Hoe zorgen we voor samenhang en integrale ruimtelijke kwaliteit in de ruimtelijke transities van Nederland? Een jaar na de lancering van Platform Ontwerp NL en Mooi NL is op vele fronten door bureaus en adviseurs gewerkt aan de toekomst van Nederland. Veel is nog verkennend, maar vanuit de verbeelding zoeken we de dialoog. Hoe ziet NL er in 2100 uit? En wat betekent dit voor de keuzes in projecten en plannen die nu op de tekentafel liggen. Hoe komen de ruimtelijke puzzels eruit te zien?
De keynotes zijn inmiddels bekend:
Adriaan Geuze trapt af met een kritische beschouwing op het geheel. Maken we wel de juist keuzes, geven we het geld wel uit aan de goede dingen en is er nog hoop?
Stichting Ontwerp NL presenteert de eerste ‘What-if’ verkenningen (I-moss, MVRDV, Feddes Olthof) over hoe Nederlandse stedelijke regio’s er in 2100 uit kunnen zien. Geen utopieën of dystopieën, maar wel doordachte educated guesses, als experimenten van verbeelding. Welke aannames zijn er gemaakt, welke keuzemomenten liggen er voor ons om daar te komen en waar zal ontwerpkracht het verschil kunnen maken? Met minister Hugo de Jonge reflecteren we op de uitkomsten en hoe en waar dit een weerslag zal vinden in de aanstaande Nota Ruimte.
Maurits de Hoog geeft inzicht in het woud van toekomstplannen, lange termijnverkenningen en verbeeldingen van de afgelopen jaren. Ontwerpkracht te over, maar waar zit de samenhang en waar vallen de gaten in kennis of schaalniveaus?
Prijsuitreiking: vorig jaar kreeg de minister de eerste trofee uitgereikt, aan wie of aan welke organisatie zal dit jaar de eer te beurt vallen?
Laat je inspireren en praat zelf ook mee over de toekomst van Nederland in de Masterclasses.
En nog veel meer ….
Locatie
Theater Zuidplein is de ultieme locatie voor deze dag met informatie over het project Hart van Zuid, en mogelijkheden voor excursies naar Wielewaal, Feijenoord City of een rondje Hart van Zuid.
Wees erbij!
Schrijf je in voor de Dag van de Ontwerpkracht – gratis voor leden van verenigingen die samenwerken in Platform Ontwerp NL waaronder bni.
Bijna de helft van alle zzp’ers in de culturele en creatieve sector heeft geen enkele voorziening voor arbeidsongeschiktheid. Soms zijn ze er nog niet aan toegekomen, vaak vinden zij het te duur. Met de regeling ‘Zelfverzekerd’ kun je als zzp’er in de culturele en creatieve sector vooralsnog tot eind juni een deel van je kosten voor een arbeidsongeschiktheidsvoorziening vergoed krijgen. Kom daarom nu in actie!
Is een arbeidsongeschiktheidsvoorziening de kosten en de moeite waard?
Als je vanwege ziekte niet kunt werken, kan je dan nog wel je rekeningen betalen? Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat op dit moment bijna de helft van de zzp’ers in de culturele en creatieve sector geen enkele voorziening voor arbeidsongeschiktheid heeft. Een recent onderzoek onder de leden van de Creatieve Coalitie toont ook aan dat er nog een lange weg is te gaan: 69% van de respondenten heeft geen voorziening. De meest genoemde reden: het is te duur
Ruim twee derde van de aanvragers van Zelfverzekerd geeft aan minder dan € 100,- per maand kwijt te zijn aan een voorziening. Een klein deel betaalt zelfs minder dan € 50,- per maand. Die zijn soms ook nog fiscaal aftrekbaar. Je kunt daarnaast nog tot eind juni via ‘Zelfverzekerd’ een vergoeding krijgen voor een deel van jouw kosten. Misschien is een voorziening voor arbeidsongeschiktheid dus minder duur dan je denkt!
Vooruitblik: verplicht verzekeren
Veel zzp’ers vinden het ook ingewikkeld om een keuze te maken. Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering of een schenkkring heb je een vangnet voor het geval je langdurig niet in staat bent om te werken. Via een schenkkring, bijvoorbeeld een broodfonds, kan je reserves voor de kortere termijn regelen. Zzp’ers weten soms niet waar ze moeten beginnen of schuiven de taak voor zich uit. Sommige zzp’ers voelen tot nu toe geen urgentie omdat ze zelf al een spaarpot hebben. Maar de kosten van langdurige ziekte zijn vaak te hoog om op te vangen vanuit eigen spaargeld.
