login leden
nieuws  05-08-2020 

Cyberveilig werken belangrijker dan ooit

 

Door corona zijn we veel meer gaan thuiswerken. Cybercriminelen weten dat en ook dat veel bedrijven de databeveiliging voor thuiswerken niet goed op orde hebben. Dat vele thuiswerken vergroot namelijk hun kans om privacygevoelige data buit te maken om daar vervolgens veel geld mee te verdienen. De cijfers wijzen helaas uit dat cybercriminelen succesvol zijn. Dat komt onder meer doordat veel ondernemers de risico’s onderschatten. ‘Dat overkomt ons niet’, is een veelgehoorde uitspraak. Uit onderzoeken blijkt echter dat ruim de helft van het MKB al mikpunt is geweest van cyberaanvallen. Dat percentage groeit nog steeds. De risico’s worden genegeerd, waardoor de financiële schade sterk toeneemt. Het is nu echt dé tijd om de cybersecurity van jouw bedrijf goed te regelen.

Aon is een internationale consultancy-organisatie die zich onder meer richt op risicobeheer en onze kennispartner op het gebied van cybersecurity. Lees hier hoe je jouw bedrijf kunt beveiligen tegen een cyberaanval.

 

De cybersecurity-specialisten hebben een praktisch hulpmiddel ontwikkeld om de cyberweerbaarheid van jou en medewerkers te verhogen: CyberHulp. Het bevat diverse middelen en materialen zoals kosteloos gebruik van Privacy Zeker Start inclusief een AVG en beveiliging check (ter waarde van €99,-), kennissessies via workshops en webinars, informatie over IT beveiliging, maandelijkse cyber nieuwsbrief service met preventieve tips. Via Aon’s kennispartner ESET krijgt u bovendien kosteloos toegang tot premium content, zoals het handige e-book ‘Gegevensbescherming voor dummies’. Je kunt het e-book gratis downloaden via deze bni pagina op de AON site.

 

Ook als je als lid nog niet verzekerd bent via AON kun je van deze cybertools gebruik maken. Laat je informeren over de mogelijkheden.

nieuws  30-07-2020 

Strandcultuur en de badstoel

Zon, zee, strand. Mooi moment om een podium te geven aan het leuke onderzoek over de “Strandcultuur en de badstoel” van Koos Rauws, met wie we deze week in contact kwamen.

 

In 1753 publiceerde Richard Russel (UK) over gezond zeewater voor de klieren. In Lymington aan de Zuidkust werd het eerste zeewater-badhuis gevestigd. Vóór de preutse Victoriaanse tijd werd er alleen naakt gezwommen. Maar baden in zee ging steeds meer via badkoetsen, eng. “Bathing Machines”.

 

In 1818 kwamen via Oostende met het eerste badhuis ook de eerste badkoetsen in Scheveningen en ca 1850 zien we de eerste iconische wilgentenen strandstoelen. In 1972 stopte de laatste mandenwerk badstoel-verhuurder in Wijk aan Zee.

 

De “Halblieger Strandkorb” (hier in blauw/groen) wordt nog steeds gemaakt op het Duitse eiland Sylt. Je komt ze nu ook tegen in de tuinen tot in de sneeuw van de Alpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

De Powerpoint presentatie zie je terug op onze Facebook-pagina.

Tip: Het Nationaal Vlechtmuseum in Noordwolde is een bezoek waard.

 

 

Credits beeld en tekst: Koos Rauws.

nieuws   

Cum Laude bachelor The Breath Room

 

Het toeval wil dat studentlid Jenita Duijndam ‘wachten’ als onderwerp voor haar afstuderen als Ruimtelijk Ontwerper aan AKV|St. Joost in Breda had gekozen en dit ook het thema van NOOK 1 ’20 was. Inmiddels heeft ze cum laude haar bachelor op zak en is aangenomen op de Master Interieurarchitectuur op de HKU en is vast besloten verder te gaan.

 

Jenita zoekt nu een interieurarchitectuur of -ontwerpbureau waar zij twee dagen in de week kan werken als interieurarchitect in spé. Ook zou zij graag “The Breath Room” verder ontwikkelen. Neem contact met haar op via jenita.d@live.nl als je een suggestie hebt.

 

Het werk is vanaf 7 oktober te zien op de online en fysieke expositie. De links naar exposities van alle opleidingen vind je hier op de site.

Onderstaand het verhaal in beeld en geluid.

