login leden
nieuws  09-02-2021 

Nieuw lid in beeld: Studio Piet Boon

 

Studio Piet Boon is een wereldwijd opererende exterieur, interieur- en product design studio erkend om het creëren van het perfecte evenwicht tussen functionaliteit, esthetiek en individualiteit. Het multidisciplinaire team ontwerpt bekroonde woningen, zakelijke projecten, hospitality omgevingen en een uitgebreid assortiment aan producten.  Het internationale studio team bestaat uit 65 ervaren ontwerpers, architecten en stylisten die zich inzetten voor het leveren van tijdloos design op wereldniveau. Onze aanpak voor een totaalconcept combineert exterieur, interieur, styling en productontwerp. Studio Piet Boon is opgericht in 1983 door Piet Boon en Karin Meyn in Oostzaan, Nederland.

 

 

Ontwerpfilosofie

Studio Piet Boon staat bekend om het gebruik van rijke en tijdloze materialen en kleuren. Elke beslissing die gemaakt wordt, moet een toevoeging zijn aan de ruimte waar het ontwerp zich ontvouwt. We beschouwen elk ontwerp als maatwerk. Inzicht in onze klanten en hun wensen, eisen en levensstijl vormen de basis voor het succes van elk project. Deze manier van werken stelt ons in staat de karakteristieke signatuur naadloos te laten aansluiten bij de persoonlijkheid van onze opdrachtgever.

 

Totaalconcept

Als full-service designstudio focussen wij ons op het afleveren van perfecte harmonie in elk project. We begeleiden klanten van de eerste design visie van alle aspecten van de ruimte tot de schetsen, vast meubilair, verlichting, styling, los meubilair, stoffering en bouwbegeleiding. In samenwerking met onze partners creëren we interieurdesign, designkeukens en badkamers, outdoor design en designproducten. Deze producten zijn ontworpen door Studio Piet Boon en geproduceerd en gedistribueerd door onze partners. In onze Piet Boon Kitchen & Dining, Living & Outdoor en Bathroom Showroom bieden wij onze klanten en designprofessionals verschillende showroomdiensten aan.

 

 

 

 

nieuws  08-02-2021 

Kunst kan een ontwerp verrijken

Kunst was het thema van Nook #4 2020, met dit interview verdiepen we het thema. Welke rol speelt kunst in de ontwerpen van EGM architecten? Voor Willemineke Hammer houdt architectuur niet op bij techniek en functionaliteit. “Met vorm, materiaal en kleur kan je op verschillende niveaus schoonheid in een gebouw of ruimte brengen.”

 

Willemineke Hammer, partner – architect, EGM architecten

 

Willemineke Hammer begon in 1998 bij EGM architecten als assistent ontwerper en is inmiddels partner-architect. Ze houdt zich bezig met projecten in de zorg die uiteenlopen van grote academische settings, algemene ziekenhuizen en specifieke woonzorgprojecten tot initiatieven waar ‘zo normaal mogelijk wonen en leven’ centraal staat. “Wat ze gemeen hebben”, zegt Hammer, “is dat het locaties betreft waar mensen eigenlijk liever niet zijn, maar er door hun kwetsbare situatie wel moeten verblijven. Dat vraagt om zorgvuldig ontworpen omgevingen waarin patiënten, maar ook bezoekers en medewerkers, zich veilig, op hun gemak en niet verloren voelen. In de zorg is de menselijke maat extra belangrijk.”

 

‘Juist in de zorg is de menselijke maat extra belangrijk’

 

Evidence based
Voor het Erasmus MC in Rotterdam had EGM als doelstellig een ziekenhuis te maken dat voor patiënten ‘zo lang mogelijk niet aan een ziekenhuis doet denken’. De openbare ruimtes werden ontworpen als een welkome en levendige stad met een centrale passage en diverse pleinen met veel groen, zitjes, ontmoetingsplekken en kunstwerken. Omdat wetenschappelijk bewezen is dat een prettige omgeving bijdraagt aan het welzijn van patiënten, bezoekers en medewerkers spelen ook ruimte, daglicht, uitzicht, oriëntatie en zelfredzaamheid een grote rol in het ontwerp. Hammer: “Het daglicht valt via grote glazen daken in de passage en atria naar binnen. Maar veel glas en, onder meer terrazzovloeren die makkelijk schoongemaakt kunnen worden, levert een hartstikke hard geheel op. Metalen dakliggers hadden dit effect alleen maar versterkt. We hebben daarom in de passage gekozen voor mooie, wit gelazuurde houten liggers met sleuven waarin akoestisch materiaal is verwerkt. Op deze manier hebben we op subtiele wijze de schoonheid en de akoestische kwaliteit vergroot.”