Het Kabinet heeft daarom besloten dat een arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor zzp’ers verplicht wordt. Alle werkenden, werkenden in loondienst én zelfstandigen, zijn dan straks verzekerd. Die verplichting is er nog niet, maar met de tegemoetkoming vanuit Zelfverzekerd is het nu wel een goed moment om in actie te komen. Bovendien zit een ongeluk in een klein hoekje, ook als je nog jong bent of je je fit voelt.
Tegemoetkoming kosten is tijdelijk
Zelfverzekerd is bedoeld om gericht te stimuleren dat zzp’ers zich gaan verzekeren voor arbeidsongeschiktheid. Je kunt de bijdrage aanvragen zodra jouw afsluiting van een voorziening rond is. De bijdrage bestaat uit een vergoeding van 50% van de maandelijkse kosten voor maximaal 12 maanden, met een maximum van €50,- per maand. Aanvragen kunnen vooralsnog tot en met eind juni 2023 worden ingediend. Ga daarom snel naar zelfverzekerd.oogvoorimpuls.nl om een aanvraag in te dienen en wees verstandig zelfstandig!
bni deelt dit als lid zijn van de Creatieve Coalitie
🔊 Unieke kans voor jonge ontwerpers
🔊 Ontwerp voor vaste opstelling is eenmalige kans
🔊 Geen ontwerp nodig in eerste ronde
🔊 Word mogelijk de nieuwe Arcam Architect in Residence #2 van 2023
Arcam roept architecten, interieurarchitecten, kunstenaars en tentoonstellingsbouwers op om een ontwerpvisie in te sturen voor een universeler toegankelijke vaste tentoonstellingsopstelling voor de galerie van Arcam.
De eerste ronde bestaat uit een korte tekst met een visie op de opgave (circa 400 woorden)
Deze Open Call vindt plaats in het licht van het Arcam jaarprogramma ‘Architectuur voor Iedereen’ met aandacht voor universeel ontwerp binnen de architectuurwereld.
De winnaar zal het ontwerp, al dan niet samen met een bouwer, uitvoeren. Als geselecteerde ontwerper is er de mogelijkheid om je te verbinden aan Arcam als Architect in Residence voor de periode juli-december 2023.
Architectuur voor Iedereen wordt financieel mede mogelijk gemaakt door @stimuleringsfonds Creatieve Industrie, @afk020 en de @gemeenteamsterdam.
Meer info lees HIER verder
Dag van de Ontwerpkracht – 6 juli 2023 – Rotterdam
Is Nederland een jaar na de lancering van Mooi NL klaar voor de grote ‘wederombouw’? Hoe landen de rijksprogramma’s in de provincies en wat betekenen ze voor actuele planontwikkelingen in gemeenten? Lukt het om ontwerpkracht in te zetten om de ruimtelijke puzzels integraal te verklaren en koers te houden? Biedt verbeeldingskracht uitkomst om het maatschappelijk debat te voerden? En wat betekenen de transities voor stakeholders zoals waterschappen, ontwikkelende en beherende partijen?
Na het succes van vorig jaar in Deventer, zien wij elkaar terug in Rotterdam met Adriaan Geuze en minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge.
Locatie: Theater Zuidplein in Rotterdam
Deelname bedraagt €100,- voor niet-leden. Voor bni leden is deelname gratis. Er is een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor iedere vereniging. Wees er snel bij. Wil je lid worden? Bekijk hier onze lidmaatschappen.
De Dag van de Ontwerpkracht wordt georganiseerd door het Platform Ontwerp NL
(NVTL, BNSP, BNA, BNI, NL-ing, Federatie Ruimtelijke Kwaliteit en Vereniging Deltametropool)
Het platform bevordert en ondersteunt de inzet van ontwerpkracht bij de grote ‘wederombouw’ van Nederland. Het wil knowhow, netwerk en kritische reflectie bieden door de inzet van verbeeldingskracht en door middel van kennisontwikkeling en ontwerpend onderzoek bij te dragen aan innovatie en stimulering van het maatschappelijk debat over de toekomst van Nederland.
foto’s Dag van de Ontwerpkracht ’22 door Thijs ter Hart
Naast de reguliere openstaande regelingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, te vinden op de subsidiepagina, staan de volgende oproepen per mei 2023 open:
Open Oproep Presentaties buitenland
De Open Oproep Presentaties buitenland van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie staat open voor buitenlandse presentaties van het werk van Nederlandse ontwerpers, architecten en makers. Denk aan (overzichts)tentoonstellingen, uitvoeringen of performances. Presentaties moeten plaatsvinden in een van de in de open oproep genoemde landen. Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend. De oproep staat open tot en met 15 mei 2023, maar sluit eerder als het budget voor die datum op is. Eventueel later ingediende voorstellen worden niet meer in behandeling genomen.