 

Uit mijn onderzoek bleek dat veel patiënten last hebben van stress, spanning of zenuwen tijdens een bezoek aan het ziekenhuis. Dit heeft nadelige gevolgen voor het onthouden van gesprekken en vragen, het stellen van de juiste diagnoses en voor hun gezondheid.

 

Het inzetten van de ademhaling is een van de meest effectieve manieren om deze stress en spanning snel te verminderen. Toch is hier op dit moment nog weinig aandacht voor. Op een laagdrempelige manier wil ik het inzetten van de ademhaling toegankelijker maken. Door de ademhaling te laten zien, voelen en horen in de wachtruimte. De drie manieren waarop mensen nieuwe kennis eigen maken. Hiervoor heb ik een paneel, stoel en geluidsfragment ontworpen.

 

Patiënten kunnen het ritme van de objecten gebruiken om hun ademhaling op aan te passen of een eigen rustiger ritme te vinden. Door de smartphone in de stoel te leggen, wordt hij opgeladen en begint de stoel rustig te bewegen. De patiënt krijgt vanzelf een seintje wanneer hij of zij aan de beurt is en hoeft dus niet bang te zijn dat de beurt voorbij gaat. Het ontwerp biedt tijdens het wachtmoment afleiding, een bezigheid en rust. De patiënt heeft even een moment voor zichzelf.

 

 

Luister hier op Youtube naar het geluid.

 

 

 

 

 

nieuws  09-07-2020 

Circulair interieur Fair Plaza door Interior Sense

Circulair bouwen vergt een nieuwe manier van denken en werken. Zowel van de klant, als van de ontwerper en de bouwer. Maar hoe breng je dat in de praktijk? bni-lid Ingrid Hendrickx – Interior Sense – bouwt momenteel bij Fair Plaza, inkoopcentrum voor home & living-producten in Culemborg, een volledig circulaire stand. De stand, ‘Your Circular Space’, is volledig gemaakt van afval. Ook het interieur van de stand is helemaal ingericht met ecologische, gerecyclede, ge-upcyclede en circulaire materialen. Daarnaast zijn er pareltjes van fairtrade en sociale producten te zien. Bekijk de video hier. Voor de eerste Duurzame Woonbeurs, vorig jaar in Amsterdam, werden de pleinen door bni-leden ontworpen. Interior Sense presenteerde daar ook een volledige circulaire beursstand.

 

 

Ingrid: “In de stand laat ik zien hoe je met fair-trade producten en ecologische, gerecyclede en circulaire materialen een inspirerende mix kunt maken. Normaliter zijn dit binnen mijn bedrijf altijd al speerpunten. Zowel de stand als het interieur zijn volledig circulair. Sommige materialen vonden we in een container om de hoek. Andere materialen zijn echt innovatief. Alle gebruikte materialen hebben een verhaal en hebben ook een bepaalde impact op het milieu en op de mensen die het hebben gemaakt. Daarvoor heb ik een speciale tool ontwikkeld die ook in de stand te zien zal zijn. Het is belangrijk, zeker in deze tijd, dat de verhalen achter de producten en initiatieven meer aan het licht komen, zodat bedrijven en particulieren daar hun keuzes voor een circulaire inrichting op kunnen baseren.” De circulaire stand is vanaf nu te zien zijn tot het einde van dit jaar.

 

Over Fair Plaza:
Fair Plaza is een B2B inkoopcentrum voor home en living producten in Culemborg, waar 32 fair trade inkoopgroothandels gevestigd zijn. Geopend van maandag t/m donderdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Fair Plaza, Beesdseweg 5, Culemborg.

 

Meer informatie over Interior Sense Natuurlijke Interieurconcepten vind je hier.

nieuws   

Terugblik Professional Experience Programme

 

Stephanie Klein Holkenborg, ArtEZ Master Interieurarchitectuur
Interieurarchitect bij Wiegerinck architecten, geïntegreerd programma PEP

 

Na een succesvolle afronding van de master Interieurarchitectuur aan de Kunstacademie ArtEZ en opgedane werkervaring in Amsterdam, kon ik bij Wiegerinck Architecten beginnen waarbij ik ook de gelegenheid kreeg om het geïntegreerde programma van de PEP te volgen. Voor mij was dit de kans om me verder te ontwikkelen, mijn kennis te verbreden en ervaring op te doen in alle facetten van het vak. Het geïntegreerde PEP programma sprak mij direct aan, een divers programma, kennismaken met vakgenoten en de zekerheid dat ik na twee jaar de titel van interieurarchitect kon behalen.