 

Hoofdentree en Passage met opengewerkte houten liggers waarin akoestisch materiaal is opgenomen, Erasmus MC, ©Ossip

 

Evidence based zijn ook de healing images in de wacht- en behandelruimtes van het ziekenhuis. Zo sieren beelden van kleurrijke landschappen de wanden van de bestralingsruimtes op de afdeling radiotherapie. “Ze zijn gefotografeerd volgens wetenschappelijk bewezen principes die zorgen voor stressreductie. We hebben de fotograaf met deze principes als leidraad op pad gestuurd”, legt Hammer uit. “Minder stress betekent voor patiënten vaak een sneller herstel, maar bijvoorbeeld ook meer focus tijdens een gesprek met een arts, waardoor een betere beslissing genomen kan worden en een behandeling succesvoller wordt. De foto’s maken de sfeer in de ruimtes minder klinisch en dragen positief bij aan het welbevinden van patiënten.”

 

Ron ter Burg, healing image Veluwe. Radiotherapie Erasmus MC, kunst heeft hier een rustgevende en stressverlagende invloed op patiënt en medewerkers, ©Rob van Esch

 

Vorm, materiaal en kleur
Een heel ander project is de instelling voor jeugdpsychiatrie in Zorgpark Voorburg in Vught waar kinderen en jongeren tijdelijk verblijven en begeleid worden om weer deel te kunnen nemen aan de maatschappij. EGM ontwierp vier geschakelde vier-onder-één-kap woningen die van een afstand op een vriendelijk dorpje lijken. De huizen hebben een herkenbare vorm en uitstraling. Ze hebben puntdaken, een voor- en een achtertuintje en er is metselwerk en hout toegepast. Hammer: “Ook binnen is een huiselijke sfeer gecreëerd. Beneden zijn de gemeenschappelijke leefruimtes en boven heeft ieder kind een eigen slaapkamer die door de schuine daken allemaal anders zijn. De kamers zijn afgewerkt met hout. Dit zorgt voor een aangenaam, beschut gevoel en draagt tegelijk bij aan een goede akoestiek.”

 

Kinder- en jeugdpsychiatrie Herlaarhof in Zorgpark Voorburg (Vught), herkenbare vormen en materialen voor huiselijk gevoel, ©EGM architecten

 

Volgens de romeinse architect Vitruvius zijn stevigheid, bruikbaarheid en schoonheid dé pijlers van de architectuur. Deze pijlers conflicteren niet met elkaar, maar zijn juist met elkaar in evenwicht. Voor Hammer gaat dit eeuwen later nog altijd op. “Architectuur houdt niet op bij techniek en functionaliteit. Als ontwerper moet je ook menselijkheid in een ruimte brengen. Maak je alleen bouwkunde en geen bouwkunst dan is een ruimte wind- en waterdicht, maar niet behaaglijk en zal deze uiteindelijk niet goed functioneren. Met vorm, materiaal en kleur kan je op verschillende niveaus schoonheid toevoegen wat een ruimte leefbaar en gezond maakt. En zorgt voor sfeer, warmte en een welkom gevoel.”

 

‘Maak je alleen bouwkunde en geen bouwkunst dan is een ruimte wind- en waterdicht, maar niet behaaglijk’

 