Vouchers Internationaal
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie heeft een nieuwe regeling geopend: Vouchers Internationaal. Ben je een ontwerper, maker of architect, in Nederland gevestigd, en heb je een uitnodiging van een buitenlandse partij voor bijvoorbeeld een presentatie, lezing of workshop die bijdraagt aan het versterken van de internationale praktijk, ervaring en uitwisseling? Dan kan je een Voucher Internationaal aanvragen. Een voucher is voor projecten binnen Europa max € 1.500 en buiten Europa max € 2.500. Om een aanvraag te kunnen doen moet je in de afgelopen vijf jaar een aanvraag hebben ingediend die positief is beoordeeld door het fonds.
Lasut & Braun bezocht Salone in Milaan en deelde dagelijks vanuit hun platform Female Interior Creators ook voor bni onder de hashtag #spottingsalone23forbni. In dit nieuwsbericht delen zij een aantal highlights van dit jaar.
Fantini Mosaici presenteerde samen met AB+AC architects “Back to the future”
Deze waanzinnige presentatie is een hypnotiserende visuele en tactiele ervaring die laat zien hoe zelfs de oudste technieken in de toekomst kunnen worden gebracht. Fantini Mosaici is tijdloos en grenzeloos en tilt vakmanschap naar een hoger niveau.
Rhythms op het Alcova terrein
Nederlandse meubelfabrikant LEOLUX presenteerd ‘Rhythms’ op het Alcova terrein, een expositie ontworpen door @studiotrulytruly. Textielvolumes die de gerimpelde bekleding van de Lunetta-banken, salontafel en vloerkleed met grafische texturen en organische countourlijnen van @studiopepe_official weerspiegelen terwijl ze omhoog en omlaag gaan in de ruimte.
Alcova INTERNA_MENTE BY MATERICA
https://www.instagram.com/materica_luxury_coating/
“Interna_mente is een werk dat @tizianoguardini van @guardiniciuffredastudio samen met #Materica_luxury_ coating hebben bedacht om een emotionele bubbel te creëren, een zintuiglijke en meeslepende ervaring, een oneindige caleidoscoop. Kortom: een bubbel zonder tijd of ruimte, om mensen de kans te geven om in wezen weer in contact te komen met zichzelf.
This is Denmark, terrein Alcova
Foto by @female_interior_creators
pdf:
BY BORRE ‘The Elephant In The Room’
BYBORRE combineert technologie en textielexpertise om een nieuwe standaard in de branche te brengen door te ontgrendelen materiaalinnovatie, het delen van hun uitgebreide ervaring op het gebied van circulair breien en het transparant maken van hun toeleveringsketen beschikbaar voor alle klanten. Ze geloven dat positieve verandering onmogelijk is zonder de broodnodige transparantie.
Alles wat je ziet en aanraakt, is gemaakt met machines, naalden, garens, draden, vezels en grondstoffen vermengd met energie om iets te creëren dat jouw probleem oplost – of het nu op korte of lange termijn, groot of klein is. Textiel is er altijd om op te rekenen, zoals al eeuwenlang. ByBorre laat zien wat er achter de verborgen labels zit ‘The Elephant In The Room’ ontleedt het textiel en presenteert het verleden, heden en toekomst van textielcreatie.
Foto 2x by @female_interior_creators
Corso como Agusto Betti
Italiaanse kunstenaar wiens buitengewoon onderzoek een (her)ontdekking verdient. Voor Augusto Betti was kunst een filosofische en spirituele reis, die hem leidde tot een zeer diepgaand begrip van de mysteries van het leven en van de wereld.
Dinky Dutch by Lensvelt
Credits:
Dinky Dutch, a sustainable presentation powered by Lensvelt
A concept by Erik Kessels & Hans Lensvelt
in association with Modular Lighting Instruments
Interior design by Carlo Alberto Monteverde
Furniture by Richard Hutten, Powerhouse Company
Mural by Sjeng Kessels
Dit duurzame interieur van restaurant Dinky Dutch hebben Lensvelt en partners getransformeerd met een spectaculair en duurzaam interieur tijdens de Design week. Ooit hun favoriete restaurant en nu met een fantastisch nieuw interieur dat blijvend is. Op de bovenverdieping is de oude situatie nog zichtbaar, wij vermoeden dat dit nog een vervolg krijgt.
DCWéditions
Eerlijke objecten, goed bedacht, goed ontworpen, goed gemaakt. Tijdens de Salone werden er maar liefst 17 nieuwe armaturen gepresenteerd op een stand van 360m2 op de beurs zelf en in de stad in Brera bij RAW. Tevens was er de introductie van het zuster bedrijf Modelec wat zich specialiseert in high end schakelmateriaal.
