magazine

BrainWash Kappers

tekst: Geoffrey Wijn
beeld: Geoffrey Wijn

BNI-lid Geoffrey Wijn van BPR Design ontwikkelde een herkenbaar en fris concept voor low budget kapper: BrainWash. Inmiddels zijn er honderdveertig filialen. De keten wil doorgroeien naar vijfhonderd filialen in Nederland en het concept vervolgens uitrollen in heel Europa.

BrainWash kappers is een low budget kapper waar klanten vroeger letterlijk in een ‘cantina’-omgeving ontvangen werden. Het concept was low budget, maar de uitstraling was ook heel goedkoop en minimaal. Alles was simpel met weinig zichtbare toevoegingen. Klanten voelden zich ‘goedkoop’ en dus niet prettig. Op de website en in pr-uitingen werd ‘jong en hip’ gecommuniceerd,  in de filialen was dat niet terug te zien.

BPR Design werd gevraagd binnen een bepaald  budget een concept te bedenken dat past bij de door BrainWash opgegeven doelgroep. Alle elementen in het filiaal moesten kloppen en het concept moest een merk worden. Het concept moest makkelijk te implementeren zijn en in elke situatie herkenbaar met een hoge fun-factor en vernieuwende elementen. Tevens moest rekening worden gehouden met de functionaliteit van het meubilair in het concept. 

Het concept van BPR Design is heel herkenbaar geworden. Het bestaat uit speelse vormen in frisse,  opvallende kleuren. De vloeren zijn wit, wanden licht, al het basismeubilair is wit en de accentstukken zijn knaloranje. Mooi contrast vormt de chemische hoek die geheel zwart is (vloer, wanden en meubilair).

Van het begin af aan was duidelijk dat de kaptafel een speciale vorm moest hebben die speels en eigen was. Besloten werd niet met standaardelementen te werken en alles in het concept speciaal voor BrainWash te ontwikkelen. Alle noodzakelijke elementen werden geïnventariseerd en voor elk element werd een speciaal design gemaakt. Aangezien BrainWash met een filiaal per week uitrolt, werd gekozen voor een modulair concept. Dit betekent dat alle elementen een vaste maat hebben en in iedere situatie toepasbaar zijn.

Omdat het om heel veel filialen gaat heeft BPR Design meegedacht in de uitvoeringskosten. De mogelijkheid werd bekeken om het meubilair in China te laten vervaardigen. Dit heeft erin geresulteerd dat de opdrachtgever het meubilair goedkoper kon inkopen en dat BPR Design ruimte kreeg om binnen het businessmodel meer aandacht aan de vaste bouwkundige elementen te schenken. Alle modulaire meubelstukken worden nu in China vervaardigd. Tevens heeft BRP Design de logistieke lijn opgezet.

Het is gelukt om een echt merk neer te zetten. Als je het logo weg zou halen, is het concept zo herkenbaar dat nog steeds duidelijk is om welke keten het gaat. Zie ook www.bprgroep.nl.