze ruimtes aanvoelen, een gevoel van oneindigheid.”
Terwijl Linse dit uitlegt, schuift hij de stoelen rond de tafels 15 centimeter naar achteren. “Dat ziet er veel uitnodigender uit dan stoelen die tegen de tafel aan staan”, merkt hij op. Vervolgens bespreekt hij de tafelopstelling, die horizontaal is. “Ik wil niet te veel afstand tussen de gasten aan tafel; een dichtere opstelling zorgt voor een intiemere sfeer. Daarom plaats ik de korte kant van de tafel – 60 centimeter – tussen de gasten, terwijl de tafel zelf een meter breed is. Ik begrijp dat restauranteigenaren vaak de voorkeur geven aan gasten aan de lange kant, omdat er dan meer tafels in een rij kunnen staan, wat meer omzet betekent. Maar minder tafels zorgen juist voor een rustigere, luxere sfeer.”
Wanneer we de vergaderruimte van het hotel binnenlopen, vertelt Linse over de nauwe samenwerking met Office Winhov bij dit project, dat vijf jaar in beslag nam. Ze transformeerden het voormalige ontleedlaboratorium van de universiteit tot het vlaggenschip van de hotelgroep, met als taak een gesloten historisch monument om te vormen tot een gebouw dat verbinding maakt met het omliggende park. Dit is succesvol bereikt in de vergaderruimte, waar ramen nu een rustgevend uitzicht op het park bieden, in plaats van de oorspronkelijke massieve muren.
Het andere cringe-woord
Wanneer we terugkeren naar de lounge, beginnen we te praten over de aanpassingen aan het ontwerp van Rijks, het restaurant in het Rijksmuseum, die twee jaar geleden werden doorgevoerd. Op verzoek van de chef van het restaurant, Joris Bijdendijk, werden enkele cosmetische aanpassingen gedaan. “Het vorige ontwerp had een strakkere indeling, met een vaste opstelling die niet eenvoudig kon worden veranderd of aangepast,” legt Linse uit. “Nu is de ruimte flexibeler, wat aanpassingen mogelijk maakt afhankelijk van de behoefte van de dag, waardoor het geheel meer open en dynamisch aanvoelt.” De stalen wanden zijn vervangen door massief ‘warm’ hout, waardoor ze meer tactiel en textuurvol zijn geworden. De tafels hebben geen tafelkleed meer, maar hebben nu houten bladen met zacht afgeronde randen, ondersteund door houten kolompoten.
Ook het lichtplan werd aangepast. Linse vervolgt: “Het oorspronkelijke verlichtingsschema was bijna militaristisch, met eindeloze rijen spots – veel te veel. De nieuwe opzet heeft minder lampen, warmere tonen en smalle bundels die sterkere contrasten creëren, wat resulteert in een meer dramatische en theatrale sfeer.” De huidige sfeer bevordert meer verbinding voor zowel personeel als gasten. Dit verfijnde ontwerp is bedoeld om een gevoel van vrijheid en ruimte te creëren voor persoonlijke interpretatie, rust en, uiteindelijk, contemplatie.
Wanneer we afscheid nemen, roept Linse plotseling: “Hotel luxe! Dat was het woord waar ik naar zocht! Dat is er ook zo een die me écht de kriebels geeft,” zegt hij, terwijl hij een speelse grimas trekt en lacht.
De Vitruviuslezing van Mooi Nederland wordt dit jaar door Noël van Dooren en Thijs van Spaandonk uitgesproken. De kersverse Rijksadviseurs voor de Fysieke leefomgeving openen met de lezing de 4e Dag van de Ontwerpkracht op 3 juli in Den Haag. Deze dag, waarop de ontwerpdiscipline etaleert wat ontwerp te bieden heeft in complexe ruimtelijke opgaven, staat dit jaar in het teken van ‘Verbonden & verweven’.
Het thema gaat over hoe je vat krijgt op ruimtelijke vraagstukken die per definitie transsectoraal zijn, hoe je opgaven combineert en integraal samenwerkt aan oplossingen, over het voorstellingvermogen om bestaande systemen anders in te richten en tot slot over hoe we als mens verbonden en verweven zijn, hoe je niet alleen voor mensen maar ook met mensen ontwerpt aan kwaliteit van de leefomgeving. Onderwerpen waar Thijs van Spaandonk en Noël van Dooren als Rijksadviseurs zeker hun tanden in zullen zetten.