Deco Legno Cleaf “LIKE A BAR”
Ter gelegenheid van de Milan Design Week 2023 presenteert Cleaf Like a bar, een project dat tot doel heeft de kracht van oppervlakken te benadrukken bij het definiëren van meubels en interieurs zonder de vormen te veranderen. Het thema van de bar is gekozen omdat het een van de gebieden is waar interieurontwerpers worden opgeroepen om te experimenteren met innovatieve vormen en materialen om een onvergetelijke ervaring van gastvrijheid en socialisatie te creëren. De stand-installatie op Salone del Mobile.Milano van Bestetti Associati is een ritje op een carrousel-bar om vier momenten van de dag te ontdekken aan de hand van vier materiaaleffecten: de ochtendbar met producten met stofeffect, de lunchbar met producten met steeneffect, de aperitivo-bar met producten met houteffect, de discobar met producten met metaaleffect.
JUNG
JUNG creëerde een abstracte wereld (pop-up installatie )van verborgen communicatie in de vorm van smart home technologie en slimme duurzaamheid. Bezoekers van INVISIBLE werden onderdeel van de installatie – genetwerkt, gespiegeld, gereflecteerd. Als reactie op de oproep: Let’s connect. Wees transparant. Reflecteer jezelf.
Geometrische vormen, lijnen en lichtpunten deden denken aan elektrotechniek en creëerden een licht driedimensionaal effect. Kleurcontrasten tussen blauw en oranje versterkten de optische illusies, terwijl “onzichtbare verbindingen” alle ruimteoppervlakken met elkaar verbonden en een geabstraheerd gevoel van ruimte creëerden.
Solid Nature “Beyond the Surface”
Voor de tweede deelname aan de Milan Design Week is “Beyond the Surface” by Solid Nature een installatie die is ontworpen om de reis van natuursteen te verkennen, van de geologische formaties tot het eindproduct. De tentoonstelling ontworpen door OMA voor is verdeeld in twee delen: een ondergrondse opeenvolging van kamers die het transformatieproces laten zien en een openluchtcollectie van stenen meubels in de tuin van het palazzo.
Aan kunstenaars Sabine Marcelis werd gevraagd een eettafel en bijbehorende bar te ontwerpen voor in de tuin van Casa Maveri. Ze werkte samen met Laila Gohar, een internationaal erkende kunstenaar die werkt met eten als haar creatieve medium, om een op maat gemaakte voedselinstallatie voor op tafel te creëren. De 7 meter lange tafel, met zitplaatsen en aparte bar, is samengesteld uit 6 verschillende soorten travertijn verbonden door gekleurd glas.
LINTELOO @Salone del mobile
Ook bij Linteloo onze Nederlandse trots met Italiaanse roots speelt hoogpolig tapijt de hoofdrol. Met hun nieuwste collectie bed en bank ‘Gilbert” geïnspireerd op het computer spel Tetris “simpele geometrische blokken die in elkaar passen’. Design by @sebastianherkner
DIMORE
DIMORE centrale een absolute must see tijdens Milaan met dit keer een nieuwe locatie en een 20 jarig bestaan. Binnen alle presentatie ‘SILENCE’ stonden geluid, licht en beweging centraal met zilver in de hoofdrol en glossy wanden. Er werden vijf sferen neergezet, die je door ramen of kijkgaten bekijkt. Dromerige tijdcapsules ingesloten in opzettelijk ruwe dozen, die doen denken aan de fotosets van Irving Penn: vijf van elkaar verschillende interieurs, vijf identiteiten, vijf personages in stijl van Dimore.
Masterly The Dutch
Na een fantastische Presentatie van Petra Blaisse_Inside Outside ‘Il Parco del Polcevera e il Cerchio Rosso’, een regeneratief landschapsontwerp voor een nieuw botanisch park in Genua mochten wij de rest van de tentoonstelling op Masterly aanschouwen. Voor Besouw ontwierp Petra een innovatief tapijt geïnspireerd op het plan. Deze vrouw blijft een ongekende inspiratie op ons vakgebied.
Foto by @female_interior_creators
Een andere inpsirererende presentatie was die van Lucas Zito, afgestudeerd aan de Design Academy van Eindhoven een ontwerper wiens praktijk zich richt op een diepgaande studie van ecologische en recyclebare materialen in combinatie met nieuwe technologieën. Zijn werk is gespecialiseerd in het ontwerpen van lampen door middel van 3D-printen met plastic geproduceerd uit maïszetmeel, vervaardigd in Europa.
LAUFEN
De samenwerkende kunstenaars van LAUFEN zijn er allemaal in geslaagd alledaagse voorwerpen in een nieuw perspectief te plaatsen en laten zien dat elk onderdeel van ons dagelijks leven door een doordacht ontwerp tot kunst verheven kan worden.