Geasamtkunstwerk
In het verlengde van die schoonheid, kan kunst een ontwerp ook verrijken. Er is volgens Hammer geen duidelijke grens te trekken tussen architectuur, interieur, design en kunst. In een goed ontwerp komen die disciplines, en zelfs ook stedenbouw en landschapsarchitectuur, samen zodat een Gesamtkunstwerk ontstaat. “Als architect ben je de spin in het web die zorgt voor een harmonieus geheel. Je hebt een programma van eisen maar houdt ook rekening met de locatie, de geschiedenis ervan, een mooi uitzicht of een oude boom. Ook objecten neem je mee in je ontwerp of het nou om een antieke kast gaat of om een kunstwerk, over beide moet zorgvuldig nagedacht worden. Als de architectuur zo opdringerig is dat er geen ruimte meer is voor die kast of dat kunstwerk, dan is er iets goed misgegaan.”
Bij grote projecten is soms sprake van een eigen kunstcollectie en een kunstcommissie die werken aankoopt. EGM stelde bijvoorbeeld voor het Erasmus MC twaalf plekken voor waar verschillende typen kunstobjecten in de publieke gebieden van het ziekenhuis konden komen. Het werk ‘KIT’ van de Rotterdamse houtkunstenaar Ron van de Ende siert nu de hoofdingang. Hammer: “De ene ruimte kan meer prikkels hebben dan de andere. Als je overal kunstwerken plaatst, wordt het een kakafonie en hebben gebruikers nergens meer rust.”

 

Knalroze konijn
De geselecteerde kunstwerken leveren op verschillende manieren een bijdrage aan het ontwerp. Een kunstwerk op een cruciaal verkeerspunt helpt bijvoorbeeld bij de oriëntatie in het grote gebouw. “Een reusachtig, knalroze konijn werkt veel beter dan een saaie pijl! Op de plek waar wij in ons ontwerp ooit dat konijn tekenden in de centrale hal, staat nu een zeven meter hoog sereen meisjeshoofd: het kunstwerk Duna van Jaume Plensa. Om dit kunstwerk heen hebben we een bamboe zitplateau ontworpen waardoor het een bijzondere verblijfs- en ontmoetingsplek is.”

 

Jaume Plensa, Duna, 2014. Passage Erasmus MC, monumentale kunst dient onder meer als herkennings- en oriëntatiepunt, ©Rob van Esch

 

‘Behalve voor oriëntatie kan een kunstwerk ook zorgen voor afleiding, verwondering, troost en bezinning’

 

Behalve voor oriëntatie kan een kunstwerk ook zorgen voor afleiding en verwondering. Of op een rustige en meer verstilde plek voor troost en bezinning. Zo staat in het atrium Tuin tijdelijk een aantal beelden uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen van onder meer beeldhouwer Auguste Rodin en Charlotte van Pallandt. “Het is fantastisch dat deze geweldige kunstwerken op zo’n manier heel toegankelijk zijn. Kunst is voor iedereen en mag wat mij betreft van zijn voetstuk af. Kunst met een grote K gaat voor mij vooral over de impact van het kunstwerk, en niet zo zeer over status of kostbaarheid. Het zou geweldig zijn als musea vaker hun werken uitlenen voor tentoonstelling in publieke ruimtes.”

 

Tentoonstelling ‘Mensbeelden – Kracht & Kwetsbaarheid’ in het kader van Boijmans bij de Buren, met sculpturen van onder meer Maillol en Van Pallandt, Museum Boijmans van Beuningen. Atrium Tuin, Erasmus MC, ©EGM architecten

 

 

Tekst: Bureau Bax

 

Lees ook terug op onze site: Art is an investment that ultimately pays for itself.

Interesse in NOOK? Bestel hier een abonnement of een los nummer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nieuws  07-02-2021 

Terugblik Beroepservaringsperiode Marit Reitsma

 

Marit Reitsma, interieurarchitect bij van Manen en Zwart Architecten, Artez master interieurarchitectuur, NHL hbo bouwkunde, zelfstandige route

 

Mijn avontuur begon in de bouwwereld, waar ik mij meer dan thuis voelde, door mijn oplossingsgerichte karakter. Snel merkte ik na het behalen van de opleiding dat ik nog niet klaar was, na een minor interieurarchitectuur wilde ik meer doen met de gevoelskant en het blij maken van mensen. De passie voor mooie dingen, of het nu interieur, kleding, eten, verzorging etc. is heb ik altijd al gehad! De master interieurarchitectuur heb ik hierna met succes afgerond. De combinatie van de opleidingen heb ik ervaren als een compleet “pakket”, zowel technisch, tekenvaardig, onderzoekend, conceptueel denken en ontwerpen.

 

De beroepservaringsperiode heb ik vanaf het begin willen doorlopen, de titel is een mooie afronding van de opleidingen daarnaast vind ik het belangrijk dat opdrachtgevers aan de hand van deze titel weten wat ik ze kan bieden. Het doorlopen van deze periode leek voor mij veel op de werkwijze tijdens mijn studies. Het hele proces van het beschrijven en behalen van de eindtermen was mijn niet onbekend.