De Vitruviuslezing zorgt voor een spraakmakende, hoogwaardige en inspirerende impuls aan de dialoog over het belang van sturen op ruimtelijke kwaliteit en de vergaande impact die dit heeft op de kwaliteit van onze leefomgeving, nu en in de toekomst. Naast de Vitriviuslezing staan er weer veel masterclasses en excursies op het programma, aangeboden door de partners van Platform Ontwerp NL: BNA, BNSP, Federatie Ruimtelijke Kwaliteit, NLIngenieurs, BNI, Vereniging Deltametropool en NVTL.
Meld je nu aan voor de Dag van de Ontwerpkracht, leden van de partnerorganisaties betalen een gereduceerd tarief.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie heeft op dit moment volgende regelingen en open oproepen openstaan:
Regeling Artistic & Design Research for Immersive Experiences
Voor consortia van makers, producenten, instellingen en onderzoekers die met een tweejarig activiteitenprogramma via artistiek en ontwerpend onderzoek kennis en vaardigheden opdoen voor de ontwikkeling en toepassing van immersieve ervaringen. Aanmelden kan nog tot 23 mei 2025, 17.00 uur. Lees meer.
Open Oproep Residency Jatiwangi art Factory 2026
Voor ontwerpers, architecten en spatial practitioners die bij Jatiwangi art Factory in Indonesië willen werken aan plattelandsontwikkeling, gemeenschap en ambacht. Deze open oproep staat open tot 11 juni 2025, 17.00 uur. Lees meer.
Open Oproep Residency Think Tanger 2026
Voor ontwerpers, architecten, spatial practioners en makers die in Marokko onderzoek willen doen en nieuw werk willen creëren met een focus op vormgeving, urbanisme en de dynamiek tussen sociale en ruimtelijke aspecten. Deze open oproep staat open tot 11 juni 2025, 17.00 uur. Lees meer.
De nieuwe lichting: ‘Life after graduation’
De jaarlijkse eindexamenexposities van de Nederlandse kunstacademies zijn een ware ‘must see’. Ontdek wat de bachelor- en masterstudenten hebben te bieden, de uitdagingen, het resultaat van onderzoek, experiment en keihard werken. Kortom: de nieuwe lichting, met mogelijke nieuwe toekomsten, de kritiek op onze huidige realiteit en ingaan op complexe ideeën over wat design is, wat het doet en wat het zou moeten doen.
Op deze pagina alle mogelijkheden om het werk live (soms besloten) te kunnen bekijken. Raadpleeg de sites van de opleidingen voor actuele updates. Wij houden deze niet continue in de gaten. Mail ons info@bni.nl voor aanvullingen. Deze pagina is under construction omdat nog niet alle opleidingen hun data gecommuniceerd hebben.
Save the date for the Gerrit Rietveld Academie’s Graduation Show 2025! 2 – 6 juli.
Eens per jaar worden de drie gebouwen van onze academie in Amsterdam getransformeerd tot 5.800 vierkante meter tentoonstellingsruimte. Door hun afstudeerprojecten te laten zien, positioneren onze afgestudeerden zichzelf binnen hun vakgebied en delen ze hoe zij zich verhouden tot de wereld. De tentoonstelling markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in hun leven als beeldend kunstenaar en ontwerper.
De Graduation Show toont een breed scala aan uitingen, waaronder film, beeldhouwkunst, grafisch ontwerp, taal, tekenen, geluid, schilderkunst, fotografie, mode en meer. Daarnaast is er een uitgebreid publieksprogramma met optredens, lezingen en filmvertoningen.
Sandberg Instituut Graduation 2025 – Save the Date!
We are pleased to invite you to Sandberg Instituut Graduation 2025, taking place across six locations in Amsterdam between 11 and 16 June.*
This year, 86 graduates will present work from our five main departments — Critical Studies, Design, Dirty Art Department, Fine Arts, and Studio for Immediate Spaces — as well as from two temporary programmes, Artificial Times and Planetary Poetics.
In the coming weeks, we’ll launch the graduation website, featuring the full list of venues, opening hours, performance schedule, accessibility information, and student profiles offering insight into the graduates’ work.