 

Het geïntegreerde PEP programma is divers met maandelijks een bijeenkomst met inspirerende sprekers en elke keer wordt er gezocht naar bijzondere locaties zoals de LocHal in Tilburg, een bouwbezoek aan hotel nhow in Amsterdam of het nieuwe Unilever Foods Innovation Centre in Wageningen. Stuk voor stuk bijzondere inspirerende locaties die normaliter niet toegankelijk zijn. Naast deze indrukwekkende locaties, kregen we tijdens de lezingen de nodige informatie over het project, de organisatie, het traject tot realisatie en andere bijzondere achtergrond informatie. Ook was dit tevens de aansluiting met de module en de casus die daarbij hoort. Bij het bespreken van de casussen kon er een koppeling gemaakt worden met de lezing en de locatie. Het is ook interessant om van je mede vakgenoten te horen wat hun ervaring is en hoe zij hiermee omgaan. Elke PEP dag was een ervaring op zich, waarbij ik telkens weer opnieuw geïnspireerd werd.

 

Naast de PEP bijeenkomsten heb ik twee jaar lang aan mijn persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) gewerkt. Dit gaf mij gelegenheid om kennis te maken met andere facetten van het vak zoals inzicht over de bouworganisatie, bezoek aan welstand of een oplevering. Het geeft je de mogelijkheid juist buiten de taken, die je als junior hebt, kennis en ervaring op te doen met toekomstige taken. Juist het persoonlijk ontwikkelingsplan als ook de casussen gaven input en inzicht om mij verder te ontwikkelen in mijn functie.

 

Ik was de enige interieurarchitect binnen mijn lichting en dat zag ik als een uitdaging om de opgedane kennis naar mijn eigen vakgebied te brengen. Daarnaast kon ik met drie collega architecten, ieder vanuit zijn eigen discipline, de discussie aangaan om elkaar te inspireren. Ik heb de PEP als een bijzonder leerzame en inspirerende periode ervaren. Waarbij ik deze twee jaar ervaring zie, als een logisch vervolg op mijn Master Interieurarchitectuur. Voor mij was de PEP een volgende stap in mijn ontwikkeling tot interieurarchitect!

nieuws   

Architect & Interieurarchitect, terugblik crossover

Marlies Boterman stond al ingeschreven in het architectenregister en koos voor het zgn. “crossover” traject, waarbij een al ingeschrevene in het register een verzoek kan indienen om ook onder een andere titel in het register te worden ingeschreven. Het betreft een horizontale doorstroming binnen het register op gelijk opleidingsniveau, waarvoor minimaal zeven jaar beroepservaring op het vakgebied van de andere titel is vereist. bni vroeg Marlies haar ervaring te delen.

 

 

 

Even voorstellen, mijn naam is Marlies Boterman en ik ben als architect gevestigd in Amsterdam en Londen. De afgelopen jaren heb ik voor toonaangevende bureaus gewerkt als OMA, Inside Outside en SevilPeach en sinds 2012 heb ik mijn eigen bedrijf.

 

Als architect en meubelmaker streef ik ernaar ontwerpen te maken voor culturele en internationale projecten. Variërend van objecten tot gebouwen, zoals meubels, kunst objecten, woonhuizen, paviljoens, interieurs, kantoren, ziekenhuizen en rechtbanken. De laatste jaren heb ik met name gewerkt aan bijzondere interieur opgaven.

 

Daarbij komt de titel ‘interieurarchitect’ goed van pas. Als je namelijk mee wilt doen aan een grote interieur opgave die als aanbesteding wordt uitgeschreven door de overheid is deze titel noodzakelijk. Anders dan in Engeland is de titel ‘interieurarchitect’ in Nederland een beschermde titel.

 

Ik hoop dat ik in de toekomst met deze titel samenwerkingen aan kan gaan met architectenbureaus die zelf minder gespecialiseerd zijn op het gebied van interieur opgaven, waarbij we samen kunnen inschrijven bij overheidsopdrachten.

De komende jaren zou ik met name graag met ambitieuze duurzame projecten mee willen doen.