 

Echter, eenmaal aan het werk vergt het veel discipline hier tijd voor vrij te maken. Het bureau waar ik werk heeft veel disciplines in huis en ik heb de kans gekregen breed te werken binnen deze disciplines. Hierdoor was het behalen van de eindtermen goed te doen! Voor mij was het POP vooral een goed middel waarmee ik kon reflecteren op mijn werkwijze. Nu, na 3,5 jaar werken binnen het bureau ben ik steeds meer bezig met mijn doel als ontwerper. Graag maak ik niet alleen een mooi plaatje maar beteken en verwezenlijk ik echt iets extra’s voor verschillende doelgroepen.

 

Samen met een zorggroep ontwierpen wij voor dementerenden een nieuw concept waar we werken met beleefhoeken in plaats van de traditionele huis- en slaapkamers. “ Herinneringen worden gevormd door te ervaren, ervaren doen we met zintuigen. Door de zintuigen te prikkelen proberen we vervaagde herinneringen bij dementeren actief te houden en ze een maximale kwaliteit van leven te bieden. “
Wat ik uit het doorlopen van dit traject heb geleerd is het alert blijven op het nastreven waar je voor staat. Doen waar je echt blij van wordt en daarmee anderen ook blij kan maken!

 

 

 

nieuws   

Podcast De-wereld-gezien-door-de-ogen-van-een-interieurarchitect

Luister je mee?

 

 

Het geheim van een goed interieur, interieur: de startmotor van vindingrijkheid, interieurstijlen onder de loep en 2021 interieurtrends; wat komt er op je af (en hoe ontkom je er aan)? Prikkelende titels van de eerste vier afleveringen in de podcastserie van bni-lid Roger Haan. Roger blogde al regelmatig maar heeft nu ook de microfoon gepakt. Dit gaat hem, met zijn prettige Zuidelijke tongval, goed af. bni vroeg Roger waarom hij deze serie is gestart?

 

 

“Nog veel te vaak wordt ons vakgebied afgeschilderd als een dienst voor de upperclass. Waarin een flamboyante binnensjaal dramatisch door je gebouw stormt en enthousiast met behang en gordijnstalen wappert. We bevinden ons daarmee maar al te vaak onder de noemer overbodige luxe, en worden regelmatig van onze plek geduwd door de architect, de aannemer-met-goed-bedoelde-ideeen of stylist. En dat is ook logisch. Want wij bevinden ons precies in de overlap van die disciplines. Alhoewel ik daar nog de socioloog en de psycholoog aan vast zou kunnen knopen, maar een kniesoor die daarover valt.

 

En ondanks slimme reclames en goedbedoelde buro-visies wordt onze echte bijdrage pas inzichtelijk tijdens de inhoudelijke gesprekken met opdrachtgevers. Pas dan wordt duidelijk dat eerder bedachte ingrepen slimmer kunnen. Dat we onfortuinlijke details kunnen voorkomen, dat we denken vanuit het gebruik of functie.  En in ons hoofd een veelheid aan oplossingen en scenario’s toetsen aan het programma van eisen en regelgeving. Maar dan niet met zoveel woorden. Blijkbaar zien wij de wereld door andere ogen.

 

Deze podcast is dan ook vooral een plek waar wij al onze ideeën, meningen en ervaringen vrijelijk botvieren. Een plek waar we kennis delen, thema’s bevragen en mensen meenemen in onze overwegingen en beweegredenen. Daarmee Indirect een plek om ons te positioneren als ontwerper, en het vakgebied naar een duidelijker niveau te tillen”.

 

De link naar de podcast vind je onder deze Spotify button

 

 

Foto: Frans Pijpers en Roger Haan in de materialenbibliotheek in hun 

kantoor Kasteel den Halder in Valkenburg aan de Geul

 

 

nieuws  06-02-2021 

Partnernieuws Busch-Jaeger

Het partnership van de bni is een interactief lidmaatschap. Samen met de leden wordt de passie voor het vak interieurarchitectuur gedeeld door kennisdeling en informatieoverdracht.  Busch-Jaeger stelt zich hier voor.