Monique Baumann
Marcel Wanders
NM3
SALVATORI
De creaties van Raffaele Salvoldi waren een absolute hit tijdens de Milan Design Week, waarbij bezoekers de verbluffende resultaten van zijn creativiteit, geduld en absolute precisie ontdekten. De unieke installaties waren opgebouwd uit 5000 losse stukjes Crema d’Orcia marmeren. https://www.instagram.com/p/Crc2Q8LMmFu/
Foto’s by @female_interior_creators
Finalemente
De absolute knaller – en hot topic tijdens de design week – vonden wij “Take Less and Do More” door Maarten Baas in samenwerking met G-star. Sustainability is al lang geen vraag meer, maar een vereiste. Tegelijkertijd leven we in een maatschappij van overconsumptie, waar minimaliseren continue in contrast staat met het maximaliseren. Bij veel installaties wordt je als bezoeker onderdeel van de presentatie en digitalisering speelde er, in combinatie psychologische vraagstukken, een grote rol. De kleuren oranje/bruin en zilver/blauw in combinatie met reflecterende en transparante materialen voerden de boventoon met hier en daar een 70’s gevoel. Bijna allen met de boodschap: reflecteer jezelf, wees transparant en samen staan we sterker. De samenwerkingen en invloeden van fashion op interieur waren duidelijk voelbaar.
Beeld uit: Ministerie vd maak @Zoetmulder
In aanloop naar de 2e Dag van de ontwerpkracht op 6 juli 2023 zoekt Platform Ontwerp NL naar experts en ruimtelijk ontwerpers met interesse in ontwerpend onderzoek, die tegen vergoeding* willen bijdragen aan de pilot van het platform. In deze pilot gaan drie duo’s lopende ateliers bezoeken, reflecteren ze op de betekenis van het ontwerpend onderzoek en bespreken ze hun bevindingen met een breder community of practice.
Platform Ontwerp NL is een initiatief van NVTL, BNSP, BNA, BNI, Koninklijke NLingenieurs, Vereniging Deltametropool en Federatie Ruimtelijke Kwaliteit. Het platform bevordert en ondersteunt de inzet van ontwerpkracht bij de ‘wederombouw’ van Nederland. Het wil knowhow, netwerk en kritische reflectie bieden door de inzet van verbeeldingskracht en met kennisontwikkeling en ontwerpend onderzoek bijdragen aan innovatie en stimulering van het maatschappelijk debat over de toekomst van Nederland.
Ruimtelijke puzzels en werken met Ontwerpend Onderzoek
Op dit moment vinden overal in Nederland werkateliers plaats voor de “ruimtelijke puzzel” die door provincies moet worden gelegd. Deze werkateliers worden mede mogelijk gemaakt door het programma Mooi NL, waarin ontwerpkracht aan de grote transitie-opgaven wordt verbonden. Provincies, regio’s en het Rijk zijn op zoek hoe we al onze opgaven ruimtelijk vertaald krijgen mét omgevingskwaliteit. Hoe kan ontwerpkracht een nog betere rol spelen in deze processen? Wat kunnen we leren van de lopende ateliers en gebruiken we wel de juiste methoden? Allemaal zaken die om collegiale reflectie vragen. Als expert verdiep je je in de laatste relevante programma’s en provinciale uitwerkingen in het veld, woon je relevante ateliers bij en geef je reflectie bij community bijeenkomsten van Platform Ontwerp NL.
We vragen je in de periode van 22 mei tot en met 6 juli om ongeveer vijf dagen beschikbaar te zijn om: onder andere regionale ateliers te bezoeken, aanwezig te zijn bij een korte online informatiebijeenkomst (voorlopig 30 mei einde middag) en een tussentijdse bijeenkomst op een centrale locatie (voorlopig 26 juni), en aanwezigheid op de slotbijeenkomst ‘2e Dag van de Ontwerpkracht’ op 6 juli 2023 waar alles samenkomt. In de periode eind juni tot en met 6 juli vindt de reflectie plaats, dit vraagt enige tijd.
Vereisten:
– gedegen ervaring met ontwerp en interdisciplinair teamwerk regionale schaal en op één of meerdere relevante thema’s: landschap, energie en verstedelijking
– kennis van het maatschappelijk veld
– communicatieve vaardigheden
– het leuk vinden om kennis te ontwikkelen en over te dragen
– lidmaatschap bni en/of een van de andere partners van het Platform Ontwerp NL (zie boven)
Interesse?
Bij interesse mail onze community manager Evaline Kruyssen op info@bni.nl uiterlijk op 12 mei.
Benoem jouw specifieke expertise, en geef aan wanneer je in de periode van 22 mei tot en met 6 juli beschikbaar bent. De selectie vindt uiterlijk op 16 mei plaats door vertegenwoordigers van de verschillende partnerorganisaties.