 

De eisen die gesteld worden vanuit het Architectenregister om ‘in te schrijven onder een andere titel’ zijn terecht pittig. Je dient minimaal zeven jaar in dit cross over vakgebied werkzaam te zijn geweest. Je onderbouwt het document wat je indient met vijf gerealiseerde projecten in woord en beeld, inclusief een brief van iedere opdrachtgever waarin jou rol beschreven staat. Met name dit laatste onderdeel heeft mij veel tijd gekost.

 

Het interview zelf heb ik als plezierig en ontspannen ervaren, waarbij er inhoudelijke vragen worden gesteld over de projecten die je hebt ingediend. Als je goed op de hoogte bent van je eigen projecten is dit juist een waardevol moment om hierover te vertellen.

 

 

Lees meer informatie over “inschrijving onder andere titel”  op de site van het  Architectenregister. Jaarlijks kiezen zo’n 10  ingeschrevenen voor deze crossover. In het register staan momenteel 180 dubbele titelhouders.

 

 

nieuws  08-07-2020 

ARCHITECT@WORK in Rotterdam gaat door

 

 

Nu de coronamaatregelen verder versoepeld zijn, vindt ARCHITECT@WORK Rotterdam definitief plaats op 16 en 17 september 2020. Safe the date!

 

Vanaf volgende week kun je via de banner op de homepage naar de online-reserveringspagina om jouw ticket veilig te stellen en een dagdeel te blokken in jouw agenda.

 

Op de editie presenteren zo’n tweehonderd exposanten hun innovaties. Rond het thema ‘future-proof’ zijn daarnaast verschillende tentoonstellingen te zien en organiseert Architectenweb wederom het seminarprogramma.

 


“De afgelopen periode hebben we gebruikt om het concept van ARCHITECT@WORK zo aan te passen dat de beursvloer voor iedereen een coronaveilige omgeving is geworden en dat tegelijkertijd de beleving ervan – met het sfeervolle lichtplan, het unieke standenconcept, de uitgebreide en gratis catering – overeind is gebleven”, vertelt Nathalie Sandra van ARCHITECT@WORK.
“Wij zijn er klaar voor.”

 

Wat voor veranderingen zijn er zoal doorgevoerd? De meest zichtbare zijn de verruimde openingstijden, nu van 10:00 tot 19:00 uur. Daarbij vraagt de organisatie aan bezoekers om van tevoren een dagdeel te kiezen waarop zij ARCHITECT@WORK willen bezoeken. “Zo kunnen we garanderen dat het niet te druk wordt”, verklaart Nathalie Sandra.

 

Juist ARCHITECT@WORK is natuurlijk ook een plek waarop veel handen geschud worden. “Dat kan nog even niet en dat zal best nog wel even wennen zijn”, gaat Nathalie Sandra verder. “Maar ik weet zeker dat iedereen er ook enorm van zal genieten om – op veilige afstand – elkaar weer te zien. Persoonlijk contact is niet alleen menselijk maar ook belangrijk. Voor architecten is het cruciaal om een nieuw product toe te kunnen passen. Je wilt het product daadwerkelijk gezien hebben en het bedrijf erover gesproken hebben.”

 

Om het nog eenvoudiger te maken om contacten te leggen, lanceert ARCHITECT@WORK de mogelijkheid om nog eenvoudiger op A@W of daar buiten een (online) afspraak met elkaar te maken. “Ook wanneer het niet lukt om ARCHITECT@WORK te bezoeken, kun je zo toch nieuwe contacten leggen”, aldus de organisatie.

 

Future-proof
Het thema van de tweejaarlijkse editie is dit keer ‘future-proof’, oftewel ‘klaar voor de toekomst’. Rond dit thema is een materialententoonstelling (door MaterialDistrict), een fototentoonstelling (door DAPh) en een projectententoonstelling (door world-architects.com) te zien.

 

Ook het lezingenprogramma, dat Architectenweb opnieuw organiseert, haakt op dit thema aan. “Om ervoor te zorgen dat iedereen op veilige afstand van elkaar zit, krijgt de zaal een ruimere opstelling dan anders”, vertelt Michiel van Raaij, hoofdredacteur van Architectenweb. “In deze opstelling zitten bezoekers wat meer óm de sprekers heen. We zijn momenteel druk bezig met de invulling van het programma. Dat belooft weer zeer boeiend te worden.”

 

In de zaal is ruimte voor zo’n 150 personen. Wie het niet lukt om voor de lezingen een plaatsje te bemachtigen, kan daarvan ook de livestream volgen.