 

 

 

Gebouwen worden met de dag slimmer. Zo vormen digitale en slimme technologieën tegenwoordig een belangrijke factor in het architectonische ontwerpproces. En liggen er hoge verwachtingen voor wat betreft design, de functies en de prestaties van een gebouw. Busch-Jaeger begrijpt de uitdagingen die er zijn en levert intelligente installatie-oplossingen die het wonen, werken en leven makkelijker, mooier, comfortabeler en energie-efficiënter maken.

 

Voortbouwend op een traditie van meer dan 140 jaar in innovatief design, eersteklas kwaliteit en vertrouwde functionaliteit. Inspelend op actuele ontwikkelingen als toenemende digitalisering en optimaal voorbereid op toekomstige uitbreidingen. En dat alles in combinatie met optimale designvrijheid dankzij het brede palet aan kleuren, uitvoeringen en materialen. Van schakelaars, dimmers, rook- en bewegingsmelders tot ruimtebediening, deurcommunicatie en andere geavanceerde producten voor smarter homes en buildings. Met altijd de beste oplossing voor iedere ruimte, iedere situatie en voor iedere behoefte. Nu, straks en later.

 

Toekomstbestendige architectuur wereldwijd

 

In de videoreeks ‘Frozen Music’ laat ABB/Busch-Jaeger zien hoe doordacht design en innovatieve technologie elkaar ontmoeten in duurzaam gebouwontwerp wereldwijd. Tijdens elke aflevering wordt je meegenomen naar een uniek bouw-/interieurproject en ontmoet je de architecten die erachter zitten. Zo reizen we af naar de traditionele mews in Londen, worden we welkom geheten in een vooraanstaand hotel in Scandinavië en ga je mee naar de herontwikkeling van een UNESCO-werelderfgoedgebouw in Estland. Ook ziet je hoe oude tijden herleven in een innovatief condominium in India.  Bekijk hier de video’s.

nieuws   

Een vitale beroepsvereniging met duo voorzitterschap

 

Juist in een periode waarin we genoodzaakt zijn om samen te werken aan een toekomst waarin we weer vrij kunnen bewegen blijkt de structuur van een vereniging van grote waarde.  De leden hebben Jaap Molenaar en Taco Hylkema  eind 2020 overtuigend groen licht gegeven om de bni samen te gaan besturen.

 

“De vereniging kent al enkele jaren naast interieurarchitecten en architecten met titel ook interieurontwerpers en studenten. Zij voldoen allen aan de toelatingscriteria. Daarmee is bni geëvolueerd van een beschermde groep naar een meer open beroepsvereniging. Wij menen dat het de kracht van ontwerpers is om niet in hokjes te denken maar juist “open minded” te zijn en bni moet dit ook uitstralen. De oude structuur van de vereniging schatten wij op waarde. De meerwaarde van de beschermde titel moet een interieurarchitect blijven borgen. Een leven-lang-leren is van groot belang als garantie voor kennis en kunde. Opdrachtgevers moeten weten dat een lid een betrouwbare partner is. Hij of zij is professioneel in zijn vak, beschikt over de juiste competenties en gaat gewetensvol om met mensen en middelen.

 

bni wil bovenal een goede netwerkorganisatie zijn om op niveau kennis te delen en interessante connecties te maken. Door zelfstandigen maar ook startende ontwerpers te koppelen aan collega’s, partners en bureaus, versterken we interactie en vergroten we de waarde van de vereniging. Daarom zijn we ook erg blij dat meer grote bureaus zich bij ons aansluiten. Dit geldt ook voor sterke beroepsgerichte partners die een bijdrage aan kennisontwikkeling leveren. Zowel vanuit deze kennispositie, maar ook vanuit financieel oogpunt, is dit van belang om de vereniging meer armslag te geven.

 

Met leden die op tal van terreinen actief en of specialistisch zijn, kunnen we snel omgaan met veranderingen en zo het vak verder helpen. Daarom bestaat het bestuur uit een kleine kern.  Onze samenwerkingen met andere disciplines, verenigingen en organisaties is de afgelopen periode geïntensiveerd. Dit vinden we van groot belang. We willen als bni benaderbaar, behulpzaam zijn en open staan voor alles wat ons vak interessant en waardevol maakt. bni moet een club zijn die je wilt volgen, een platform om kennis en passie te delen en een vereniging waar je bij wilt horen. Ook in zichtbaarheid wordt veel energie gestoken. We richten onze blik op een veelbelovende toekomst en kijken er naar uit om dit samen met de leden mogelijk te maken. We hopen dat het moment dat we elkaar weer in het echt kunnen ontmoeten niet al te lang meer op zich laat wachten”.

 

nieuws  05-02-2021 

Maak kennis met Dennis Weijnand

 

In 2011 ben ik Bergblick gestart en ontwerp ik voor de particuliere en zakelijke markt. Ik werk graag samen met vakgenoten en andere disciplines. Zo heb ik bijvoorbeeld de interieurprojecten van Superlofts Houthaven in Amsterdam gemanaged. Een waardevolle ervaring die ik recent heb ingezet voor de ontwikkeling van doelgroepgerichte interieurs in woontoren De Maasbode in Rotterdam. Mijn studietraject verliep van architectonische vormgeving in Den Haag (KABK) naar architectuur in Rotterdam (ABK). Tijdens mijn studie ben ik gaan freelancen voor verschillende architectenbureaus en heb ik als zelfstandige mijn eerste woningen, woon- en kantoorinterieurs gerealiseerd. Ook mijn ‘uitstapje’ als design consultant bij een vastgoedconsultancy is op mijn ontwikkeling van invloed geweest. Intensief samenwerken met collega’s uit ander vakgebieden betekende elkaars taal leren spreken. Als nieuw bni-lid kijk ik uit naar het ontmoeten van vakgenoten en het delen van ervaringen.

 

Neem ook een kijkje op de projectpagina van Dennis.

nieuws  04-02-2021 

Dutch Design Awards 2021 – schrijf nu in!

 

video

 

De Call for Entries voor Dutch Design Awards (DDA) 2021 is geopend. Voor het 19e jaar op rij wordt ontwerpend Nederland uitgenodigd om hun beste werk in te sturen vóór 24 april 2021.

 

Dutch Design Awards

 

DDA bekroont jaarlijks de beste Nederlandse ontwerpers en hun meest indrukwekkende en baanbrekende projecten. Verschillende disciplines, kijkrichtingen en oplossingen worden bekeken in het licht van de impact die ze hebben op onze samenleving. Daarmee is DDA een aanjager voor het vak in zijn geheel. Het beste Nederlands ontwerp, op een voetstuk én in perspectief geplaatst.

 

Categorieën en criteria

 

Deelnemen kan in een van de zes hoofdcategorieën: Product, Fashion, Habitat, Communication, Design Research en Data & Interaction. Daarnaast kunnen jonge ontwerpers zich opgeven voor de Young Designer Award en kun je je als opdrachtgever aanmelden voor de Best Commissioning Award.

 

Acht vakjury’s van onafhankelijke experts selecteren op basis van de open inschrijving en gescout werk drie genomineerden per categorie. Een achtkoppige hoofdjury selecteert vervolgens in elke categorie de winnaar. Zij kijkt daarbij hoe een ontwerp zich verhoudt tot de Nederlandse samenleving in de breedste zin van het woord: economisch, sociaal, cultureel en inhoudelijk. De vakjury’s en hoofdjury hanteren de volgende overkoepelende criteria: impact, onderscheidend vermogen, zeggingskracht en productiewijze.

 

Inschrijven

 

Schrijf je vóór 24 april in via: dutchdesignawards.nl/inschrijven.

 

nieuws  28-01-2021 

Ontwikkelingen beroepservaring

In 2003 startte toenmalig Rijksbouwmeester Jo Coenen een programma voor beroepservaring om de kloof te dichten die hij zag tussen de ontwerp-opleidingen en de bouwpraktijk. Het idee: koppel de afgestudeerde architect in spé aan een ervaren collega die hem wegwijs maakt in het vak, van acquisitie en honoraria opstellen tot het bijwonen van een bouwvergadering. Tegelijk speelde bij Europese aanbestedingen de vraag of architecten in Europa gelijkwaardig zijn, en hoe de consument daarbij beschermd kan worden. Daaruit kwam in 2015 de wijziging van de Wet op de Architectentitel voort, die afgestudeerde ontwerpers verplicht om de tweejarige beroepservaringperiode te volgen alvorens de titel architect, interieurarchitect, landschapsarchitect of stedenbouwkundige te mogen voeren.

 

2021 start goed omdat deze week weer drie interieurarchitecten, waaronder Marit Reitsma, die de zelfstandige route kozen, door de commissie het recht op de titel is verleend! Ook werd bekend gemaakt dat het Professional Experience Programme (PEP), het geïntegreerde programma voor beroepservaring, nu onderdeel uitmaakt van BNA. De beroepsverenigingen bni, BNSP en NVTL zijn in de programmaraad van de PEP vertegenwoordigd om het curriculum te ontwikkelen.

 

Alle verhalen die wij sinds ’19 in nieuwsbrief en op de site hebben gepubliceerd over het behalen van de titel interieurarchitect lees je terug door op deze namen te klikken. De zelfstandige route werd o.a. gevolgd door Roos LimbeekLonneke Reijalt en Tinka Heizel.  Stephanie Klein Holkenborg en Arco Hollander kozen voor de geïntegreerde multidisciplinaire route via PEP.

 

Bij het Architectenregister komen ook verzoeken van ingeschrevene die ook onder een andere titel ingeschreven willen worden. Er is dan sprake van een jarenlange werk- en beroepservaring die tevens is opgedaan in een andere discipline dan die waarvoor iemand op dat moment is ingeschreven. De multidisciplinaire commissie van vijf deskundigen, die de projecten en de visie op het vak beoordelen, verleenden in 2020  Marlies Boterman, Maarten van Bremen  en Diederik Dam de titel interieurarchitect.

nieuws   

Kunstmuseum Den Haag zoekt verhalen

“stralende lichtinval, de menselijke maat, de gele bakstenen,

de ruimtelijkheid, het gedurfde kleurgebruik; alles is even

markant aan het gebouw en aan alles is gedacht,

tot en met het interieur en meubilair aan toe”

 

 

 

Lang voordat museumarchitectuur populair werd als toeristische trekpleister, dromen architect Hendrik Petrus Berlage (1856–1934) en museumdirecteur Hendrik Enno van Gelder (1876–1960) van een vooruitstrevend museumgebouw. Een gebouw waar bezoekers zich thuis voelen en waar de kunst ultiem tot z’n recht komt. In 1935 wordt deze droom werkelijkheid met de opening van een nieuw museum voor moderne en toegepaste kunst in Den Haag. Hoewel Berlage in 1934 overlijdt en de oplevering dus niet meemaakt, schiep hij samen met Van Gelder een voorbeeld voor vele musea die later ontstonden.

 

De tentoonstelling Het gedroomde museum – Berlages meesterwerk opent (hopelijk) op 20 februari en loopt door tot 7 november.  De oorspronkelijke ideeën van architect en directeur als uitgangspunt en laat zien hoe ze tot op de dag van vandaag een belangrijke rol spelen in de beleving van Kunstmuseum Den Haag.  Als interieurarchitect of -ontwerper mag je deze tentoonstelling met verhalen, foto’s, (ontwerp)tekeningen, maquettes en bijzonder archiefmateriaal, van idee tot aan ontwerp en realisatie en de werking van het gebouw voor bezoekers, zeker niet missen!

 

 

 

Verhalen gevraagd

 

Een onderdeel in de tentoonstelling Het gedroomde museum is Verhalenvanger: een door kunstenaar Carlijn Fransen ontworpen kabinet waarin korte clips te zien en te beluisteren zijn van mensen over favoriete plekken in het museum, de impact van bepaalde kunstwerken op hun dagelijks leven of ontwikkeling als kunstenaar, bijzondere ontmoetingen en nog veel meer. Het museum is nog op zoek naar nieuwe verhalen en iedereen deze te delen. Gedurende de tentoonstelling zal het kijk- en luisterkabinet van Verhalenvanger worden aangevuld met nieuwe verhalen. In de tentoonstelling wordt ook een langere film vertoond met uitgebreide interviews, onder ander met kunstenaar Luc Tuymans, oud-politica André van Es en rapper Willie Wartaal. Ook zal er een fotocarrousel te zien zijn welke tijdens de tentoonstelling door het publiek wordt aangevuld. Zowel verhalen over het museum als foto’s kunnen worden gestuurd naar: verhalenvanger@kunstmuseum.nl  De mooiste worden –indien er toestemming is- toegevoegd aan de fotocarrousel en onze website, en de inzenders van een aantal van de meest bijzondere verhalen worden uitgenodigd voor een gefilmd interview.

 

 

fotograaf: Gerrit Schreurs

oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid