magazine

Hedendaags kunstmagazine

tekst: Wendy Snoek
beeld: Wendy Snoek

Wendy Snoek studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Als ontwerper is ze altijd op zoek naar verhalen en de verbeelding van deze verhalen. “Dat er mensen geïnteresseerd zijn in mijn manier van ‘vertellen’, ervaar ik als zeer waardevol.”

Mijn scriptie ‘Even is het pad’ gaat over vergankelijkheid, over afstand doen, over het proces van iets maken. Ik vind de stap van idee naar realisatie fascinerend. Zodra je een idee uitvoert, wordt het tastbaar, maar ook onderdeel van de vergankelijke wereld, kwetsbaar. Ik zoek in mijn ontwerpen naar mogelijkheden om deze dynamiek vast te houden.

Lineaire vertelling
Het ontwerp is voor mij een pad, waarmee beleving en ervaring wordt mogelijk gemaakt. In mijn verzameling ‘aantekeningen’ zoek ik naar mogelijkheden om dat pad zichtbaar te maken, naar een vorm van verslagleggen. Elk ontwerp wordt verteld langs een ander pad. Voor kunstcentrum Heden bedacht ik het driedimensionaal magazine als een lineaire vertelling.

De opdracht was voor de drie huidige locaties van kunstcentrum Heden één centraal en nieuw alternatief te bieden; een nieuwe locatie in het hart van de stad waar de dynamiek van de stedelijkheid onderdeel kan worden van het gebouw. Deze interactie schept kansen voor een nieuwe beleving van beeldende kunst in dialoog met de stad, haar dynamiek en haar inwoners.

3d magazine
In mijn ontwerp wordt kunstcentrum Heden gevestigd in het Oude Mannenhuis dat samen met de aangrenzende panden en de naast gelegen steeg een verbinding vormt tussen het chique Noordeinde en de authentieke Oude Molstraat. Gevels worden omslagen, afbeeldingen zijn de kunst die te leen is en teksten ervaar je in de vorm van lezingen en discussies. Als ‘lezer’ blader je door de koppen van de inhoudsopgave en kies je de artikelen die jou interessant lijken. De rug van het magazine, de kenmerkende gang van het Oude Mannenhuis, is op sommige delen over de volledige hoogte ‘weggeknipt’. Losstaande muren worden met papier-maché afgewerkt net als de deuren die aan de gangzijde gebruikt worden voor advertenties. De oude plattegrond is zichtbaar in de nieuwe vloer. Op deze manier vormen de littekens in het pand het stramien van de lay-out. Toevoegingen aan de lay-out zijn de kerto-platen die als artikelen fungeren binnen het maandelijks wisselende thema. Hiervoor nodigt de redactie van Heden kunstenaars uit om als gastredacteur op te treden.

Het archief van het kunstmagazine bevindt zich in de nog intact gelaten regentenkamer. Door het fotografisch vastleggen van het pand is het mogelijk om een eerder uitgebracht nummer terug te kijken. Deze vaste rubrieken bevinden zich op de laatste pagina’s van het magazine net als kunstwerk in de maak waar het artist-in-residence programma plaatsvindt.

Strikt regime
Elke muur, elk artikel, elk toilet is voorzien van een paginanummer dat een lineaire routing van het Noordeinde naar de Oude Molstraat vormt. Een pad dat ondanks het strikte regime net als een écht magazine op alle mogelijke manieren te lezen is. Op deze manier hoop ik de Hedendaagse kunst van Heden toegankelijk te maken en de bezoeker een ervaring te bieden die steeds weer anders is en altijd in beweging blijft.

Wendy Snoek
De komende tijd wil ik ervaring op doen in de praktijk op het gebied van 'verhalende' architectuur  (tentoonstellingen en musea). Mijn ambitie is om te blijven ontwerpen, om op een verrassende manier de dingen om ons heen te interpreteren en te vertalen, en dialogen te laten ontstaan tot een ontwerp (en daar natuurlijk heel goed in te worden).