login leden
nieuws  16-09-2021 

IKEA Museum Digital opent vandaag

IKEA Museum Digital  is geopend met de uitgebreide en levendige geschiedenis van het merk. Meer dan 100 verhalen over onder meer de oprichter Ingvar Kamprad en enkele van de meest iconische producten en gedenkwaardige ontwerpen van de jaren veertig tot vandaag. Veel van deze verhalen zijn nooit eerder publiekelijk gedeeld.

De verhalen worden verteld aan de hand van historische documenten en artefacten, en vanuit verschillende perspectieven door de mensen die erbij waren toen het gebeurde. Elk verhaal voegt een stukje toe aan het verhaal van IKEA, een verhaal dat nog elke dag groeit. Het gaat daarbij niet alleen om glorieuze triomfen uit de geschiedenis van de meubelgigant, maar ook om grootse mislukkingen, fouten of opmerkelijke avonturen.

IKEA Museum Digital bestaat uit meer dan 100 redactionele artikelen, films en interviews met de mensen die betrokken zijn bij de reis die IKEA doorgemaakt heeft: van een klein lokaal bedrijf tot een wereldwijd merk voor woninginrichting met meer dan 210.000 medewerkers en 456 winkels in 61 landen.

 

 

 

 

 

 

 

Meer over het IKEA Museum:

IKEA Museum is gevestigd in het oorspronkelijke gebouw van de eerste IKEA-winkel, die in 1958 werd geopend in Älmhult in de Zuid-Zweedse regio Småland. Het museum heeft een doorlopende collectie verdeeld over drie exposities: Our Roots, IKEA Door De Eeuwen en De Vele Kanten van Ingvar Kamprad. Het museum beschikt ook een aantal tijdelijke tentoonstellingen, evenals een restaurant en een winkel.

nieuws  07-09-2021 

Crossover architect en interieurarchitect Maarten Hooijmeijer

 

 

Ik ben Maarten Hooijmeijer  en werk inmiddels 14 jaar bij Inbo. Ik begon hier mijn carrière als architect nadat ik aan de TU Delft afstudeerde met een ontwerp van een enorm hybride gebouw. Destijds had ik niet kunnen vermoeden dat ik 14 jaar nadien mijn dagelijkse focus juist zou leggen op de allerkleinste details van een ontwerp. Met een fijn team van interieurarchitecten, ontwerpers en projectleiders  werk ik vanuit de vestiging in Amsterdam aan een breed scala van interieuropgaven. Een deel van onze ontwerpen doen we integraal met andere teams binnen Inbo. Zo kunnen we als bureau de complete ontwerpvraag beantwoorden, wat we als een grote meerwaarde zien. Daarnaast zijn veel projecten direct voor externe opdrachtgevers en zijn heel divers qua omvang, onderwerp of doorlooptijd. Dat maakt iedere dag weer spannend en uitdagend, met veel positieve energie en dynamiek.

 

Mijn ‘overstap’ richting interieurarchitectuur ging heel geleidelijk. Daarom voelt het ook niet echt als een stap, eerder als een langzaam ontdekkingsproces gevoed door de waan van de dag. Ik begon in 2007  toen de economie nog volop floreerde en er werk in overvloed was. Een jaar later zag de wereld er heel anders uit, een spannende periode vol uitdagingen brak aan. Gelukkig bleven de projecten komen en kon ik mijzelf doorontwikkelen. In deze periode verschoof de focus van het ontwerp vaker naar het interieur. Het aantal transformatie- en herontwikkelingsopgaven nam toe en werden meer vragen gesteld over hetgeen binnen een bestaand gebouw moest veranderen. Deze opgaven vond ik heel aantrekkelijk en langzaam maar zeker ontdekte ik dat dit een wereld was die mij aantrok.

 

Een grote eye-opener voor mij was ons ontwerp voor De Nederlandsche Bank waar we een pand tegenover het hoofdkantoor in Amsterdam volledig mochten vernieuwen én inrichten. Een geweldig avontuur waarin ik genoot van het werken met mooie materialen, kleuren en producten. Ik wilde het ‘verhaal’ van DNB overbrengen in het interieur en hun toekomstige werkprocessen zo goed mogelijk faciliteren en vormgeven. Interieuropgaven raken de mens direct en hebben grote invloed op de dagelijkse praktijk en beleving. Geweldig om hier over na te denken en aan te mogen ontwerpen.