 

ARCHITECT@WORK vindt plaats op 16 en 17 september in Rotterdam Ahoy. Meer informatie is te vinden op www.architectatwork.nl.

nieuws  07-07-2020 

Eindexamenpresentaties Interieurarchitectuur 2020

HKU MIA Utrecht

 

De presentaties waren via Zoom sessies te volgen. Het werk staat online via onderstaande link:

 

Master Interior Architecture 2020


 

Minerva Groningen

 

Voor de zomer zijn de werken van studenten al te zien in een online en offline sneak preview. Het werk is te zien op Instagram en verspreid door de stad op verschillende posters en schermen. Van 6- 13 juli zie je werk van studenten verschijnen op 13 verschillende digitale borden in de binnenstad van Groningen.

Tussen 2 september en 12 december 2020 vindt een serie fysieke tentoonstellingen plaats onder de noemer Tales of the Unseen (#TOTU) in de Koepelzaal van Academie Minerva

 

 

Sandberg Instituut Amsterdam

 

Graduation Final Works presented to the public at Het HEM / Hembrugterrein, Zaandam (NL) from 29 October – 1 November

 

 

Corporeal Artez

 

Eindwerk interieurarchitectuur lichting 2020 nu hier online.

 

 

AKV St Joost

 

Dit jaar is gekozen voor een hybride vorm van tentoonstellen: onze afstudeerders presenteren zich zowel via een online platform als op diverse locaties in Breda en ‘s‑Hertogenbosch (mits de richtlijnen van het RIVM het toestaan). Zo kunnen zij toch zichtbaar zijn voor een breed publiek. En het zorgt bovendien voor extra verbinding met lokale partners en het werkveld. Lees hier meer.

 

 

Master Interior Architecture (INSIDE) aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag 

 

10-13 september en online, volg hier.

 

 

Willem de Kooning – Piet Zwart Instituut – Master Interior Architecture: Research + Design

 

Vanaf augustus ’20 online en onsite (Stadsarchief Rotterdam) evenementen tot en met eind maart ’21. Het werk is ook te zien op billboards in Rotterdam. De graduation catalogus is 17 juli beschikbaar online via deze site.

 

 

 

Master Interior Architecture Zuyd Maastricht

 

Live van 12 t/m 22 november 2020. Online hier.

 

nieuws  24-06-2020 

Nook #2 Akoestiek is uit

 

Nook 2 van 2020 gaat over akoestiek.


 

 

 

 

 

 

 

NOOK2020#2-lr p20-23

 

 

 

 

 

 

nieuws   

Updates tweede noodpakket COVID19

30 juni 2020

De TVL – opvolger TOGS – kan tot en met 30 oktober aangevraagd worden. Ondernemers uit architecten-, ontwerp- en modebranche kwamen niet in aanmerking voor TOGS omdat deze SBI-codes niet zijn opgenomen in de regeling. Voor de TVL-regeling gelden deze codes weer. Een lobby van o.a. BNA richt zich nu op een oproep om omzetverlies als hoofdcriterium te nemen bij de TVL-regeling i.p.v. de SBI-codes.

 

24 juni 2020

Met het zomerreces voor de deur stuurt de taskforce culturele en creatieve sector vandaag een brief aan de Tweede Kamer met nieuwe cijfers over de verwoestende effecten van de coronacrisis voor de sector en een schets met contouren van een herstelplan voor de culturele en creatieve sector. De brief is gericht aan een zeer brede groep Kamerleden: woordvoerders cultuur, binnenlandse zaken, economische zaken, sociale zaken, financiën, met afschriften aan de bewindslieden OCW, BZK, EZK, SZW en Financiën. Lees de brief hier terug:

 

Brief taskforce Herstelplan voor culturele en creatieve 24 juni 2020

 

Lees hier het artikel uit Volkskrant van vandaag terug.

 

Op donderdag 12 maart 2020 kondigde het kabinet aan dat vanwege coronamaatregelen de theaters, musea, bioscopen en andere culaskforce opgericht met de koepels: Creatieve Coalitie, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, het Erfgoedplatform en Kunsten ’92. Aan de taskforce zijn ook toegevoegd de VVTP (Vereniging Vrije Theater Producenten), de VVEM (Vereniging van Evenementenmakers), de Federatie Auteursrechtbelangen en de Popcoalitie. Een groot aantal brancheorganisaties, beroepsverenigingen en ondersteunende instellingen is aangesloten bij de werkzaamheden van de taskforce.