Coming soon . . .
Save the Date: 3 – 6 July @NowShow
We are proud to present the work of our talented graduating Bachelor & Master students at multiple locations in Breda and Den Bosch.
Visit Us
During these four days, visit all locations for a vibrant exhibition that gathers a wide range of interests through artistic research and creative practice. Together we celebrate creativity and imagination as our students officially begin their journey as artists and designers outside the academy.
Graduation Show 2025: 3 juli – 8 juli 2025
Tijdens de Graduation Show kun je dwalen door de gangen van ons monumentale pand en kom je verschillende artistieke creaties tegen. Je vindt performances, illustraties, grafisch ontwerp, installaties, fotografie, film, schilderkunst en geluidskunst. Dit jaar presenteren meer dan 220 afgestudeerden van over de hele wereld hun werk.
Bezoek The Beginning 2025 | Graduation Show, 3 – 6 juli
Programma
Tijdens deze jaarlijkse eindexamenexpositie laten afstudeerders van Kunstacademie Maastricht je zien hoe zij telkens met andere ogen naar de buitenwereld kijken, reageren en zich positioneren. Zij nodigen de bezoeker uit om het gesprek aan te gaan. De tentoongestelde werken variëren van performance, installatie, grafische vormgeving, illustratie, foto, film, geluidskunst, producten, materialen, object tot theoretische reflectie.
Officiële opening
Donderdag 3 juli om 19.30 uur (Herdenkingsplein).
Aansluitend de Gilbert de Bontridder Prijs en Mique Eggermont Prijs ceremonies.
Meer informatie volgt.
Openingstijden
Donderdag 3 juli: 19.30 – 22.00 uur
Vrijdag 4 juli: 10.00 – 18.00 uur
Zaterdag 5 juli: 10.00 – 18.00 uur
Zondag 6 juli: 11.00 – 17.00 uur
Alumni BBQ
Zondag 6 juli vanaf 13.00 uur
Exposure 2025
Exposure is hét afstudeerfestival van HKU. Van 25 t/m 29 juni tonen afstudeerders uit alle disciplines hun werk op verschillende locaties door heel Utrecht.
Ontdek de route van creatief talent door heel Utrecht! Tussen 25 en 29 juni laat HKU de stad vijf dagen lang bruisen. Tijdens het graduation festival Exposure tonen zevenhonderd jonge, creatieve makers hun werk aan het grote publiek.
Join us for a showcase of work and projects by this year’s Bachelor and Master graduates of the Willem de Kooning Academy. The 2025 Graduation Show will highlight the diverse programmes we offer as an art institute, taking place at various locations and times throughout the city of Rotterdam.
We look forward to celebrating their achievements together with you.
GRADUATION SHOWS
June 26 – July 12
Piet Zwart Institute
July 8 – July 12
Willem de Kooning Academy
You will find the event locations and dates here.
Graduations Shows More information coming soon . . .
Interior Architecture: Research + Design (MIARD)
Dates: June 26 – July 12
Het Nieuwe Instituut
Van 14 t/m 19 juni staat de binnenstad van Groningen weer in het teken van de Graduation Show. Maar liefst 160 afgestudeerde kunstenaars, vormgevers, artiesten en kunstvakdocenten tonen hun werk aan het publiek. Ook de masters van het Frank Mohr Institute tonen de resultaten van hun tweejarig artistiek onderzoek. Op diverse locaties in Groningen.
Samenwerking culturele organisaties
De tentoonstelling vindt opnieuw plaats in verschillende locaties in de binnenstad van Groningen. Met de opvallende toevoeging van voormalig tabaksfabriek Niemeyer aan de Paterswoldseweg als nieuwe locatie.
De basis bestaat weer uit de gebouwen van de Academie aan het Zuiderdiep en de Praediniussingel en externe locaties bij Kunstpunt Groningen, Noorderlicht, Niemeyer, NP3 | RE:Search:Gallery, SIGN en Pictura. Zo vormt de show een ontmoetingsplek voor de kunst- en cultuursector en zetten we gezamenlijk met de instellingen opkomend talent in de schijnwerpers.
Openingstijden en andere informatie
Op zaterdag 14 juni om 12.00 uur openen alle locaties hun deuren.