* De vergoeding is 3500,00 Euro inclusief reiskosten en alle andere kosten en exclusief BTW
With the first NOOK of this year, we kick off exuberantly. With extravagant, sophisticated, richly layered interior architecture and maximalist interiors. As a preview, we share the food for thought article from this NOOK’s issue here.
“The global pandemic has created a watershed moment in the downfall of modernism and the rise of maximalism,” argues Laurence Llewelyn-Bowen. The author of the book More More More: Making Maximalism Work in Your Home and Life tells Thierry Somers that “Maximalism is the most subversive thing that could ever happen to the architecture and design industry.”
Throw your knickers on the chandelier
[food for thought]
There are two common misunderstand- ings about maximalism. One is the assumption that a maximalist room is an exceptionally colourful room, but a lot of maximalists use colour for its ability
to emphasise and enhance something. Colour is not necessarily the star of the show, but rather an important cornerstone that ensures the mighty maximalist edifice rises true and straight.
The other is that maximalism is a char- ter to clutter, but it’s not. You have to keep a level of thought and engagement with your interior, to the same level you would with a modernist or minimalist interior. Everything in that space has to be in there because you like it. The minute you start leaving things because they are conven- ient, that’s when maximalism evolves into a space of darkness and neglect. In the spaces I inhabit, I’m constantly asking the question to all the objects: Are you doing the job you should be doing?
Keeping people in their place
What I think is great about maximalism is that it’s not modernism. Maximalism is the antithesis of modernism. When modern- ism was created, it was this idea that you pulled up the ladder behind you. Bauhaus really focused themselves on this concept
of creating a perfect world in which no- body needed anything ever again. This is of course completely impossible in terms of human existence, in terms of biology, in terms of physics. You cannot actually put a full stop behind anything, because entropy takes over, evolution takes over. Everything has to either progress, to generate, or evolve. Bauhaus modernism had no ability to evolve at all, and they didn’t want to. It was about keeping people in their place and saying to them: This is what you should be doing, this is what you should expect. Le Corbusier said, “Never undress in your bedroom.” Sorry?! A maxi- malist would say, “Take your clothes off wherever you want in the house and throw your knickers on the chandelier.”
A valuable barometer
One of the big educational flaws is the way architecture and design is taught. It has been very 20th-century-centric for too long. Many architects, designers, or com- mentators know so little about anything pre-Bauhaus. The last generation who had classical training died out with postmod- ernism. The late Zaha Hadid was one of the few who understood that modernism had to evolve, had to do something to it- self, to make it much more attuned to how people wanted it. What she did with modernism was absolutely extraordinary. I think she was a kind of John the Baptist
to all of this. This is what architecture needs to do; to become as organic, as art nouveau, as decadent as Zaha was in the way that she made contemporary architec- ture into something that was curvaceous, feminine, and organic.
Design will always be an incredibly valuable barometer of what is going on in society. The Renaissance is a very good example, because we see the mindset of that period in the buildings, the arts, and in the music. In the same way you can see the mindset of the 20th century, with all of the dreadful things that people like Mies van der Blah Blah did. The horrid redac- tion of the organic, its ridiculous embrace of man-made technology. All of the things which were there to replace millions
of years of evolution. I think we got to
the end of the 20th century and started thinking, “You know what? It’s not really working.”
Glamdemic
The global pandemic has forced every- body to re-evaluate a lot of what they think, what they like, what they ought to be doing. It led to an unprecedented level of people now working from home and re-assessing the spaces they live in.
Laurence Llewelyn-Bowen in his bedroom.
Photo: Steve Thorpe
Social media starts doing its job properly with Instagram and maximalism: to enforce the idea that we are all different, and that is so cool. – Lawrence Llewelyn-Bowen
The pandemic has given us a moment of tectonic social change.
We had a hundred years of asylum keepers that kept telling us what to do, but predominantly through the pandem- ic, people started doing things how they wanted to do it, because there was no one to check them. There were no estate agents, no mothers-in-law to come around your house. You just did what you wanted to do with your interior and you did it on your own terms. “Wow, that looks good!” So you took a picture of it, posted it on In- stagram, and that becomes a springboard, a virus, a glamdemic in its own right, that totally transforms the way that people feel that they can do what they want.
Innately democratic
Maximalism is therefore a lawless place for aesthetics. The idea of kitsch, the an- ti-taste, all of these things that are outside what everybody tells you is right or prop- er. These are incredibly important parts of you. The bits that are outside society. All of those should be actually celebrated. That’s why maximalism is as much about celebrating happiness and individuality as it is re-centring people back to who they are and expressing themselves. There is a fabulous witticism ingrained in maximal- ism that was never there in modernism.