 

“Interieuropgaven raken de mens direct en hebben grote invloed op de dagelijkse praktijk en beleving”

 

Binnen Inbo hadden we tot een jaar of zes geleden nog  geen interieurgroep. Een klein team van architecten met ‘interieurambities’ vormde het begin van een inmiddels volwassen geworden interieurafdeling. Bij volwassen worden hoorde ook het crossover-traject voor mijn inschrijving als interieurarchitect. Enerzijds heel praktisch omdat opdrachtgevers of aanbestedingstrajecten soms heel specifiek vragen om geregistreerde interieurarchitecten. Anderzijds zie ik de registratie als een erkenning van ervaring en deskundigheid, iets wat je wilt uitstralen naar je opdrachtgever.

 

Ik heb best een tijd over het crossover-traject gedaan, niet altijd had het mijn volle aandacht. Naast de dagelijkse drukte werkte ik in stappen aan mijn portfolio en verzorgde ik de referenties met en namens mijn opdrachtgevers. Erg leuk om zo een terugblik op de afgelopen jaren te zien ontstaan en daarover te schrijven. Na indiening volgde het crossover-interview. Ik vond het een leuk gesprek en genoot ervan van gedachten te wisselen met mensen uit het vakgebied. Niet snel daarna volgde de positieve eindconclusie en is mijn inschrijving een feit. Is mijn dagelijks werk daarmee plotseling veranderd? Niet echt. En toch ervaar ik de meerwaarde en werk ik sindsdien met enige trots als interieurarchitect aan onze projecten.

 

De foto’s zijn van Nationaal Monument Kamp Amersfoort waar ik het museumcafé- en shop heb ontworpen in het bestaande paviljoen. Dat paviljoen is ook een ontwerp van Inbo geweest. De foto’s heb ik zelf gemaakt.

 

 

 

 

 

 

 

nieuws   

Celine Joudrier introduces herself

 

“Very thoroughly made, Lacella embroiders a special bond between the clients and their future Home”

 

Lacella is an international interior design studio based in The Hague which focuses mainly on residential projects. Our clients and buildings are the essence of the project which the design studio holds to the highest esteem. Each project is meticulously planned to the finest of details taking into consideration the needs and wishes of the client as well as the building’s historical traces of the past. Lacella firmly believes in collaboration between architects, engineers, craftsmen, artists, and vendors which only enriches the quality and experience we offer our clients. This fusion of specialty, cultures and traditions makes a house unique and personal. Lacella’s main passion and goal is to make a house a Home by creating sentiments and emotions through expertise. Lacella offer full design services from the initial ideas to the final touches. Every facet from bespoke furniture to the correlation between the space and light are crafted with the upmost care and special materials are carefully chosen to fit each and every project. What makes Lacella’s experience exclusive is finding the balance between timeless and elegant interiors as well as unique and highly functional spaces.

 

Celine Joudrier

 

Celine is a French interior Architect currently living in the Netherlands. After an international career in Education and a never quenching thirst for art and craft, Celine looked back at her family’s roots. From her early childhood she was surrounded by a family with a deep connection to art and craft, from her grandfather’s skills in masonry to her father’s exceptional talent in building and renovating homes, furniture and shelters, and her mother’s great passion in designing and sewing clothes using a variety of fabrics.

 

After earning a degree in Interior Architecture as well as studying various art and craft courses from the prestigious Ecole Boulle in Paris, she moved to the Netherlands where she graduated in Architectural design from the Rietveld Academy with a BNI nomination award for the most talented graduate. Her philosophy is to chisel the space like a haute couture dress to reveal the intimate universe of the client and his art of living.

 

 

nieuws   

Rian Knop stelt zich voor

 

Studio RIANKNOP, een in Amsterdam gevestigde studio voor interieurarchitectuur, ontwerpt uitgesproken interieurs. Sterk conceptuele ontwerpen die een verhaal vertellen waarin opdrachtgever, gebruikers, pand en architect samenkomen. Altijd onderzocht vanuit organisatiestrategie, ontworpen vanuit gevoel en daarbij uitermate functioneel toegepast.

 

Na een aantal jaar in de mode te hebben gewerkt heb ik mijn kinderdroom vormgegeven en kreeg ik mijn eerste interieuropdracht. Dat was in 1999, ondertussen werken wij aan kleine en grote projecten, zowel voor de zakelijke markt als residentieel. Grotendeels autodidactisch en met een fijn team maak ik ontwerpen met een duidelijke uitspraak. Deze uitspraak passen we toe op verschillende groottes van opdrachten. Van een entree in een woning tot ontwerp en realisatie van een aantal zelfbouwkavels waarvoor wij zowel exterieur als interieur hebben ontworpen. En van het concept voor kleinere reclamebureaus tot het gehele kantoor van H&M Europa.

nieuws   

Update Stimuleringsfonds

Net als voor de zomer hebben we met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de per september openstaande regelingen en programma’s door die voor onze discipline interessant zijn doorgenomen. Onderstaand een overzicht. Meld je aan voor het online spreekuur! Of neem contact op met het fonds voor al jouw vragen!

 

Openstaande relevante regelingen zijn de Regeling Architectuur, de nieuwe regeling Experiment en de Regeling Talentontwikkeling. Daarnaast heeft het Stimuleringsfonds een aantal openstaande oproepen.

 

 

Bouwen aan Talent
Met het Bouwen aan Talent programma zet het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samenwerkingstrajecten op tussen startende makers en ontwerpers en ervaren ontwerpbureaus binnen verschillende disciplines, waaronder architectuur. Het doel van de oproep is om de aansluiting van startende ontwerpers met het werkveld tijdens Covid-19 te versterken en het werkveld (bureaus) tijdens deze crisis te ondersteunen door extra ruimte te creëren voor verdiepend onderzoek en experiment. Hiervoor stelt het Stimuleringsfonds € 12.500 per samenwerking beschikbaar (€ 6.250 voor de startende ontwerper en € 6.250 voor het bureau). Ontwerpbureaus kunnen tot en met maandag 13 september indienen. Startende ontwerpers en makers kunnen medio oktober een aanvraag indienen.

 

Wat is het verschil tussen Bouwen aan talent en de Regeling Talentontwikkeling?
Sinds 2013 krijgen opkomende ontwerptalenten dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds een jaar lang de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. Dat doen ze vooral op eigen kracht met een beurs van €25.000. In 2021 kunnen 50 talenten worden geselecteerd binnen deze Regeling Talentontwikkeling. Met Bouwen aan talent gaan we kort en krachtig te werk. We bieden in 2021 minimaal 100 samenwerkingstrajecten van drie maanden aan, dus 100 ontwerpbureaus worden gematcht met 100 startende ontwerpers en makers. Word je geselecteerd, dan ontvang je als startende ontwerper een subsidiebedrag van € 6.250 op basis van twee dagen per week voor een periode van drie maanden. Als geselecteerd ontwerpbureau ontvang je hetzelfde bedrag van € 6.250 op basis van een tijdsinvestering van één dag per week voor een periode van drie maanden.

 

Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp en Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp
In maart van dit jaar is een tijdelijke impulsregeling (VRO: Voucherregeling Ruimte Ontwerp) en een vierjarig subsidieprogramma (ARO: Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp) gelanceerd om ontwerppraktijken in het ruimtelijk domein te versterken. Ontwerpers kunnen hier samen met semipublieke organisaties een subsidie aanvragen voor hun project. De VRO is er voor kortlopende projecten met een looptijd van 1 tot 3 maanden, terwijl de ARO inzet op grote projecten met een looptijd van circa 2,5 jaar.

 

Je leest er hier meer over en in dit interview krijg je een beter beeld van de aanleiding en het doel.

Momenteel staat er een oproep online die onder VRO valt en een oproep die onder ARO valt. 1 oktober worden de laatste 3 oproepen van VRO gepubliceerd.

 

 

 

 

Open oproepen VRO

Vitale steden en dorpen (1 augustus t/m 30 oktober)
Duurzame economie en ruimte (1 oktober t/m 30 november)
Ruimte voor klimaat en energie (1 oktober t/m 30 november)
Toekomstbestendig landelijk gebied (1 oktober t/m 30 november)

 

Open oproep ARO

Prachtige productielandschappen (1 mei t/m 20 september)
De ARO werkt met een langer tijdspad: twee open oproepen per jaar gedurende een periode van vier jaar, dus 8 open oproepen in totaal.

 

Vragen?

Het Stimuleringsfonds organiseert op 15 september om 14.00 uur een online voorlichtingsbijeenkomst over de mogelijkheden voor financiële bijdragen voor makers en ontwerpers.
Plannen op het gebied van vormgeving, architectuur en digitale cultuur. onderzoek, een (online) tentoonstelling of een samenwerking die je praktijk versterkt?

Neem dan deel voor een toelichting op de openstaande subsidieregelingen en stel al jouw vragen. Meld je hier aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nieuws  27-08-2021 

De pioniers van het moderne woonhuis in Nederland

Iconic Houses Online Congres

 

Hoe heeft de avant-garde architectuur zich de afgelopen honderd jaar in Nederland ontwikkeld en wat hebben de bewoners van ‘gewone huizen’ gehad aan de soms wilde experimenten die de architecten hebben uitgevoerd?

 

Het online programma voor het Iconic Houses congres in september geeft inzicht in de Nederlandse woonarchitectuur van de 20e eeuw voor architectuurliefhebbers, eigenaren van moderne woningen, managers van moderne museumhuizen, interieurarchitecten, architecten en erfgoedspecialisten. Het bestaat uit vijf modules van anderhalf uur met elk een live gestreamde keynote lezing en een aflevering van een nieuwe serie thematische video’s waarin twintig iconische huizen verspreid over heel Nederland aan bod komen: van de Amsterdamse School tot het postmodernisme, van Gerrit Rietveld en Brinkman & Van der Vlugt tot Mart van Schijndel en vele anderen. Daarbij zijn ook beroemde voorbeelden van sociale woningbouw, een gebied waarin Nederland bijzonder succesvol was.

 

Deze modules sluiten perfect aan op ons vakgebied en kun je inzetten voor bij- en nascholingspunten.

 

De modules gaan op donderdag 2, 9, 16, 23 en 30 september live. Daarna is het pakket van opgenomen lezingen en videoreeks als modules aan te schaffen om on demand te bekijken.

 

Thema’s die aan bod komen zijn:

• Hygiëne en gezondheid in het moderne huis

• Paleizen voor het volk

• De rollen van vrouwen: opdrachtgevers en architecten

• Experimenten met ruimte

• Het woonhuis als zelfportret: architectenhuizen

 

Module 1. Hygiëne en gezondheid in het moderne woonhuis – 2 september

 

Lezing door Prof. Beatriz Colomina, auteur ‘X-RAY Architecture’, Princeton Architectural Press.

In haar lezing zal ze focussen op de enorme impact van gezondheid en hygiëne op de moderne architectuur vanaf het einde van de 19e eeuw tot de pandemie van vandaag. “Ik zal proberen aan te tonen dat theorieën en angsten voor ziekte letterlijk de architectuur hebben gevormd waarin we leven.”

Hetty Berens, conservator Het Nieuwe Instituut en Huis Sonneveld, presenteert de video.

Museumwoningen die in deze video aan bod komen zijn:

– De Kiefhoek, J.J.P. Oud, Rotterdam, 1930

– Erasmuslaan Modelwoning, Gerrit Rietveld, Utrecht, 1931

– Huis Sonneveld, Brinkman & Van der Vlugt, Rotterdam, 1933

– Dijkstra Huis, Ben Merkelbach en Charles Karsten, Groet, 1934

– Huis Kraayeveld, nu Chabot Museum, G.W. BaasRotterdam, 1938

 

 

Module 2. Paleizen voor het volk – 9 september

 

Lezing door Valentijn Carbo, architectuurhistoricus Vereniging Hendrick de Keyser, die ook de video presenteert. In zijn lezing onderzoekt hij de sociale huisvesting in Nederland en de impact van de woningwet van 1901.