De locaties zijn geopend van:
Zaterdag 14 en zondag 15 juni: 12.00 – 20.00 uur
Maandag 16 t/m donderdag 19 juni: 14.00 – 20.00 uur*
*Noorderlicht sluit op donderdag 19 juni om 18.00 uur
De tentoonstelling is zoals altijd gratis te bezoeken. We raden aan om met het openbaar vervoer of met de fiets naar de locaties te reizen. Meer praktische informatie is te vinden via deze link.
Deventer Interior Design Days
Save the Date: van 1 t/m 5 oktober
DIDD is een initiatief van de opleidingen Interior Design en Interior Brand Identity, onderdeel van de Hogeschool Saxion in Deventer.
De EXPO is de eindexamenexpositie van de examenstudenten. Zij laten vol trots hun werk zien. De EXPO is in Amsterdam op 7 en 8 juli en in Rotterdam 8 en 9 juli 2025.
Maandag 28 april organiseerde onze partner Masureel een Villa event en fabriekstour in Hulste (B). Tijdens het bezoek aan het familiebedrijf Masureel werden we ondergedompeld in een wereld waar kunst, geschiedenis en innovatie samenkomen. We werden hartelijk ontvangen door eigenaar Guy Masureel in de prachtig gerenoveerde Villa Masureel — een statige burgemeesterswoning uit 1865 die recent met veel respect voor erfgoed werd gerenoveerd door architect Benoit Delaey en interieurarchitecte Stephanie Laporte en Guy Masureel. In de villa is een deel van Masureels indrukwekkende collectie eigentijdse kunst te zien, wat het huis niet alleen tot een historisch, maar ook tot een artistiek ankerpunt van Masureel maakt maakt.
Na het ontvangst volgde een uitgebreide fabriekstour. We maakten kennis met alle druktechnieken die Masureel in huis heeft, bekeken de nieuwste en toekomstige collecties en konden door fascinerende stalenboeken bladeren uit het begin van de vorige eeuw — een tastbare herinnering aan generaties vakmanschap. Daarnaast spraken we o.a. met hoofdontwerpers, coloristes, specialisten van de R&D- en testafdeling, en verschillende ambachtsmensen die elk op hun manier bijdragen aan het creatieve én technische meesterschap van het merk.
De ochtend werd feestelijk afgesloten met een luxueuze portie friet in de sfeervolle tuin van de villa. Het bezoek was een groot succes en zal in de toekomst zeker herhaald worden.
NB) Ben je geïnteresseerd om een volgend Villa bezoek bij te wonen? Laat het ons weten via info@bni.nl ovv villatour. Dan plannen we een nieuwe datum met een geïnteresseerde groep leden in. Bij voldoende aanmeldingen kan mogelijk gezamenlijk vervoer georganiseerd worden naar Hulste!
Even in scène gezet in Hulste (B) maar zo voelde het niet: eigenaar Guy Masureel achter zijn bureau, terwijl voorzitter Jaap Molenaar en community manager Evaline Kruyssen even plaatsnamen. Mooie gesprekken over kunst, vakmanschap en wat muren allemaal kunnen vertellen.
The European Council of Interior Architects (ECIA) is proud to announce the winner of the ECIA Interior Award 2025: Villa KinderZahn, a project of Lars-Erik Prokop, Architekten Bucher & Prokop, Germany. From all 75 submissions across 20 different ECIA member countries, the jury, a diverse group composed of leading European architects/designers, recognised Villa KinderZahn as the most forward-looking project in the field of interior architecture/design.
The shared second place was for the project Architecture Firm Stockholm Office by Katya Högberg, Tengbom, Sweden and the project Kulturareal Schlitz by Charlotte Greifenstein & Frank Dittel, Dittel Architekten, Germany.
“The ECIA Interior Award celebrates not just aesthetic excellence, but design’s power to shape human experience,” said ECIA President Martin Thörnblom. The work embodies the principles of the Davos Quality System, embracing its eight criteria: governance, functionality, environment, economy, diversity, context, sense of place, and beauty.
The beautiful projects exemplify how our profession can contribute to high-quality Baukultur, demonstrating its importance and relevance in the built environment, creating spaces that enhance well-being and health through design excellence and sustainability.
Reactie conceptadviesrapport STOER: versnelling mag niet ten koste gaan van ruimtelijke kwaliteit
Als Beroepsvereniging Nederlandse Interieurarchitecten hebben we vorige week binnen de gestelde deadline van 11 april gereageerd via het online formulier op het conceptadvies STOER. Ook BNI ziet het belang van versnelling om meer woonruimte in Nederland te realiseren. Ook delen wij het uitgangspunt dat hiervoor ‘out of the box’ gedacht moet worden. Maatregelen zoals het eenvoudiger kunnen splitsen van woningen en meer mogelijkheden voor functiewijzigingen binnen het omgevingsplan, zoals van kantoor naar wonen, ondersteunen wij dan ook als positieve en realistische stappen.
Tegelijkertijd maken wij ons zorgen over voorstellen binnen het conceptadviesrapport STOER die ten koste gaan van ruimtelijke kwaliteit, veiligheid, toegankelijkheid en toekomstbestendig bouwen. Deze elementen zijn voor ons als interieurarchitecten essentieel om leefbare, inclusieve en duurzame woonomgevingen te kunnen blijven ontwerpen.
Het advies is in onze optiek grotendeels geschreven vanuit een ‘soberheidsreflex’, waarbij de nadruk ligt op financiële besparingen in plaats van op het versnellen van procedures of het waarborgen van kwaliteit. Uit het verleden blijkt dat soberheid zelden leidt tot kwaliteit door marktpartijen; in de praktijk wordt vaak de minimale grens opgezocht. Dat is een fout die we niet nogmaals moeten maken.
Als BNI kunnen wij daarom niet achter de volgende voorstellen staan die direct ons vak en de eindkwaliteit van woonruimte raken:
Tot slot onderstrepen wij dat echte versnelling zit in samenwerking. Niet alleen tussen overheden en marktpartijen, maar ook in het tijdig en volwaardig inzetten van alle ontwerpdisciplines.
Als lid van de Creatieve Coalitie delen we graag dit nieuws – dankzij samenwerking en belangenbehartiging!!!! En omdat leden zorgen dat we samen sterk zijn.
Vandaag is een dag van vreugde en opluchting. Een lastenverzwaring van ruim 900 miljoen euro op de culturele en creatieve sector is permanent van tafel. Het verhogen van het btw-tarief zou niet alleen cultuur, kunst en lezen ontoegankelijker maken; het zou ook het verdienvermogen van duizenden makers raken.
Dit resultaat ging écht niet vanzelf. Het afgelopen jaar is ontzettend hard gewerkt om de politiek te doen inzien dat deze lastenverzwaring meer kapot maakt dan het oplevert. Van krantenadvertenties, online video’s, de stunt op Prinsjesdag, stickeracties en een kunstenaarscampagne – tot aan talloze bezoekjes aan de Eerste en Tweede Kamer.
Bij deze gezamenlijke campagne waren uiteindelijk honderden mensen actief betrokken. En tienduizenden makers en liefhebbers. Duizenden zzp’ers en werknemers in de sector deden mee aan acties, deelden hun verhalen en maakten zich sterk. Namens De Creatieve Coalitie: bedankt! 🙏
Er waren ook momenten van oplopende frustratie en twijfel. Vooral toen het erop leek dat het kabinet wilde terugkrabbelen op eerder gedane beloften. Gelukkig heeft de coalitie na een 25-urige onderhandeling haar woord gehouden.
De Creatieve Coalitie blikt terug op een fantastische samenwerking met aangesloten lidorganisaties én andere brancheorganisaties. Vrijwel wekelijks kwamen wij bijeen met o.a. Kunsten ’92, de KNVB en NDP Nieuwsmedia als bondgenootschap om nieuwe acties uit te zetten.
Dit politieke wapenfeit laat dan ook vooral één ding zien: het loont om samen op te trekken. In goede tijden, maar juist ook in ingewikkelde tijden.
Om ook in de toekomst voor jou impact te kunnen maken, willen wij jou vragen om een daad te stellen:
Ben je nog niet aangesloten bij een organisatie die voor jou opkomt? Sluit je dan nu aan. Daarmee help je jezelf, en ook de sector. Ben je nog nergens lid van? Vul DeAansluitwijzer.nl in als je twijfelt bij welke organisatie je wilt aansluiten. Na afloop ontvangen zzp’ers bovendien een nuttig cadeau (🎁) in de inbox.
→