Op woensdag 24 juni om 16.00 uur geven leden van de taskforce een update. Wat is de actuele problematiek in de sector? Welke steun is nu nodig en wat is het perspectief? Wat zijn de stappen richting het cultuurdebat in de Tweede Kamer op 29 juni? Je kunt je hier aanmelden.

 

12 juni 2020

 

In de TOGS zijn definitief geen aanpassingen meer te verwachten. Wel loopt onderzoek naar ingediende incorrecte SBI-codes door.

Lees hier de brief van Mona Keijzer.

 

5 juni 2020

 

Now 1.0 wordt 2.0. De tijdelijke noodmaatregel wordt met vier maanden verlengd. De essentie blijft vrijwel gelijk. NOW 2.0 steunt werkgevers met een terugval in de omzet van ten minste 20% met als doel zoveel mogelijk werknemers in dienst te houden. Aanvragen kan vanaf 6 juli. Alle informatie lees je op de site van SFA.

 

 

28 mei 2020

 

Het economisch noodpakket wordt met een maand verlengd tot 1 oktober. Kabinet, werkgevers en werknemers zijn dit overeengekomen omdat dit tijd geeft om afspraken te maken die het land ook op lange termijn helpen. Het bericht lees je hier terug.

 

27 mei 2020

 

Vandaag is de brief van minister Van Engelshoven (OCW) verschenen waarin zij uitwerkt hoe zij het extra steunpakket van 300 miljoen voor de culturele en creatieve sector gaat verdelen. Het nieuwsbericht en haar brief vind je hier terug.

 

 

26 mei 2020

 

De Taskforce Creatieve en Culturele sector heeft een brief naar de Tweede Kamer gestuurd naar aanleiding van het op 20 mei bekend gemaakt steunpakket. Lees deze brief over o.a. een steunpakket met meer maatwerk lees je hier terug:

Reactie taskforce culturele en creatieve sector op tweede steunpakket 26 mei 2020  

 

20 mei 2020:

 

Vanmiddag heeft het kabinet het tweede economische noodpakket bekendgemaakt.

De belangrijkste maatregelen voor werkenden in de creatieve en culturele sector op een rij gezet door @Creatieve Coalitie

 

1. Voor zzp’ers wordt de tozo-regel verlengd. Zelfstandigen kunnen bij hun gemeente aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Deze vult tot eind augustus 2020 het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet te worden terugbetaald. Wel wordt een partnerinkomenstoets ingevoerd, zeer tegen de zin van de vakbonden. Dit betekent dat alleen huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in het levensonderhoud.

2. Een ondernemer die minstens 20 procent omzetverlies verwacht, kan vanaf 6 juli 2020 een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen bij UWV voor juni, juli en augustus. Hierdoor kunnen bedrijven hun personeel doorbetalen. De verlengde NOW-regeling hanteert dezelfde systematiek van tegemoetkoming, maar de nieuwe regeling bevat ook wijzigingen.

3. Voor ontslagen flexwerkers die niet voldoen aan de voorwaarden voor WW of bijstand werkt het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer aan een tijdelijke en uitvoerbare oplossing. Deze regeling gaat TOFA (Tijdelijke Overbrugging Flexibele Arbeidskrachten) heten.

4. Het kabinet trekt 50 miljoen euro uit voor een omscholingsfonds, ter ondersteuning van initiatieven van sociale partners. Dit crisisprogramma ‘NL leert door’ moet ervoor zorgen dat mensen vanaf juli kosteloos online scholing en ontwikkeladviezen kunnen volgen om zich aan te passen aan de nieuwe economische situatie. Werkgevers die de NOW aanvragen, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen.

5. De TOGS wordt vervangen door de Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB. Bedrijven die 30% of meer omzetverlies hebben en die tot de sectoren van de TOGS behoren kunnen, onder voorwaarden, maximaal €20.000,- aan tegemoetkoming in hun vaste lasten ontvangen.

Tot slot. Het kabinet zal bezien of onderdelen van de nog langduriger gesloten sectoren, zoals de grote podia/theaters, die in ieder geval tot 1 september gesloten blijven, maar ook daarna naar verwachting te maken krijgen met forse beperkingen – gesteund en op weg geholpen kunnen worden naar nieuwe verdienmodellen, zo nodig met behulp van pilots.

 

Alle informatie kun je nalezen op deze website van de rijksoverheid. Daar vind je ook de Kamerbrief, waarin de maatregelen door het kabinet worden toegelicht.

 

oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid