login leden
agenda  13-11-2024  

Strategisch Brand Design | design voor merken

Strategisch leren ontwerpen

 

Vrijwel elke ontwerper krijgt te maken met merkvraagstukken. Je wordt gevraagd om de visuele identiteit te ontwikkelen voor een organisatie of om vorm te geven aan een nieuw productmerk. Soms is er al een visuele merkidentiteit en word je gevraagd om vorm te geven aan een specifiek onderdeel: een verpakking of een campagne.

 

De meeste ontwerpers vliegen merkvraagstukken aan vanuit hun eigen kennis en ervaring en kijken onvoldoende naar die elementen die ervoor zorgen dat een merk een stérk merk wordt. In deze training leer je om te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief en vanuit een marketingperspectief, het perspectief van je opdrachtgever.

 

Waarom zou je deze training doen?

  • Deze training leert je te ontwerpen vanuit een strategisch perspectief. Het zorgt ervoor dat je aandacht besteedt aan alle elementen die van belang zijn om vanuit de basis een sterk merk te bouwen.
  • De training helpt je bij merkvraagstukken in opdracht.
  • De training zorgt ervoor dat je op dit onderwerp een volwaardige gesprekspartner wordt van je opdrachtgevers.
  • De training helpt je de juiste argumenten te vinden voor het onderbouwen van je ontwerpkeuzes.
  • Hetgeen je leert kun je direct toepassen op je eigen merk, dat van je eigen ontwerppraktijk.

 

Inhoud van de training

  • Je leert hoe je de vertaling maakt van de strategische uitgangspunten naar design.
  • Je leert waar design voor merken aan moet voldoen.
  • Onderwerpen die aan bod komen zijn: eisen aan onderscheidende merkkenmerken (zoals een logo, vormtaal of kleur), het merk in geluid en beweging, de balans tussen wat je vrij laat en wat je vastlegt, de geschiktheid voor fysieke toepassingen en digitale toepassingen en het belang van diversiteit en inclusie.
  • Je leert designkeuzes te rationaliseren en te presenteren op basis van overtuigende argumenten.

 

Het doel van de training is om ervoor te zorgen dat je op basis van betere argumenten, je keuzes voor design maakt. Dat leidt tot een sterkere basis voor het merk en een betere samenwerking met je opdrachtgever.

 

Trainer
Deze training wordt verzorgd door Roel Stavorinus. Roel is zelfstandig merk- en designstrateeg gespecialiseerd in organisatie-identiteit en heeft ruimschootse ervaring op het gebied van merkvraagstukken. Hij werkt zowel aan de kant van de klant als aan de kant van creatieve bureaus en het is zijn persoonlijke missie om ontwerpers en marketeers dichter bij elkaar te brengen.

 

Driedaagse training of losse modules
Strategisch Brand Design wordt in drie delen aangeboden:

  • Merk en Strategie: de basistheorie die je moet kennen om voor merken te werken.
  • Het Proces: het proces, samen met je opdrachtgever, om te komen tot de juiste uitgangspunten voor de je visuele merkidentiteit.
  • Design voor Merken: de vertaling van strategie naar design en waar dat aan moet voldoen als je de basis wil leggen voor een sterk merk.

 

De trainingen zijn als één geheel te volgen maar ook los van elkaar. Inschrijven gaat per afzonderlijke training.

 

Kosten per training

Leden BNO, BNI en Dupho: € 225. Je betaalt € 150 met een bijdrage vanuit Werktuig PPO.*

Niet-leden: € 295. Je betaalt € 197 met een bijdrage vanuit Werktuig PPO.*

 

Alle bedragen zijn exclusief btw en transactiekosten. Catering (lunch) en benodigde materialen zijn bij de kosten inbegrepen.

 

* Professionals werkzaam in de culturele en creatieve sector kunnen een aanvraag doen bij het programma Permanente Professionele Ontwikkeling (Werktuig PPO). Voor bepaalde aanvragen binnen de arbeidsmarktregio groot Amsterdam kan een extra bijdrage van 1/3 worden toegekend. Op de Werktuig PPO-website vind je meer informatie en doe je een aanvraag voor de cofinanciering van de kosten voor deze training.

 

Aanmelden.

vind een interieur­architect

vind een IA
  1. word lid

 

Profiteer van de voordelen van een lidmaatschap van bni. Word nu lid

 

klik hier

word lid