Modernism was never ever funny. We’re looking to reboot the way we do things in a much more human-friendly way.
The absolute relative subjectivity of maximalism is what makes it so exciting. We are all now doing it in our way. And what is so brilliant and so unlike most social media is that we’re appreciating the way that the other person does it. We’re doing our own thing, we’re not judging the other person: “That’s not right, it doesn’t work, okay that’s not me, but that’s obvi- ously you.” This is a moment of enormous kindness that’s coming into our global society, which takes us all by surprise. After all those decades of slagging off, abuse, and rudeness that happens on so- cial media, social media starts doing its job properly with Instagram and maximalism – to start enforcing the idea that we are all different, and that is so cool.
It’s going to be very interesting to see how it’s all going to evolve professionally, because maximalism is innately democrat- ic. It has no leaders, it has no high priests. It wasn’t created by intellectuals sitting at a table thinking about where life should go, where society should go, where design should go. It was actually created by people, created by the end users. It is the most subversive thing that could ever happen to the architecture and design industry.
foto @ C-Mine
Column 6 april 2023 tekst: Martin Pot
Deze maanden is in Kunst- en Cultuurcentrum C-Mine in het Belgische Genk een tentoonstelling te zien rond de Italiaanse ontwerper Enzo Mari (1932-2020); als overtuigd communist pleitte hij voor een designmethodiek die het voor een ieder mogelijk maakte een betrokken en actieve rol te spelen in het vormgeven en vervaardigen van de directe omgeving. Mari had echter ook een grondige hekel aan de wegwerpmaatschappij en wilde bij de consument een beter begrip voor het ontwerpen en fabriceren van producten teweegbrengen.
Want het lijkt op het eerste gezicht zo voor de hand liggend: we bouwen huizen waarvan wordt verwacht dat ze zich ontwikkelen tot woningen; tot een omgeving die, ‘bezielt’ door de bewoner transformeert tot een persoonlijke ‘sphere’, in de woorden van Sloterdijk. Dit proces start echter niet met een tabula rasa; de ruimtelijke kaders die dit mogelijk moeten maken zijn vooraf door derden bedacht, bepaald, vormgegeven en gerealiseerd, de bewoner rest weinig anders dan inpassen en aanpassen.
Het zal slechts weinigen in ons vakgebied ontgaan dat de huidige discussies rond onze huisvesting zich mede juist daarom teveel concentreren op de verkeerde onderwerpen. In de huidige plannen van minister Hugo de Jonge is, naast meer van hetzelfde, een rol weggelegd voor industriële bouw en tijdelijke woningen, met de nadruk op betwistbare aantallen. Ieder initiatief voor andere systemen van bouwen, iedere gedachte aan een meer flexibele en duurzame wijze van huisvesting lijkt bij voorbaat te worden verbannen naar de prullenbak. Vastlopend op overig meer ideële opties anders dan het traditioneel inert blijven bouwen zoals we dat al decennia doen. Daarnaast is en blijft onze huisvesting als marktsysteem een technisch/rationeel (en commercieel) proces; we bouwen huizen gebaseerd op abstracte aannames over hoe de bewoner wil wonen, nu dan wel over 25 of 50 jaar. We bouwen huizen, we faciliteren geen wonen.
Is dit erg, hoor ik regelmatig mensen vragen. We moeten per slot van rekening voorzien in woningen, er zijn er (veel) te weinig want ook vluchtelingen/statushouders hebben recht op een woning; nog afgezien van de ca. 50.000 daklozen in ons land. Ons bestaan speelt zich af in wat we benoemen kwalificeren als een samenleving; consequentie is dat ons wonen zich niet zou moeten beperken tot het letterlijk naast elkaar bestaan van individuele eenheden maar vooral dat samen leven faciliteert. Vrij vertaald; we verbergen niet iedere vorm van wonen in een eigen hokje maar organiseren de mogelijkheden tot collectiviteit en gemeenschappelijkheid; en veel nog belangrijker, eigen initiatief en (creatief) handelen.
Dat impliceert dat het aanpassen en veranderen van de kaders voor leefruimte, vooraf als ontwerp-criterium moet worden opgenomen; het houdt in dat het onvoorziene, het onverwachte een integraal onderdeel moet worden van het ontwerpproces. Een sociaal gericht voorbeeld en interessante ontwerp-opdracht: neem in elk nieuwbouwproject voor appartementen een of twee eenheden op van ca. 5 m2. met eenvoudige sanitaire voorzieningen ten behoeve van daklozen; niet als permanente huisvesting maar als basaal onderdak en sla de kosten om over de beheerder/eigenaar. Het huidige systeem van gestandaardiseerde typologieën en eenheden voorziet echter niet in (tijdelijke) verblijfsvormen die niet als zodanig zijn of worden gekwalificeerd; het blijft de niet-herkenbare anomalie. Nomadisme, in welke vorm dan ook is nog altijd een bestaanswijze die zich niet conformeert aan de gekende orde en daarmee niet te profileren is.
Veronderstel echter dat de afwijking de standaard wordt; geen voorgeschreven typologieën maar ad-hoc invullingen binnen een groter kader, geen huizen maar gestandaardiseerde, duurzame en modulaire inbouw-systemen die door de bewoner kunnen worden gebruikt en naar behoefte worden ingezet, voor zolang als gewenst of nodig. Daar waar nu ruimte de bepalende ontwerp-factor is, zal tijd leidend zijn; met als gevolg een flexibele systematiek die ons in staat stelt te wonen, d.w.z. niet te leven in een passieve afgezonderde cel maar actief te wonen in een omgeving die adaptief is, reageert op verandering en invloeden.
De zoektocht naar andere ruimtelijke vormen ten behoeve van meer ruimtelijke opties voor onderdak is geenszins nieuw: rond 1950 ontwikkelde Richard Buckminster-Fuller zijn ‘geodesic domes’, grootschalige bolvormige structuren die functioneerden als multi-functionele ruimtes. In dezelfde periode ontwierp Konrad Wachsmann min of meer vergelijkbare structuren, zonder de kenmerkende bolvorm; industrieel vervaardigd en multi-functioneel. Meer recent; de Universiteit Stuttgart creëerde in 2021 het ‘Maison Fibre’ , een gerobotiseerd, gefabriceerde structuur op basis van carbonfibers zodat met minimale materialen maximale vrijheid kan worden gerealiseerd.
Deze grotere kaders vormen een op zich neutrale omgeving; een die de basale structurele functie vervult van het creëren van een membraan tussen binnen en buiten zodat niet – in dit geval – elke woning separaat in deze functionaliteit hoeft te voorzien. Het laat tevens alle ruimte voor individuele expressie binnen een collectief geheel; het is een habitat die als gemeenschappelijke ruimte kan worden ingevuld, vormgegeven, beheerd en geleefd. Architectuur is allereerst organiseren; de vraag is of dat ook altijd bouwen impliceert. Het betekent wel, in de formulering van Jeremy Till, een architectuur die geen ‘frozen moment’ meer is maar het bouwen van het onvoltooide; het ruimte laten aan de verbeelding en dat wat de bewoner(s) nu en later zien als het voltooien van hun leefruimte.
Huisvesting is niet uitsluitend een individuele noodzaak maar dient met name ook een gemeenschappelijk belang; de huidige nadruk op ‘tiny houses’ en fabrieksmatig geproduceerde individuele woningen vormen geen structurele oplossing voor de brede behoefte en noodzaak tot huisvesting. Evenmin is het aan project-ontwikkelaars om te bepalen hoe onze huisvesting er uit moet zien. Wonen; status of werkwoord? Het is aan bewoners om, samen met (interieur)architecten hun collectieve en individuele omgeving vorm te geven binnen de ruimere collectieve kaders die de gemeenschap heeft vastgesteld. Dat vormt de basis voor een gezonde samenleving en de voorwaarden voor wonen.
Lees ook Martin’s terugblik Meetup HKU
Expo Enzo Mari
curated by Hans Ulrich Obrist with Francesca Giacomelli
te zien tot en met 29.05.23
Enzo Mari
Na zijn studie aan de Academia di Brera in Milaan begon Enzo Mari zijn carrière. Hij experimenteerde met nieuwe materialen en had een bijzondere aandacht voor de functionele aspecten van meubels. In de jaren ’60 bracht hij zo een revolutie teweeg in de designwereld door objecten ‘voor gewone mensen’ te ontwerpen. Dit leidde tot creaties die niet enkel de tand des tijds konden doorstaan, maar die ook los stonden van trends. Lees verder
Lasut & Braun met team in Milaan
In 2023 staat Salone del Mobile weer op de agenda van bni-leden Feikje Lasut & Anne Braun! Onder de hashtag #spottingsalone23forbni kun je van 17 tot en met 21 april online meereizen via hun eigen social media kanalen en bni op Instagram. In een kort tijdsbestek passeren de laatste noviteiten, meest inspirerende presentaties en de absolute must sees in Milaan.
Dit professionele en zeer ervaren “Milaan spotting team” bezoekt o.a. Salon del Mobile, Alcova, Prada, Masterly, Dimore, Rossana Orlandi, Masterly en nog veel meer highlights in een strak schema. Op zondagmiddag en vrijdag zie je ook toegiften die ‘hot’ in Milaan zijn op het gebied van architectuur en of hospitality buiten de Salone om.