De museumwoningen in deze aflevering zijn:

– Modelwoning in Het Schip, Michel de Klerk (incl.nagebouwde krotwoning), Amsterdam, 1921

– De Papaverhof, Jan Wils, Den Haag, 1921

– Van Eesteren Museumwoning, Nielsen, Spruit & Van de Kuile, Amsterdam, 1952

– Museumhuis Polman, Lotte Stam-Beese en Ernest Groosman, Nagele, 1956

– Robijnhof Modelwoning Gerrit Rietveld, Utrecht, 1958

 

Module 3. De rollen van vrouwen – 16 september

 

Lezing door Prof. Alice T. Friedman, auteur van ‘Women and the Making of the Modern House’.Friedman vertelt over vrouwen die als opdrachtgever of architect in de eerste helft van de 20e eeuw een belangrijke rol speelden. Natalie Dubois, conservator Centraal Museum en Rietveld Schröderhuis presenteert de video.

De museumwoningen in deze aflevering zijn:

– Jachthuis Sint Hubertus, H.P. Berlage, opdrachtgeefster Hélène Kröller Müller, Otterlo, 1920

– Rietveld Schröderhuis, Gerrit Rietveld, opdrachtgeefster co-ontwerper Truus Schröder-Schräder, Utrecht, 1924

– Museumhuis Polman, architect Lotte Stam-Beese, Nagele, 1956

 

 

Module 4. Ruimtelijke experimenten – 23 september

Lezing door Anita Blom, Senior Specialist Naoorlogse Architectuur en Stedenbouw, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, auteur ‘Experimentele woningbouw in Nederland 1968-1980’. Blom vertelt over de door de overheid gesubsidieerde experimentele woningbouwprojecten uit de jaren ’70 in Nederland.

Robert von der Nahmer, architect/eigenaar van de Diagoonwoning in Delft en docent/staflid bij de Academie voor Bouwkunst Rotterdam, presenteert de video over dit thema.

Museumwoningen die in deze video aan bod komen zijn:

– Huis Van Zessen, Cornelis van Eesteren, West Kinderdijk, 1923

– Van Doesburg Rinsemahuis, Theo van Doesburg, Drachten, 1921

– Diagoonwoning, Delft, Herman Hertzberger, 1971

– Kubuswoning, Piet Blom, Rotterdam, 1984

– Wall House #2, John Hejduk, Groningen, 2001

 

 

Module 5. Het woonhuis als zelfportret: de architectenwoning – 30 september

 

Lezing door Gennaro Postiglione, auteur van ‘The Architect’s Home’, Taschen. “Ik zal het huis van de architect zien als een interessante vorm van 3D-zelfreflectie die anders zeldzaam is in het oeuvre van de architect”, zegt hij, terwijl hij vier verschillende variaties op het huis van de architect identificeert.

Natascha Drabbe, architectuurhistoricus/eigenaar van het Van Schijndelhuis en directeur en oprichter van het Iconic Houses netwerk presenteert de video waarin ze vier huizen laat zien die architecten en een kunstenaarspaar voor zichzelf ontwierpen en waar ze hun theorieën tot in het kleinste detail in praktijk brachten.

Museumwoningen die in deze video aan bod komen zijn:

– Huis Van Ravesteyn, Sybold van Ravesteyn, Utrecht, 1932

– Jan de Jonghuis, Jan de Jong, Schaijk, 1956-1983

– Van Schijndelhuis, Mart van Schijndel, Utrecht, 1992

– De Tempelhof, Huub & Adelheid Kortekaas, Winssen, 1995-1999

 

Info over kosten deelname en aanmelden kijk hier

 

Taal: lezingen Engels, videoserie Nederlands met Engelse ondertiteling.

 

 

ledenvoordeel bni Iconic Houses uniek huisbezoek!

 

Iedere eerste zondag van de maand kun je als lid voor 15 ipv 25 euro een tour boeken in het Van Schijndelhuis in Utrecht. Reserveren met lidnummer bni via info@vanschijndelhuis.nl.

😉inclusief heerlijke ☕️🫖 –  nb) aanbod geldt alleen voor het geregistreerde lid!

 

 

nieuws  19-08-2021 

Aerodream; Architecture, design and inflatable structures

Murata Yutaka, Pavillon du groupe Fuji, Exposition universelle d’Osaka, 1970
© Murata Yutaka   © Photo courtesy of Osaka Prefectural Government

 

 

De tentoonstelling

 

De droom van het vliegen vergezelt de mens al sinds Icarus met zijn opblaasbare mantel. De geschiedenis van de inflatables, parallel met die van de luchtvaart, is die van de ontwikkeling van een meer organische verhouding tot het luchtruim. Het omhulsel is een metafoor voor de huid, een bescherming voor het lichaam, die een onmiddellijke nabijheid met de lucht mogelijk maakt. De inflatable geeft het idee van ademhaling; een onmiddellijke relatie tot het levende. De tentoonstelling Aerodream laat de menselijke dimensie van het “pneumatische” zien, vanaf de eerste industriële en militaire toepassingen (luchtschepen, weerballonnen, zwevende assemblages, opblaasbare lokvogels…) tot de ervaringen die door talrijke kunstenaars, ontwerpers en architecten zijn ontwikkeld.

 

Ons blad NOOK heeft nu als thema AIR. Tijdens de lancering in de indrukwekkende stadscocon in Schiedam bespraken wij de onderwerpen die voor dit thema de revue zijn gepasseerd, zo ook inflatable architecture. Martin Pot liet weten eind juni de tentoonstelling ‘Aerodream; Architecture, design and inflatable structures’ te bezoeken in het Centre Pompidou in Metz. Hier deelt hij kort zijn ervaring.

 

Verslag

 

Nu er steeds meer aandacht is voor de manier waarop wij deze aarde bewonen – en daarmee voor de fysieke/ruimtelijke kaders die dit faciliteren – neemt tevens de noodzaak toe om dieper na te denken over andere, meer fundamentele  oplossingen. Al meer dan 100 jaar zoeken kunstenaars, architecten en ingenieurs systemen en technieken om onze kunstmatige – gebouwde – omgeving vorm te geven, veelal reagerend op technische en/of sociale en maatschappelijke ontwikkelingen, of juist het gebrek daaraan. Het  waren tevens veelal denk-projecten, op dat moment onrealiseerbaar en/of onacceptabel. We kennen de projecten: o.a. Constant’s ‘New Babylon’, Cedric Price’s ‘Fun Palace’, Ron Herron’s ‘Walking City’, Paolo Soleri’s ‘Arcosanti’-project in Arizona, Yona Friedman’s ideeën, enz.  Naast vele ‘harde’ vertalingen zijn er ook de meer abstracte, tijdelijke of meer ruimtelijke ideeën die al te vaak strandden op onbegrip, technische onhaalbaarheid en/of sociale randvoorwaarden.

 

Het Centre Pompidou Metz toont nu een fraaie, goed gedocumenteerde en inzichtelijke tentoonstelling rond ‘inflatable architecture’, projecten variërend van Haus-Rucker-Co’s transparante bol ‘Oase-7’ aan de gevel van het Friedericianum in Kassel tijdens de 1972’ Documenta-5, tot Buckminster-Fuller’s plan voor een gigantische ‘Dome’ over een deel van New York’s Manhattan.

 

Op interieurgebied; afgezien van de bekende opblaasbare stoelen uit de jaren ’70 toont het Centre Pompidou de ontwerpen voor het ‘Maison Gonflable’ van Quentin & Vernier; en de uitvouwbare ‘Caravan Fleure’ van Lotiron & Perriand-Barsac uit 1967, als een fraai schaalmodel.

 

Voor diegenen die deze tentoonstelling niet voldoende reden vinden om Metz te bezoeken zou Shigeru Ban’s ontwerp voor het museum al aanleiding genoeg moeten zijn. De rechthoekige gebouw-volumes worden deels ‘overkapt’ door een golvende houten constructie die de centrale hal omvormt tot een synthese tussen binnen- en buitenruimte.

 

Martin Pot – juni 2021

 

 

 

 

 

Bernard Quentin, Fauteuil Croissant, 1967
Première étude, Milan
21 x 29,5 cm
Collection famille Quentin
© Adagp, Paris, 2020 © Photo : Centre Pompidou, MNAM-CCI/G. Meguerditchian et Ph. Migeat/Dist. RMN-GP

 

Gernot Nalbach, Pneumatic furnishing carpet, 1967
© Gernot Nalbach , Berlin

 

Hans Hollein im mobilen Büro (Hans Hollein dans son bureau mobile), 1969
© Hans Hollein
© Photo : Centre Pompidou, MNAM-CCI/Jean-Claude Planchet/Dist. RMN-GP

 

selgascano + FRPO, Spanish Pavilion, Expo Dubai 2020
© selgascano + FRPO

 

Kengo Kuma, Fu An, 2007
©KKAA courtesy Galerie Philippe Gravier

 

Bezoekinfo

 

CENTRE POMPIDOU-METZ

1, parvis des Droits-de-l’Homme 57000 Metz

+33 (0)3 87 15 39 39 contact@centrepompidou-metz.fr www.centrepompidou-metz.fr

#centrepompidoumetz Centre Pompidou-Metz @PompidouMetz centrepompidoumetz_

 

OPENING HOURS

Every day, except Tuesdays

01.04 > 31.10
MON. | WED. | THU.: 10 am – 6 pm FR. | SAT. | SUN.: 10 am – 7 pm

 

nieuws  11-08-2021 

Luchtzuiverende gordijnen

In onze huidige NOOK thema AIR veel aandacht voor alle factoren die bijdragen aan een goede luchtkwaliteit. Deze week introduceert bni-partner Royal Vriesco | A House of Happiness een luchtzuiverende collectie gordijnen. De collectie Refresh, Fresh, Aireca, Bouclight heeft een luchtzuiverende werking door middel van een natuurlijke technologie op basis van mineralen.

 

 

Naturally Fresh: Luchtzuiverende gordijnen

 

De werking is vergelijkbaar met die van planten, het zorgt er voor dat vervuiling of geur in de lucht wordt omgezet in schone lucht. Verontreinigde lucht wordt afgebroken en weer gezond, geurloos en fris gemaakt De technologie is niet schadelijk maar juist bevorderend voor de gezondheid. Deze zit permanent in het textiel en is dus bestand tegen wassen.

 

Lees verder op hun site over de beschikbare kwaliteiten, stofstructuren, toepassingen, kleurkeuzes en de toegepaste technologie van deze collectie. Neem contact op met Linda van den Akker (contactinfo op onze partnerpagina) voor alles wat je wilt weten!

 

 

video

 

 

nieuws  03-08-2021 

Goud op hout

🚴‍♂️🚴‍♂️🚴‍♂️

 

🇳🇱Teamsprinters maakten vandaag het Olympisch Goud waar in het Izu Velodrome. De baan waarop NL vandaag, 85 jaar na het laatste goud, wint is gemaakt door het Duitse bureau dat ook in ’72 Velodrome in Amsterdam heeft gemaakt (Schürmann). Voor het gebouw tekende Gensler Architects. Onze mannen reden vandaag op een baan van Siberisch Pine hout.

 

🔨
Door onze recente samenwerking met Stichting Insert volgen wij de bouw in Velodrome nu op de voet. Met dezelfde houtsoort, maar dan Fins Pine hout, wordt onder leiding van architect Sander Douma, zonder bouwvak, keihard doorgetimmerd naar de oplevering.

 

♻️
Inmiddels wordt op diverse plekken in Nederland volop gecreëerd met het oude hout van Velodrome Amsterdam. De eindresultaten van onze geslaagde actie met Stichting Insert volgen tzt! De emotie van “goud op hout” zie je mooi terug in dit filmpje.

 

nieuws  29-07-2021 

Unieke huisbezoeken bij Home Stories/België

Unieke huisbezoeken

 

In het side programma van de tentoonstelling Home Stories – eind maart voor bni bezocht en gepodcast door Roger Haan (lees hier terug) – stonden ook unieke huisbezoeken gepland. Deze konden eerder niet door gaan. Nu wel en omdat er interesse was vanuit leden hebben wij deze info nu als eerste ontvangen. Meld je snel aan, de bezoeken zijn uniek en mogelijkheden beperkt!

 

Huisbezoek Villa Gaverzicht

 

Villa Gaverzicht is een modernistische villa met elementen van art deco uit 1937. De villa was de eigen woning van architect Gentiel Van Eeckhoutte, die zich er helemaal uitleefde met vormen en materialen. De centrale verwarming, een spectaculaire badkamer en talloze balkons maakten van deze woning destijds een van de meest moderne en luxueuze in Waregem en omstreken. In de afgelopen jaren werd de villa door de huidige eigenaar met liefde gerestaureerd naar de oorspronkelijke staat. Daardoor is deze woning als een teletijdmachine naar het wonen in het interbellum. Dit bezoek wordt in goede banen geleid door Artshizzle. De eigenaar en bewoner, een bevlogen verteller, zal inzicht geven in het huis en zijn geschiedenis. Gezien hij Franstalig is zal een deel van het bezoek in het Frans plaatsvinden, maar het team van Artshizzle vertaalt waar nodig.

 

 

 

 

 

 

Zondag 12 september op 2 tijdsloten: Tour 1: 15u-16u15 Tour 2: 16u30-17u45
15 personen max. per tour
Tarief 15 euro
Locatie: Waregem (adres wordt meegedeeld bij inschrijving)

Tickets via deze link.

Fotografie: Jan Verlinde

 

Lees ook:

Villa Gaverzicht – Knack Weekend

 

Huisbezoek Woning Dessauvage

 

 

 

De woning die architect Marc Dessauvage voor zichzelf ontwierp in 1972 is een mooi voorbeeld van de typische betonarchitectuur uit die tijd en leunt aan bij het brutalisme. Ze ligt midden in het bos en bestaat uit een originele geometrische compositie van vierkanten en kruisvormen. Het huis doet denken aan de Villa Rotonda van Palladio, weliswaar in een heel andere omgeving en tijd. Ook dit huis gaat een symbiose aan met het omgevende groen. De huidige bewoners, Thomas Serruys en Katharina Smalle, kochten het huis nadat het bijna 10 jaar had leeggestaan, en restaureerden het met zachte hand. Het is als monument beschermd en toont zowel binnen als buiten nog de authentieke visie van de architect op wonen. Eigenaar en designantiquair Thomas Serruys zal een rondleiding geven in en rond de woning. Dit bezoek wordt georganiseerd door Artshizzle.

 

 

 

 

Zaterdag 28 augustus – 3 tijdsloten – Tour 1: 10u-10u40 – Tour 2: 10u40-11u20 – Tour 3: 11u20-12u
10 personen max. per tour
Tarief 15 euro

Tickets via deze link.

Locatie: Zedelgem / Loppem (adres volgt bij inschrijving)

Fotografie: Kris Vandervorst

 

Lees ook: Woning Dessauvage – Knack Weekend

 

Huisbezoek Woning Heyvaert

 

 

De woning die architect en kunstenaar René Heyvaert voor zijn broer ontwierp was haar tijd ver vooruit en is volgens architectuurcriticus Marc Dubois een van de interessantste woningen uit België in de jaren vijftig. Gebouwd in 1958 echoot ze het internationale modernisme en iconen zoals het Eames House, maar toont ze tegelijk een radicale visie op bouwen en wonen. Ytongblokken, golfplaten en ruwe houtvezelplaten zijn vandaag overal, maar waren in het Vlaanderen van toen ongezien als bouw- en afwerkingsmaterialen voor een gezinswoning. De woning fungeerde als een testproject: voor hoe weinig geld kun je een huis bouwen? Architect Peter Swinnen noemt het ‘een DIY-prefabmeegroeiwoning, avant la lettre’. Hij renoveerde de woning en zal een rondleiding geven. Daarbij komt het verhaal van de woning, haar geschiedenis en de renovatie aan bod. Door de compacte afmetingen en beperkingen in draagkracht op de verdieping zal de rondleiding hoofdzakelijk vanaf buiten plaatsvinden. Daarna splitsen we in twee kleinere groepen om het interieur te bezichtigen. Dit bezoek wordt georganiseerd door Artshizzle.

 

 

 

 

 

 

Zondag 29 augustus – 1 tijdslot – Tour 1: 14u-15u – 15 personen max.
Tarief 15 euro

Locatie: Destelbergen (adres volgt bij inschrijving)

Tickets via deze link.

Fotografie: Filip Dujardin

 

Lees ook: Woning Heyvaert – Knack Weekend

oudere berichten

vind een interieur­architect

vind een IA

word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid